2019-07-31, 22:33
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det skulle vara lite för extremt då åklagaren skulle känt till det.

Okej då ser vi vem som har någon form av vett och vem som aldrig kommer omvändas vilka bevis som än kommer upp på bordet. Uppenbarligen kommer inte ens ett erkännande från afghanerna räcka för Revej.

För de som inte är rena troll är det givetvis en bomb om försvaret kan bevisa att såren inte har orsakats av en flaska, då faller åklagarens hela case som bygger på misshandel med krossade flaskor. Det behövs inte ens att just afghanens egen kniv matchar såren, det räcker med att glasflaskor inte gör det för att det ska vara en bomb.
Nej, åklagarens hela case faller inte då det finns filmer som visar tillräckligt för att döma för misshandel av normalgraden.
Hade misshandeln skett medelst tillhyggen för att medvetet orsaka skärskadorna hade åtalet säkerligen gällt grov misshandel.
Citera
2019-07-31, 22:35
Medlem
Citat:
Haha, ett gott råd är att om man som Aloe ska leka språkpolis så gäller det att granska sitt eget inlägg så man inte gör bort sig på det här sättet

Jaså det verkade utifrån det du skrev som att du fick helt ogrundade misstankar hela tiden men rent teoretiskt, förstod du skillnaden mellan dessa exempel och varför (putativt) nödvärn är okej i ena exemplet men inte i det andra?
Jag förstår vad du menar men tolkar situationen annorlunda.
Citera
2019-07-31, 22:36
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Bra video som alla som tror att man är safe bara för att en stor kille möter en spinkig afghan med kniv. Muskler skyddar inte mot en knivattack helt enkelt.
Är man safe om man möter en spinkig indian eller norrbage med kniv då.. Sen skulle jag väl inte vilja påstå att livvakts-Tim ser särskilt skräckinjagande ut, stor och långsam, tur för Rakim att de inte stötte på något riktigt motstånd.
Citera
2019-07-31, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag syftade på den här utväxlingen:

Yanii svarar inte i "good faith" här, utan hittar på en ståndpunkt och påstår att den är motpartens ("halmgubbe").

Är det OK?
Fel,
Jag frågar något.
Citera
2019-07-31, 22:38
Medlem
PlutoJs avatar
Jag funderar över eventuella följder av att Aftonbladet publicerat delar av SMS-kommunikation med advokaten i USA.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/AdXBa3/sa-forbereddes-asap-rocky-pa-gripandet--kontakt-med-amerikansk-toppad

Det verkar som om åklagaren dragit tillbaka detta ur bevisningen och att det strukits ur FUP, men att åklagaren alls lät det hamna i FUP måste ju vara orsaken till att det blivit möjligt för Aftonbladet att publicera detta.

Det rör sig alltså om kommunikation som rättsligt sett är så konfidentiell att det åklagaren och polisen egentligen inte ens får lov att titta på den, och ändå har deras agerande lett till att landets största kvällstidning publicerat den. Borde inte åklagaren hållas ansvarig?
Citera
2019-07-31, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Nej, åklagarens hela case faller inte då det finns filmer som visar tillräckligt för att döma för misshandel av normalgraden.
Hade misshandeln skett medelst tillhyggen för att medvetet orsaka skärskadorna hade åtalet säkerligen gällt grov misshandel.

Det finns två viktiga delar för att få det till misshandel av normalgraden:
1. Att de har använt glasflaskor för att skära offret blodigt
2. Att de har stått och sparkat på ett liggande försvarslöst offer

Om 1 faller då har åklagaren bara sparkarna kvar och det är inte mycket då det redan mer har framställts som att Rocky trampar på offret och inte sparkar. Det är en mycket tunn tråd som nästan redan gått av. Åklagaren behöver punkt 1.
Citera
2019-07-31, 22:40
Medlem
Noble.Savages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Detta. Vi alla utgår från hur det är i Sverige. Vi måste förstå hans bakgrund och var han kommer ifrån där det nästan är en regel att vara beväpnad.

Jag hoppas Slobodan förklarar det för rätten också. Väntade på det redan igår vid förhandlingen. En sådan här attack i Harlem där han kommer ifrån är riktigt läskig och man förstår att alla cylindrar gick igång för att försvara sig.

Hans erfarenheter är från tidigare slagsmål och attacker i Harlem.

Det är ju faktiskt inte osannolikt att dylikt slödder är beväpnade med skjutvapen heller i Sverige nuförtiden. Men kniv är mycket sannolikt.
Citera
2019-07-31, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej

Jag tror att afghanen har använt kompisens mattkniv i efterhand för att bättra på skadorna innan ambulansen kom. Han gick ju till sjukhus igen efter några dagar och klagade på revben (ingen fraktur syntes på röntgen) och näsan (nässkada fanns men gammal, läkt).
Citera
2019-07-31, 22:41
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Jag funderar över eventuella följder av att Aftonbladet publicerat delar av SMS-kommunikation med advokaten i USA.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/AdXBa3/sa-forbereddes-asap-rocky-pa-gripandet--kontakt-med-amerikansk-toppad

Det verkar som om åklagaren dragit tillbaka detta ur bevisningen och att det strukits ur FUP, men att åklagaren alls lät det hamna i FUP måste ju vara orsaken till att det blivit möjligt för Aftonbladet att publicera detta.

Det rör sig alltså om kommunikation som rättsligt sett är så konfidentiell att det åklagaren och polisen egentligen inte ens får lov att titta på den, och ändå har deras agerande lett till att landets största kvällstidning publicerat den. Borde inte åklagaren hållas ansvarig?

Var det inte livvaktens sms med sina anhöriga som man strukit? Jag kanske har blandat ihop något nu
Citera
2019-07-31, 22:42
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ

Nej, absolut inte. Sverige har ett rättsväsende av allra högsta rang. Vi är ingen bananrepublik. Finns ingen möjlighet till så allvarliga misstag.
Citera
Medlem
Citat:
Var det inte livvaktens sms med sina anhöriga som man strukit? Jag kanske har blandat ihop något nu

Jo jag tror du har rätt
Citera
Medlem
Citat:
Detta. Vi alla utgår från hur det är i Sverige. Vi måste förstå hans bakgrund och var han kommer ifrån där det nästan är en regel att vara beväpnad.

Jag hoppas Slobodan förklarar det för rätten också. Väntade på det redan igår vid förhandlingen. En sådan här attack i Harlem där han kommer ifrån är riktigt läskig och man förstår att alla cylindrar gick igång för att försvara sig.

Hans erfarenheter är från tidigare slagsmål och attacker i Harlem.
Men Rakim bor i Hollywood och så farligt är inte NYC ändå. Inte som på 80-talet, men du har rätt i att Rakim haft det tufft som barn.
Vem vet, kanske Rakim var en motsvarighet till Jafar när han var hemlös och sålde crack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in