Citat:
Ursprungligen postat av
gObbo
Kvinnliga egenskaper nedvärderas, korrekt. Detta håller dock sakta men säkert på att förändras. Jag tror inte många män är medvetna att de gör denna nedvärdering men när de får det påpekat så brukar det oftast mötas med ilska eller så ignorerar de det. Följer samma mönster som alla med privilegier uppvisar, kolla på hur rika bemöter fattiga eller hur vita bemöter svarta osv osv.
Hur ska man då förändra detta beteende? Eftersom jag är marxist så anser jag att man bör undersöka de materiella förutsättningarna som gör att dessa åsikter kommer fram. Därför är feminism viktigt men en feminism som är rotad i dialektisk materialism och marxism istället för någon form av liberal feminism.
samma mönster? Så? vilka svarta egenskaper finns det? eller fattiga egenskaper?
För ja..."mönstret" är just att man fantiserar ihop en bild av hur dumma i huvudet, icke logiska, kan bara utföra vissa arbeten ( de sämst betalda, de tråkigaste, de mest slitsamma) den "andre" är
( svarta, kivnnor, fattiga etc).
Men sanningen brukar ju visa sig förr eller senare.
Det är inte några "egenskaper" det är ett "dom", de "andra" som ett "vi" minsann ska klämma åt, suga ut, utnyttja och för att göra det behövs förtryckartekniker..
Att påstå att kivnnor, svarta eller fattiga skulle äga egenskaper som skiljer sig från "våra" egenskaper
är exakt en förtryckarteknik.
Gå inte på den.
Det är inga "kvinnliga egenskaper" som nedvärderas, det är kvinnor.