2019-07-31, 20:02
Medlem
Djupfryss avatar
Jag tänker att alla som har bestämda uppfattningar om hur manligt/kvinnligt skall vara borde ha en sån som mig hackandes i deras träskallar.

https://m.youtube.com/watch?v=t3XaPVpm6eo
Citera
2019-07-31, 23:50
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Jag tycker inte det är något större problem i Sverige. Fler kvinnor än män utbildar sig på universitet och det är trots allt en liten andel som frivilligt blir ”hemmafru”.

Många tagnentbordahjältar på Flashback som opererar från mammas källare har en fantasi om att ”hemmafru” är normaltillstånd för en kvinna och att det alltid sett ut så innan senare tid. Så är det självklart inte. Under förvärvsarbetets historia har kvinnor för det mesta arbetat eftersom inkomsten har behövts för överlevnad. I bondesamhället arbetade alla.

I Skandinavien ser jag inte heller några problem med val av yrken. Kvinnor väljer i högre grad yrken som passar de egenskaper kvinnor ”normalt” är bäst på.

Jag tror dock att en arbetsplats med hög andel kvinnor är mer konfliktfyllda än manliga motsvarigheter, men tror knappast att dom arbetar sämre för det.

Låt folk få välja själva vad dom vill göra och dom flesta kommer välja rätt. Ifrån detta kommer man se mönster mellan könen (vilket vi också gör) som kan återspegla skillnader i preferenser hos könen.
Notera att kvinnligt förvärvsarbete är ca 70 år gammalt, medan kvinnan i sin nuvarande form är runt 100 000 år gammal.
Jämförelsen är som den sista sekunden på ett dygn.
Citera
2019-08-01, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Kvinnliga egenskaper nedvärderas, korrekt. Detta håller dock sakta men säkert på att förändras. Jag tror inte många män är medvetna att de gör denna nedvärdering men när de får det påpekat så brukar det oftast mötas med ilska eller så ignorerar de det. Följer samma mönster som alla med privilegier uppvisar, kolla på hur rika bemöter fattiga eller hur vita bemöter svarta osv osv.

Hur ska man då förändra detta beteende? Eftersom jag är marxist så anser jag att man bör undersöka de materiella förutsättningarna som gör att dessa åsikter kommer fram. Därför är feminism viktigt men en feminism som är rotad i dialektisk materialism och marxism istället för någon form av liberal feminism.

samma mönster? Så? vilka svarta egenskaper finns det? eller fattiga egenskaper?

För ja..."mönstret" är just att man fantiserar ihop en bild av hur dumma i huvudet, icke logiska, kan bara utföra vissa arbeten ( de sämst betalda, de tråkigaste, de mest slitsamma) den "andre" är
( svarta, kivnnor, fattiga etc).

Men sanningen brukar ju visa sig förr eller senare.
Det är inte några "egenskaper" det är ett "dom", de "andra" som ett "vi" minsann ska klämma åt, suga ut, utnyttja och för att göra det behövs förtryckartekniker..

Att påstå att kivnnor, svarta eller fattiga skulle äga egenskaper som skiljer sig från "våra" egenskaper
är exakt en förtryckarteknik.

Gå inte på den.

Det är inga "kvinnliga egenskaper" som nedvärderas, det är kvinnor.
Citera
2019-08-01, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
samma mönster? Så? vilka svarta egenskaper finns det? eller fattiga egenskaper?

För ja..."mönstret" är just att man fantiserar ihop en bild av hur dumma i huvudet, icke logiska, kan bara utföra vissa arbeten ( de sämst betalda, de tråkigaste, de mest slitsamma) den "andre" är
( svarta, kivnnor, fattiga etc).

Men sanningen brukar ju visa sig förr eller senare.
Det är inte några "egenskaper" det är ett "dom", de "andra" som ett "vi" minsann ska klämma åt, suga ut, utnyttja och för att göra det behövs förtryckartekniker..

Att påstå att kivnnor, svarta eller fattiga skulle äga egenskaper som skiljer sig från "våra" egenskaper
är exakt en förtryckarteknik.

Gå inte på den.

Det är inga "kvinnliga egenskaper" som nedvärderas, det är kvinnor.

Ja du har nog rätt där.
Citera
2019-08-01, 09:00
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Notera att kvinnligt förvärvsarbete är ca 70 år gammalt, medan kvinnan i sin nuvarande form är runt 100 000 år gammal.
Jämförelsen är som den sista sekunden på ett dygn.

Nej, det är inte 70 år gammalt. Kvinnor har arbetat inom produktionsindustri från allra första början. Många arbeten inom fabriker var förbehållna kvinnor.
Citera
2019-08-01, 10:30
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Nej, det är inte 70 år gammalt. Kvinnor har arbetat inom produktionsindustri från allra första början. Många arbeten inom fabriker var förbehållna kvinnor.
Jo, det är det.
Textilindustrin, sekreterarjobb och som husa undantaget, har vi inte delat arbetsplats mer än undantagsvis särskilt länge.
En sekund ungefär, om du drar ut historien över ett dygn.
Citera
2019-08-01, 10:51
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Jo, det är det.
Textilindustrin, sekreterarjobb och som husa undantaget, har vi inte delat arbetsplats mer än undantagsvis särskilt länge.
En sekund ungefär, om du drar ut historien över ett dygn.

Så du menar alltså att tex spinneriarbeterskor inte funnits i mer än 70 år?

På alla fabriker där det fanns arbeten som ansågs ”kvinnliga” har det också arbetat kvinnor. Det gäller från starten av industrialiseringen.
Citera
2019-08-01, 10:52
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Detta är något jag funderat lite på sedan jag blev medlem på flashback.
Man blir inte riktigt klok på det hela när man läser i denna forumdel. Här hyses ett stort agg mot feminism av radikal sort, vilket jag kan förstå ur vissa aspekter. Det är dock inte det jag vill diskutera.

