2019-08-01, 00:38
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det faktum att han yrkar på fantasisiffran 140 000 kr i skadestånd för en så här ringa misshandel säger en del.

Hur mycket kostar en flyktingsmugglare nuförtiden? Jag har för mig att det kostade 10-15 000 dollar för några år sedan. D.v.s. 97 000 - 145 000 kr.

Om han inte kan betala tillbaka det till klanen har han lite större problem än lite "glasskador" och blåmärken att se fram emot.
Han har antagligen en fet skuld att återbetala för att slippa bli kanonmat eller något annat fint familjen sålt sin avkomma till. Hans enda hopp är ett skadestånd och då dövar knarket smärtan när någon skär lite eller i det här fallet, rispar. Han har sen tidigare får snoken och ett revben justerat är det här vardagsmat. 140k hägrar eller en grund grav i Iran.
Citera
2019-08-01, 00:39
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Jag tror det fanns gott om tid att kosmetiskt förstärka bilden av ett skadeståndsframkallande slagsmål. Hur ser tidtabellen ut? När kom larmet och hur lång svarstid var det? Videofilmer är väl tidsmarkerade så allt går att spåra. Din utgångspunkt i dramat verkar vara mer av poltisk prägel än sanningssökande.

Om jag kommer ihåg rätt anges tiden för misshandeln till mellan 21.45 - 22.00, i FUP finns det inledande "ambulansförhöret" med tidpunkt 22:22.

Ur FUP:

Grov misshandel (Utomhus, mot man 18 år eller äldre, obekant med offret)
Apelbergsgatan 35, Stockholm
Fr.o.m Söndag 2019-06-30 21:45 t.o.m Söndag 2019-06-30 22:00

Uppgift
Samtal med målsäganden inne i ambulansen, kl. 22:22. Vid samtal kunde inte målsäganden ge en sammanhängande bild av händelseförloppet utan bara lösa meningar om vad som hänt. Ambulans lämnar sedan ....
Senast redigerad av Nostradumbass 2019-08-01 kl. 00:43.
Citera
2019-08-01, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoraTulpanen
HBO, som bla släppte 'Leaving Neverland' håller just nu på att göra en dokumentär om ASAP Rocky-fallet. Hoppas innerligt att dom belyser problematiken kring migration vi har i Sverige.
Sverigebilden krackelerar inför öppen ridå.

ASAP-Rocky fallet och problematiken kring migration i Sverige är två helt olika saker. Hur tänkte du där?

Finns inget att nämna förutom att Sverige har ett bevisbaserat fristående system. Spelar ingen roll hur mycket Trump och andra försöker lägga sig i.

Samt givetvis att Rockys egna crew och deras textmeddelanden tydligt pekar på att han är skyldig till misshandel.

Nödvärn my ass.
Citera
2019-08-01, 00:40
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vilka två parter! Det finns bara en part, de tre åtalade.
När skulle Jafari hinna skära sig? I ambulansen, på sjukhuset?

Det kallas parter. Åklagaren är en part, misstänkta är en part, målsäganden är en part. Parter helt enkelt.

Den andra frågan kan jag inte svara på. Men nog hade han hunnit skära sig innan ambulansen kom, om han velat. Med glasskärva, mattkniv, morakniv eller vad din fantasi bjuder på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Dom kan kvitta ut deras misshandel mellan varandra, det köper jag. Men ofredandet mot hela gänget av målsäganden, det tycker jag kunde stått som ett separat mål. Det hade kunnat stå på egna ben.

Ja att de kvittar "livvaktens" lyft mot afghanens våld är normalt så om vi bara hade de två parterna är det inget konstigt om det bara släpps. Men åklagaren kan ju knappast säga att Rocky & Co har agerat tillsammans och i samförstånd och därmed hålla alla ansvariga för skärsåren när han sedan släpper livvakten.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Tror nog att A Rocky blir fälld för misshandel, vikt i sig är korrekt iaf utifrån det material som framkommit så här långt. Dock tycker jag att häktningen var felaktig och Sverige bör verkligen se över sina regler vad gäller häktning och anpassa till övriga länder

T e x Danmarks...

Till skillnad mot Sverige har Danmark regler för hur länge en person kan sitta häktad som längst och de angivna tidsgränserna är sex månader alternativt ett år beroende på straffskalan för brottet. Eller Norges. Där upplägget är...

Istället för att häkta någon finns även möjlighet för åklagaren eller domstolen att begränsa en persons rörelsefrihet genom att besluta om att han måste uppehålla sig på en viss ort. Ett annat möjligt alternativ istället för häktning är att ålägga en person att ställa säkerhet genom borgen eller pantsättning.
Citera
2019-08-01, 00:42
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Om jag kommer ihåg rätt anges tiden för misshandeln till mellan 21.45 - 22.00, i FUP finns det inledande "ambulansförhöret" med tidpunkt 22:22.
Kanacken har alltså haft en kvart på sig att dekorera sin misshandlade kropp på. Hittade man någonsin blodspår efter den sk misshandeln eller på dindun?
Senast redigerad av Netizen 2019-08-01 kl. 00:45.
Citera
2019-08-01, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Han har antagligen en fet skuld att återbetala för att slippa bli kanonmat eller något annat fint familjen sålt sin avkomma till. Hans enda hopp är ett skadestånd och då dövar knarket smärtan när någon skär lite eller i det här fallet, rispar. Han har sen tidigare får snoken och ett revben justerat är det här vardagsmat. 140k hägrar eller en grund grav i Iran.

