2019-08-01, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Om det är ett LSS jobb som du skrev är det en daglig verksamhet. Finns ingen annat som skulle gå att likna ett jobb i LSS.
Kontaktperson
Ledsagare
Personlig assistans
Råd och stöd
Gruppboende
Avlastningsboende
Daglig verksamhet

Är bara de insatserna man kan få genom LSS. Vad jag kan komma på kl 1 på natten i varje fall.

Nej man kan även få pratik utan för daglig verksamhet ock så. Men det är ju sådana personer som. Jewels och issy som försöker skylla allting på sina diagnoser som gör det svårare. Men det är upp till daglig verksamheten om en person klarar av ett vanligt arbetspass något som heter komigångjobb
Citera
2019-08-01, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 365poppy
Nej man kan även få pratik utan för daglig verksamhet ock så. Men det är ju sådana personer som. Jewels och issy som försöker skylla allting på sina diagnoser som gör det svårare. Men det är upp till daglig verksamheten om en person klarar av ett vanligt arbetspass något som heter komigångjobb

Men herregud. Jewels har redan gått igenom sånt där innan hon beviljades sjukersättning. Det är läkare och FK som prövar detta. Det går inte bara till så att man sitter och säger "jag har en diagnos" och så trillar pengar in på kontot.
Citera
2019-08-01, 01:17
Medlem
Citat:

Är det genom LSS är det daglig verksamhet. Något annat finns inte i lagen. Sedan har det ju pratats tidigare om komigångjobb i denna tråd. Och jag googlade det redan då, och har inte hittat något om det. Och ett beslut om sjukersättning ger inte så stora möjligheter till att jobb, praktisera eller plugga, annat än du lägger sjukersättningen vilande. Sedan finns det säkert speciallösningar både lokalt genom LSS eller genom nationella program. Men som sagt, komigångjobb är inget resultat på Google.
Citera
2019-08-01, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Men herregud. Jewels har redan gått igenom sånt där innan hon beviljades sjukersättning. Det är läkare och FK som prövar detta. Det går inte bara till så att man sitter och säger "jag har en diagnos" och så trillar pengar in på kontot.
Öhh nej hon har aldrig arbetat och vad jag förstått aldrig varit på ett daglig verksamhet det hon har berättat är hon har varit hos en läkare och fått en remiss och gått till bup där hon fck sin diagnos

BUP och lls är två enskilda saker om hur dom jobbar

På lls daglig verksamhet kan man till exempel jobba en timme om dagen man bestämmer sina egna arbetetider utgår från sitt eget behov

Medan på bup så är det typ som på skola
Det finns ett klass rum
Där det finns en pedagog som kollar hur duktig man är
Sen finns det en enskild gymnast som hjälper en att visa hur rörlig man är etc
Och sedan finns det vanliga pedagoger.
Citera
2019-08-01, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj

Om jag ska vara ärlig tycker i och för sig jag att Jewels skulle må bra av en daglig verksamhet. De ger intryck av att vara alldeles för mycket isolerade. Speciellt när de inte ens kan gå ut till ett yt-meeting utan att förklä sig.
Citera
2019-08-01, 01:23
Medlem
Citat:
Öhh nej hon har aldrig arbetat och vad jag förstått aldrig varit på ett daglig verksamhet det hon har berättat är hon har varit hos en läkare och fått en remiss och gått till bup där hon fck sin diagnos

BUP och lls är två enskilda saker om hur dom jobbar

På lls daglig verksamhet kan man till exempel jobba en timme om dagen man bestämmer sina egna arbetetider utgår från sitt eget behov

Medan på bup så är det typ som på skola
Det finns ett klass rum
Där det finns en pedagog som kollar hur duktig man är
Sen finns det en enskild gymnast som hjälper en att visa hur rörlig man är etc
Och sedan finns det vanliga pedagoger.

BUP har nog inga pedagoger. Kan kanske finnas någon för att utreda, men det är ingen skola. BUP är barnpsykiatrin.

För övrigt, så hade ju Jewels först aktivitetsersättning, och under den tiden får vi ju hoppas att FK försökt olika saker med henne, då det är hela orsaken till att det finns.
Citera
2019-08-01, 01:25
Medlem
Citat:
BUP har nog inga pedagoger. Kan kanske finnas någon för att utreda, men det är ingen skola. BUP är barnpsykiatrin.
Jo det finns det du kanske aldtig har varit där?
Där kollar man hur mycket man kan läsa är man duktigt på matte. Etc
Om du aldtig varit på barnpyschri så kommentera då inte att det inte finns
Citera
2019-08-01, 01:28
Medlem
Citat:
Jo det finns det du kanske aldtig har varit där?
Där kollar man hur mycket man kan läsa är man duktigt på matte. Etc
Om du aldtig varit på barnpyschri så kommentera då inte att det inte finns

Varför skulle BUP veta hur duktig du är på matte och läsa? På vilket sätt skulle det påverka ditt psykiska mående?
Citera
2019-08-01, 01:38
Medlem
Citat:
Vem har sagt att hon behöver gå en vecka precis som du säger hon kan göra som issy gå till jobbet en timme varan dag.
Eller två timmar vad vet jag. Man kan jobba måndag tors, man kan jobba mån, tisdag, man kan jobba tisdag ons, man kan jobba torsa, fredag, man kan jobba tisdag och fredag man kan jobba en måndag. Man kan jobba en tisdag man kan jobba en onsdag man kan jobba en torsdag man kan jobba en fredag em dag i veckan avancerat va?

Nja det är inte så avancerat, man kan jobba 25, 50 eller 75 procent. Så 10, 20 eller 30 timmar tror jag att det är. Men för att kopiera tidigare inlägg, du tror inte detta har övervägts av läkaren, FK och kanske även arbetsförmedlingen? Du vet, såna som arbetar med såna här frågor?
Citera
2019-08-01, 06:13
Medlem
vigilante99s avatar
Citat:
Jag ifrågasätter sam ock så.

ask questions then...unlike jewels i am not a coward hiding behind diagnosis......
Citera
2019-08-01, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigilante99
ask questions then...unlike jewels i am not a coward hiding behind diagnosis......

So because Jewels saying she has diagnosis she is a coward?? Sound like a smart way of thinking when you have a child with the same diagnos that feels you don't understand him.
Citera
2019-08-01, 14:08
Medlem
Citat:
Om jag ska vara ärlig tycker i och för sig jag att Jewels skulle må bra av en daglig verksamhet. De ger intryck av att vara alldeles för mycket isolerade. Speciellt när de inte ens kan gå ut till ett yt-meeting utan att förklä sig.

Har hört henne säga att hon redan testat både arbetsträning och DV, men att det inte funkade trots få timmar. Inte heller har det funkat med boendestöd och kontaktperson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in