2019-08-01, 00:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det är vad jag kan förstå inte uteslutet. Så här skriver Rättsmeicinalverket i FUP

Huruvida skärskadorna uppkommit genom slag med trasigt glas, fall mot trasigt glas på marken eller om det funnits under skon på person som trampat på målsägande kan inte bedömas.
Så visst kan ha genom egen handaverkan med glas skurit/karvat/tryckt glasbitar i sina armar. Det är inte uteslutet.

Om det är gjort med kniv eller glas är jag inte kapabel att bedöma. Men vissa skador ser helt raka ut, med fina kanter och vissa är mer böjda. Bilderna finns i FUP. Kolla där hur det ser ut.

Exakt. Vissa av skadorna ser lite för "perfekta" ut. Jag skulle inte bli förvånad om afghanen tillfogat sig själv dem i syfte att kunna få ut skadestånd.
Citera
2019-08-01, 00:22
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det är inte jag som drar upp inbillade mattknivar stup i ett!

Man kan väl förutsätta att Jafari hade ögonen på sig från det han blev nedslagen tills han blev inplockad av ambulansen, alltså kan din teori helt enkelt inte vara möjlig.
Mattknivar är för afghaner vad kompass är är för orienterare.

Det finns alltså inga vittnen/tidsåtgång mellan självförsvaret och ambulansen.

Att kanacken under drogpåverkan utövar självskadebeteende i skandeståndssyfte är naturligtvis långsökt, om man är svensk. Han var ju här för studera i gymnasiet och tjäna 600 ärliga riksdaler på att diska åt hårt arbetande turkar som bär upp landet.
Citera
2019-08-01, 00:23
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Exakt. Vissa av skadorna ser lite för "perfekta" ut. Jag skulle inte bli förvånad om afghanen tillfogat sig själv dem i syfte att kunna få ut skadestånd.
När gjorde han detta och med vilken kniv? Lånade från ambulansen kanske?
Citera
2019-08-01, 00:23
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queenjani
Ja, varför friades afghanen med hänvisning till nödvärn? Han hade inte bara möjlighet att gå därifrån, de gjorde allt för att bli av med honom. Hur resonerade man där?

Det är sjukt att han inte ens är misstänkt för ofredande eller ringa misshandel för den delen heller. Men men, verkar som dom kört nån plus/minus-noll metod här då man lägger ned misstankarna mot både livvakten samt målsäganden. Dom tar ut varandra eller något annat bisarrt.
Citera
2019-08-01, 00:27
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queenjani
Det står i FUP att skadorna har uppkommit av trubbigt våld, kanske av att kastas mot glassplitter eller glas som fastnat under skosulorna. Jag minns inte hur det stod men har faktiskt för mig att det fanns med som möjliga förklaringar.
Revbenet och näsan var tydligen gamla skador som kanacken försökte återvända för att mjölka lite mer av svenska pensionärer. Hedervärd kille det där.
Citera
2019-08-01, 00:28
Medlem
Citat:
Jodå, slag räcker utmärkt för misshandel av normalgrad. Du har verkligen ingen aning om något va? Bara kastar ut och hoppas någon ska nappa på betet.

Vad gäller kniven så finns det ingen, förutom i din fantasi. Sjukhuset har skrivit att skadorna uppkommit genom våld från glas eller liknande och inte kniv. Ingen, inte ens försvarsadvokaterna nämner något om en kniv då den helt enkelt inte finns och du bara trollar.

Du kan väl få leva i din lilla drömvärld där lite slag räcker för misshandel av normalgraden men i verkligheten där vi andra bor räcker det ofta inte ens till ringa misshandel, speciellt inte när två parter har pucklat på varandra.

Men det är förstås inte säkert att de använde den kniven som afghanen bevisligen hade bara någon dag senare. Om de har något innanför pannbenet borde de förstå att det är bättre att använda glas för att förstärka skadorna. Samtidigt har försvaret pratat om bevis om att Rocky inte har skurit upp afghanen så vad kan deras ess vara?