140 kkr räcker väl för att finansiera ett terrordåd för den terrorgruppen han verkar stödja. Klart han ska få hjälp med det säger dumskallarna i den här tråden och den samlade vänstern.
Citera
2019-08-01, 00:47
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Tror nog att A Rocky blir fälld för misshandel, vikt i sig är korrekt iaf utifrån det material som framkommit så här långt. Dock tycker jag att häktningen var felaktig och Sverige bör verkligen se över sina regler vad gäller häktning och anpassa till övriga länder

T e x Danmarks...

Till skillnad mot Sverige har Danmark regler för hur länge en person kan sitta häktad som längst och de angivna tidsgränserna är sex månader alternativt ett år beroende på straffskalan för brottet. Eller Norges. Där upplägget är...

Istället för att häkta någon finns även möjlighet för åklagaren eller domstolen att begränsa en persons rörelsefrihet genom att besluta om att han måste uppehålla sig på en viss ort. Ett annat möjligt alternativ istället för häktning är att ålägga en person att ställa säkerhet genom borgen eller pantsättning.

Det är väl inte så konstigt att dom häktas när åtminstone två av tre häktningsskäl är uppnådda.
Flyktfaran är inte allt. Nu visar det sig ju även att åklagaren hade på fötterna vad gäller försök till undanröjande av bevis och/eller försvårande av utredningens gång.
Citera
2019-08-01, 00:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vilka två parter! Det finns bara en part, de tre åtalade.
När skulle Jafari hinna skära sig? I ambulansen, på sjukhuset?

Han hade över 20 minuter på sig enligt FUP:et. Det är gott om tid.
Citera
2019-08-01, 00:49
Medlem
Browndawgs avatar
Nä nu måste man väl sova så man är pigg och fräsch inför morgondagens utfrågning av målsäganden. "Han kommer få en intressant dag".

Är det 8.30 dom kör igång?
Citera
2019-08-01, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Bevis och bevis, det finns fakta och sedan måste man ta hänsyn till alla andra omständigheter. Nu menar jag uppriktigt sagt ALLA omständigheter.

T ex. att ASAP Rocky har förekommit i bryderier tidigare, men det har även målsägande gjort. Dessutom har den senare i det här fallet de facto dömts vid flera tillfällen. Det är inte direkt någon trevlig bild man får av den målsäganden.

Fakta är ju att målsäganden även har varit den som har inlett konfrontationen upprepade gånger. Något som i slutändan har föranlett den slutliga fysiska konfrontationen.

Sedan blir det upp till tingsrätten att bedöma vem som bär skuld till vad.

Personligen stör jag mig på flera saker. Dels att man häktar en person för en så pass "vanlig" företeelse som det här när praxis är att man gör ett förhör och sedan släpper personen tills vidare. Det är ärligt talat befängt att tala om en "flyktrisk". Ja, den finns men det är i mitt tycke ett övergrepp att häkta någon för det här eftersom straffet redan nu med råga vida överväger normal straffpraxis för liknande situationer. Det rör sig om ett straff som absolut normalt sett omvandlas till samhällstjänst/villkorligt dom och/eller böter. Att häktas i veckor för detta är på alla tänkbara sätt långt värre än vad en normal dom är.

Nästa bisarra sak är ju att åklagaren helt släpper motanmälan. Inte ens med god fantasi går det att se mannens attack med hörlurarna för "nödvärn", det är vansinnigt långsökt eftersom han hela tiden söker fortsatt konfrontation. Dessutom är personen som sagt tidigare dömd, hans beteende faller in på tidigare uppvisat beteende. Att tala om "heder" osv. är fullständigt irrelevant, även om det kan ge en viss förklaring så är det fortfarande oacceptabelt.

Tills jag hör en officiell godtagbar förklaring är det för mig absolut fullständigt häpnadsväckande att en svensk åklagare drar vad man måste anse som ett normalt "gruff" till den här magnituden.

Sist men inte minst så måste man väl på något sätt ändå berömma polisen för det utförliga arbetet de har gjort av brottsplatsen. MEN...däremot så ställer jag mig frågan kring hur fan de helt plötsligt kan utföra en sådan pass djuplodande undersökning när man normalt inte gör det? Det är trots allt fortfarande ett "vanligt" slagsmål med många inblandade.

Ta det på rätt sätt, jag önskar att polisen alltid vore lika noggranna men jag vet att de inte är det.

Bra skrivet. Det är mycket märkligt hur detta kan va så viktigt att göra så grundligt och hur kan allt afganen gjorde vara helt lagligt och ok?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in