2019-07-31, 22:43
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det finns två viktiga delar för att få det till misshandel av normalgraden:
1. Att de har använt glasflaskor för att skära offret blodigt
2. Att de har stått och sparkat på ett liggande försvarslöst offer

Om 1 faller då har åklagaren bara sparkarna kvar och det är inte mycket då det redan mer har framställts som att Rocky trampar på offret och inte sparkar. Det är en mycket tunn tråd som nästan redan gått av. Åklagaren behöver punkt 1.

Här håller jag inte med dig. Menar att punkt #2 gott och väl borde räcka för misshandel av normalgraden. Allt detta finns på film, som du förstås vet. Att sedan straffet rimligen då blir blygsamt är en annan femma.
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-07-31 kl. 22:47.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noble.Savage
Det är ju faktiskt inte osannolikt att dylikt slödder är beväpnade med skjutvapen heller i Sverige nuförtiden. Men kniv är mycket sannolikt.

Ja och man ska också ha i åtanke att Rocky har blivit knivhuggen förut. Det kan skapa väldig oro om kniv även i detta fall. Så hans nördvärnsexcess borde vara befogad om man väger in allt detta.
Citera
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Skjut negrerna och häng afghanhundarna.

Tror ingen i tråden kan ge mig en billigare och smidigare lösning på problemet.

För vad har negrerna och afghanerna gett för viktigt till världen i stort?
Den du kallar neger har sålt över 1milj album. Vad har du själv gjort för världen eller är du rentav en neger i en vit mans kropp?
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Bra video som alla som tror att man är safe bara för att en stor kille möter en spinkig afghan med kniv. Muskler skyddar inte mot en knivattack helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Att då få in i skallen att 4-5 killar kan vara skraja för en enda spinkig typ är svårt eller omöjligt.

Här är ett exempel där en expert på kampsporter försöker försvara sig mot olika knivattacker:
https://www.youtube.com/watch?v=GBBahcNMSDI

Trots att killen är expert och förberedd på attacken går det ofta väldigt illa.

Det är sånt man har i bakhuvudet när man hamnar i en situation där man riskerar att bli angripen med kniv. Och det spelar som sagt ingen roll om man är flera mot en. Den som får kniven i sig blir inte gladare av att angriparen till slut brottas ner.

Även om kniven inte är framme just nu är man kanske sekunder från döden. Det påverkar hur man känner och agerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Utifrån nya filmen så smällde dom på afghanen som en vanlig streetfight i LA. Noterar att poliser anser att afghanen också är en person i dylika situationer.

Nja, mest är jag imponerad av att vi i lilla Sverige nu har LA-gang-beating. Fantasin sätts i rullning av vem som är offer och gärningsmän.. Det blir knaz som Dogge skulle sagt.. knaazz.
De blir knaaaas... när Rakin tar med kompisar från förr
Citera
2019-07-31, 22:44
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Nej, absolut inte. Sverige har ett rättsväsende av allra högsta rang. Vi är ingen bananrepublik. Finns ingen möjlighet till så allvarliga misstag.
Jag förutsätter att ironin bokstaligt talat(!) dryper nu.

Men seriöst, hur ska man se på det?
Citera
2019-07-31, 22:45
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Var det inte livvaktens sms med sina anhöriga som man strukit? Jag kanske har blandat ihop något nu

Båda, verkar det som.
Citera
2019-07-31, 22:45
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Nej, absolut inte. Sverige har ett rättsväsende av allra högsta rang. Vi är ingen bananrepublik. Finns ingen möjlighet till så allvarliga misstag.

Hihi.

Bara en sak angående det eviga tjatet om tillhyggen och flaskan. Tittar man på skadebilderna i FUP är det småsår som ser ut att vara orsakade av tryckskador av glassplitter. Inte en slagskada, för det borde då bli längre skärskador om flaskan går sönder, blir vass, och slaget fullföljs.

Advokaten sa i någon intervju att dom har bra förutsättningar att visa att ingen flaska använts.

Men vi får se vad som framkommer imorgon.
Senast redigerad av Nostradumbass 2019-07-31 kl. 22:50.
Citera
2019-07-31, 22:46
Medlem
Citat:
Som kille löper man en mycket större risk än tjejer att utsättas för gatuvåld enligt statistiken. Jag har begränsat mina rörelser på stan allt mer i takt med att man utsätts för hotfulla situationer. Och det är inte svårt att föreställa sig situationer som man inte kan "parera" sig ur.

Även om man är 4 stora grabbar så kan en speedad spinkig typ knivskära en nåt fruktansvärt. Det spelar ingen roll om kompisarna sen lyckas brotta ner honom.

Här är ett exempel där det är en kille i samma viktklass som afganen: https://www.youtube.com/watch?v=Ok50JqrHP1M

Trots att det är erfarna poliser så klarar de sig väldigt dåligt när personen de ska undersöka halar fram en kniv.
Det är ju fördjävligt.
Citera
2019-07-31, 22:47
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ja och man ska också ha i åtanke att Rocky har blivit knivhuggen förut. Det kan skapa väldig oro om kniv även i detta fall. Så hans nördvärnsexcess borde vara befogad om man väger in allt detta.
Du tänker dig en kombination av putativt nödvärn och nödvärnsexcess? Det är inte omöjligt och det finns definitivt utrymme för det i lagen, men sett till hur svensk praxis brukar se ut gällande nödvärn ser iaf jag det som osannolikt.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Vet inte om du är ironisk? Om inte, så kan jag upplysa dig om en handfull ärenden som är totala haverier och justitiemord. Kaj Linna, Jonas Falk, Sture Bergwall/Quick osv. Oh boy du har en spännande tid framför dig om du väljer att sätta dig in i dom ärendena. Det gör att man inte är lika bombsäker på Sveriges rättsväsendes excellens.
Senast redigerad av Browndawg 2019-07-31 kl. 22:54.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Det finns två viktiga delar för att få det till misshandel av normalgraden:
1. Att de har använt glasflaskor för att skära offret blodigt
2. Att de har stått och sparkat på ett liggande försvarslöst offer

Om 1 faller då har åklagaren bara sparkarna kvar och det är inte mycket då det redan mer har framställts som att Rocky trampar på offret och inte sparkar. Det är en mycket tunn tråd som nästan redan gått av. Åklagaren behöver punkt 1.
Det är inget problem att få kastet, sparkarna och slaget ihop med skadorna till misshandel av normalgraden. Skulle man på något vis lyckas få med glasskärning så kan det röra sig om ytterligare fängelsestraff för Rakim, men jag tror detta blir svårt att bevisa då huvudvittnena inte är trovärdiga och att Rakims gäng hunnit städa upp efter sig.

Det du skriver att Rakim skulle fällas för ringa undrar jag var du fått det ifrån, länk? Eller det är fantasier som med knivarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in