En de män (och även kvinnor) hävdar att kvinnor utför onödiga arbeten i samhället, att de är ineffektiva, babblar bort arbetstid, skapar konflikter, är ointelligenta, saknar analysförmåga, konsekvenstänk e.t.c. I samband med detta hävdas att det vore bra om kvinnor var hemma med barnen istället och tog hand om hushåll och familj.
Okej, då kan man tycka att man har en röd tråd här, mannen vill att kvinnan ska vara hemma istället för att arbeta för att det gynnar familjen.
Skälen till detta kan nog variera kraftigt, allt från att mannen resonerar som ovanstående beskrivet, eller att han vill vara i ekonomisk maktposition, han vill ha garanterad tillgång till sex, o.s.v. Då tycker man ju att mannen borde lyfta fram dessa egenskaper som kvinnan besitter som anses gynnsamma för att ta hand om familj och hushåll. Men istället ses ofta en nedvärdering av dessa också i form av att "hon inte duger till annat", att barnskötsel är det enklaste i världen (att män skulle gjort även detta överlägset bättre), att det inte krävs någonting av värde för att ta hand om hem och familj. Allmänt ironiska och hånfulla kommentarer angående detta ses inte heller sällan, som " hon hör hemma vid spisen" och liknande.
Jag förstår inte dessa kontraproduktiva resonemang. Att det sedan är fel att dra alla över en kam behöver inte ens sägas.

Mina frågor för diskussion är alltså:
Ni manliga användare på forumet, hur ser ni på det hela, handen på hjärtat?
Ser ni på kvinnan som en varelse som är sämre beskaffad än er och ser på det hon gör som "bagatellgöra" som vem som helst lika väl kunde gjort?
Eller värderar ni innerst inne det kvinnor är naturligt bra på högt, utan att se ner på henne?

Lite rörig TS, men diskussionen i sig är lite luddig och har inget rätt eller fel. Detta är således ingen faktabaserad diskussion, ej heller en offer eller böltråd. Bara ett genuint intresse för hur ni män resonerar i förhållande till kvinnan (är medveten om att urvalet på flashback inte kan representera verkligheten helt och hållet dock).

Jag ser till individen och dennes egenskaper.

Jag tycker att man ska ha ett strikt meritokratiskt system, där den mest lämpade får jobbet.
Jag tycker att man ska ha låga skatter och inte bygga system som tvingar fram en familj där två jobbar.
Jag ogillar betald föräldraledighet och jag gillar inte att barnomsorgen subventioneras till ca 90%.

Jag har inget problem med kvinnor som är bättre eller smartare än vad jag är.

Jag har inget emot att familjer väljer att sätta sina barn på dagis tidigt.

Jag och min fru vill slippa. Och det motarbetas stenhårt från alla håll i vårt samhälle. Det är fel.

All form av kvotering eller särbehandling är fel, annat än för att kompensera vissa handikapp.
Jag anser inte att kön eller ras är handikapp.
Citera
2019-08-01, 10:57
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Så du menar alltså att tex spinneriarbeterskor inte funnits i mer än 70 år?

På alla fabriker där det fanns arbeten som ansågs ”kvinnliga” har det också arbetat kvinnor. Det gäller från starten av industrialiseringen.

Men då arbetade det kvinnor på dessa platser.

Mixade arbeten är en ny uppfinning.
Citera
2019-08-01, 11:01
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Men då arbetade det kvinnor på dessa platser.

Mixade arbeten är en ny uppfinning.

Ja, men det har ju knappast varit något misslyckande om man ser på Skandinaviens ekonomiska utveckling de senaste 150 åren. Trots möjligheten att välja lika väljer män och kvinnor för det mesta olika.
Citera
2019-08-01, 11:03
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ja, men det har ju knappast varit något misslyckande om man ser på Skandinaviens ekonomiska utveckling de senaste 150 åren. Trots möjligheten att välja lika väljer män och kvinnor för det mesta olika.

Japp.

Dessutom skapar det generellt inga bekymmer med de som väljer normbrytande arbeten. De har en tendens till att lyckas bra, då de generellt är intresserade av yrket.
Citera
2019-08-01, 11:05
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Jag ser till individen och dennes egenskaper.

Jag tycker att man ska ha ett strikt meritokratiskt system, där den mest lämpade får jobbet.
Jag tycker att man ska ha låga skatter och inte bygga system som tvingar fram en familj där två jobbar.
Jag ogillar betald föräldraledighet och jag gillar inte att barnomsorgen subventioneras till ca 90%.

Jag har inget problem med kvinnor som är bättre eller smartare än vad jag är.

Jag har inget emot att familjer väljer att sätta sina barn på dagis tidigt.

Jag och min fru vill slippa. Och det motarbetas stenhårt från alla håll i vårt samhälle. Det är fel.

All form av kvotering eller särbehandling är fel, annat än för att kompensera vissa handikapp.
Jag anser inte att kön eller ras är handikapp.

Problemet med endast en försörjare i en familj är ifall det blir skilsmässa eller om den som arbetar dör.

Det problemet finns i alla kulturer där kvinnor inte arbetar och det är knappast något samhällsekonomiskt lyckat projekt.

I Grekland fick tex änkor ärva mannens pension och vi har ju sett hur bra det går för Grekland. .

I en modern ekonomi som baseras på konsumtion måste så många som möjligt arbeta. Om din fru ska vara hemma betyder det oftast att någon annan indirekt måste arbeta åt er, så vida du inte är miljonär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in