En möjlighet är förstås att försvaret överdriver esset men de har också sagt att de har nya vittnen. En möjlighet är förstås att någon har sett afghanen skära sig själv. Det blir en ny spännande dag snart!
Citera
2019-08-01, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det är sjukt att han inte ens är misstänkt för ofredande eller ringa misshandel för den delen heller. Men men, verkar som dom kört nån plus/minus-noll metod här då man lägger ned misstankarna mot både livvakten samt målsäganden. Dom tar ut varandra eller något annat bisarrt.

Detta är ju rätt vanligt, gruff mellan två parter läggs ned. Problemet är bara att åklagarens linje har varit att Rocky & Co har agerat tillsammans och i samförstånd. Detta är centralt då åklagaren inte har en aning om vem som har orsakat skärskadorna och vill hålla alla ansvariga för dessa.
Citera
2019-08-01, 00:31
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraTulpanen
HBO, som bla släppte 'Leaving Neverland' håller just nu på att göra en dokumentär om ASAP Rocky-fallet. Hoppas innerligt att dom belyser problematiken kring migration vi har i Sverige.
Sverigebilden krackelerar inför öppen ridå.

Kommer vara sjukt vinklad om den ska vara som ”finding neverland”. Tyvärr tveksam att man vågar vara så vinklad mot invandrare å andra sidan känns det mer ok där borta att vara ”skeptiskt” till muslimer än här.
Citera
2019-08-01, 00:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Mattknivar är för afghaner vad kompass är är för orienterare.

Det finns alltså inga vittnen/tidsåtgång mellan självförsvaret och ambulansen.

Att kanacken under drogpåverkan utövar självskadebeteende i skandeståndssyfte är naturligtvis långsökt, om man är svensk. Han var ju här för studera i gymnasiet och tjäna 600 ärliga riksdaler på att diska åt hårt arbetande turkar som bär upp landet.

Det faktum att han yrkar på fantasisiffran 140 000 kr i skadestånd för en så här ringa misshandel säger en del.

Hur mycket kostar en flyktingsmugglare nuförtiden? Jag har för mig att det kostade 10-15 000 dollar för några år sedan. D.v.s. 97 000 - 145 000 kr.

Om han inte kan betala tillbaka det till klanen har han lite större problem än lite "glasskador" och blåmärken att se fram emot.
Citera
2019-08-01, 00:34
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Detta är ju rätt vanligt, gruff mellan två parter läggs ned. Problemet är bara att åklagarens linje har varit att Rocky & Co har agerat tillsammans och i samförstånd. Detta är centralt då åklagaren inte har en aning om vem som har orsakat skärskadorna och vill hålla alla ansvariga för dessa.

Dom kan kvitta ut deras misshandel mellan varandra, det köper jag. Men ofredandet mot hela gänget av målsäganden, det tycker jag kunde stått som ett separat mål. Det hade kunnat stå på egna ben.
Citera
2019-08-01, 00:36
Avstängd
Citat:
När gjorde han detta och med vilken kniv? Lånade från ambulansen kanske?

Använde sin egen eller lånade från afghan #2 kanske?

Eller så använde han glassplitter. Det går nog att göra ganska raka sträck även med glas om man är långsam och metodisk.
Senast redigerad av borskungen 2019-08-01 kl. 00:38.
Citera
2019-08-01, 00:36
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Du kan väl få leva i din lilla drömvärld där lite slag räcker för misshandel av normalgraden men i verkligheten där vi andra bor räcker det ofta inte ens till ringa misshandel, speciellt inte när två parter har pucklat på varandra.

Men det är förstås inte säkert att de använde den kniven som afghanen bevisligen hade bara någon dag senare. Om de har något innanför pannbenet borde de förstå att det är bättre att använda glas för att förstärka skadorna. Samtidigt har försvaret pratat om bevis om att Rocky inte har skurit upp afghanen så vad kan deras ess vara?

En möjlighet är förstås att försvaret överdriver esset men de har också sagt att de har nya vittnen. En möjlighet är förstås att någon har sett afghanen skära sig själv. Det blir en ny spännande dag snart!
Vilka två parter! Det finns bara en part, de tre åtalade.
När skulle Jafari hinna skära sig? I ambulansen, på sjukhuset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in