2019-07-31, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Tack för att du tillskriver mig en sådan ”tyngd” men Gretas uppgift påverkas absolut noll och ingenting av mig. Det enda som gör skillnad är om de stora utsläppsländerna modifierar sina industrier, det är där de stora utsläppen sker.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/miljo/utslapp-internationellt/koldioxid-per-capita/

Ovan kan du se hur lite utsläpp räknat per invånare Sverige har, lägg då till att vi bara är 10 miljoner så förstår du att krutet måste läggas på helt andra områden.

Flyg, till exempel, står för några få procent av världens alla utsläpp

https://m.naturskyddsforeningen.se/flygfaq
Jag har inte tillskrivit dig någon tyngd bara ett motstånd.

Högerextrema över hela världen gör motstånd mot insikten att fossila bränslen håller på att påverka klimatet på ett sätt som kräver snabba åtgärder. En i stort sett helt enig kår av klimatforskare har vetat om detta i decennier och för några år sedan enades de flesta länder kring Parisavtalet, en plan för att undvika att den globala temperaturhöjningen ska bli så stor att ingen har någon aning om konsekvenserna.

När nu Greta Thunberg med stöd av klimatforskarna åker runt och försöker påverka makthavare att följa Parisavtalet så blir hon intensivt motarbetad. I stort sett allt granskas och underkänns: utseende, mental förmåga, skolgång, kläder, motiv, föräldrar och resvanor. Den ena "skandalen" avlöser den andra.

Man måste fråga sig varför och svaret är med all säkerhet att hon är för framgångsrik medialt och för uppskattad av inflytelserika personer. Och det onda som styr motståndet kan bara vara de mäktiga industriella intressen som genererar enorma vinster på att förstöra vår framtid.
2019-07-31, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av williamsparon
Det är väl bara bra att Greta får åka båt över Atlanten och uppleva lite äventyr och slippa sina föräldrar en stund.

En stund?

Greta tänker stanna i Amerika i ett år, hon ska börja i New York och sedan ta sig (fossilfritt) till Chile. Så antingen får föräldrarna också segla eller så ses de inte förrän hon är tillbaka i Europa.
2019-07-31, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Jag har ingen aning om vad du pratar om, det blev lite flummigt där... Och nej, Greta skulle nog aldrig åka till USA bara för att köpa flipflops eller besöka Disneyland eller äta hamburgare........ Det är precis det som är min poäng. Hon åker med ett VIKTIGT SYFTE, det är ju ingen nöjesresa. Jag tror alltså inte - verkligen INTE - att hon kan åka runt jorden precis hursom helst, oavsett syfte. Och därför tycker jag också att ditt inlägg är ganska obegripligt.
Obegripligt? Greta bestämmer väl själv vart hon vill resa och hur hon vill resa och varför hon vill resa. Precis som du.
2019-07-31, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Jag har inte tillskrivit dig någon tyngd bara ett motstånd.

Högerextrema över hela världen gör motstånd mot insikten att fossila bränslen håller på att påverka klimatet på ett sätt som kräver snabba åtgärder. En i stort sett helt enig kår av klimatforskare har vetat om detta i decennier och för några år sedan enades de flesta länder kring Parisavtalet, en plan för att undvika att den globala temperaturhöjningen ska bli så stor att ingen har någon aning om konsekvenserna.

När nu Greta Thunberg med stöd av klimatforskarna åker runt och försöker påverka makthavare att följa Parisavtalet så blir hon intensivt motarbetad. I stort sett allt granskas och underkänns: utseende, mental förmåga, skolgång, kläder, motiv, föräldrar och resvanor. Den ena "skandalen" avlöser den andra.

Man måste fråga sig varför och svaret är med all säkerhet att hon är för framgångsrik medialt och för uppskattad av inflytelserika personer. Och det onda som styr motståndet kan bara vara de mäktiga industriella intressen som genererar enorma vinster på att förstöra vår framtid.

Menar du att jag är en del av mäktiga industriella intressen? Eller kan det vara så att vanliga människor med ett klimatintresse anser att Greta missar målet och inte hjälper klimatet?
2019-07-31, 21:52
Medlem
Någon klok och sansad vuxen i Gretas närhet borde göra allt för att sakta ner Greta-karusellen som bara snurrar fortare och fortare. Massmedia och sociala medier eldar på för allt vad tygen håller och bryr sig egentligen inte ett skvatt om människan, blott 16-åriga, Greta Thunberg.
Jag tycker uppriktigt synd om flickebarnet som blir så hårt utnyttjad. Hennes syfte är givetvis väldigt gott, men uppvaknandet som kommer förr eller senare kan bli oerhört smärtsamt. Och var finns alla påhejare när den dagen kommer?
2019-07-31, 21:55
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Vilka konstiga föräldrar, men man får ändå förstå dem. De är själva instabila och kan inte välja en lång och jobbig svår men fungerande väg till att må bra, med psykiatri och psykoterapi i flera år, utan tar quick-fixen klimatet. Då har den mest akuta sjuka Greta något att göra och resten av familjen kan vila. Jag förstår att det blev såhär.

Precis. Människor med psykisk ohälsa behöver en meningsfull sysselsättning - en ung tjej med Aspberger behöver definitivt en hobby, om inte två - och vad kan vara mer meningsfullt än klimatfrågan just nu? Det är ju bara klockrent, win-win för alla! ❤️

Så vad sjutton är det folk gnäller om egentligen?? Det kan väl bara handla om avundsjuka, typiskt "haters gonna hate". Folk som inte tål att en ung kvinna med huvudet på skaft får uppmärksamhet helt enkelt?

Jag ser inget rationellt alls i hatet mot Greta. Bara ett gäng låga, patetiska, ynkliga, svettiga, misslyckade män som sitter och vädrar ut sitt hat över internet för att ingen vill känna deras kräkdoftande andedräkter IRL. Riktiga fräschingar👌
2019-07-31, 21:55
Medlem
Citat:
Menar du att jag är en del av mäktiga industriella intressen? Eller kan det vara så att vanliga människor med ett klimatintresse anser att Greta missar målet och inte hjälper klimatet?
Du kanske indirekt är påverkad av mäktiga industriella intressen?
2019-07-31, 21:56
Medlem
Citat:
En stund?

Greta tänker stanna i Amerika i ett år, hon ska börja i New York och sedan ta sig (fossilfritt) till Chile. Så antingen får föräldrarna också segla eller så ses de inte förrän hon är tillbaka i Europa.

Bra, då kanske hon kan skaffa sig lite livserfarenhet och bete sig som en normal tonåring istället för att vara en marionett-låtsas-Messias åt det förljugna vänsterblivna etablissemanget.
2019-07-31, 21:57
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Obegripligt? Greta bestämmer väl själv vart hon vill resa och hur hon vill resa och varför hon vill resa. Precis som du.

Ja, och hon har bestämt att hon inte vill göra några onödiga resor för nöjes skull, som belastar klimatet, och därför blir hon granskad i sömmarna och har en begränsad frihet i egenskap av klimatkämpe och offentlig person.... Det tror jag inte du har missat. Sötkorv.

Jag är inte känd och jag reser precis var fan jag vill. Om du tror att Greta har den friheten behöver du nog läsa på lite, alternativt uppdatera din analysförmåga och konsekvenstänk. Du verkar lite omogen.
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2019-07-31 kl. 22:00.
2019-07-31, 21:58
Medlem
Picamagpies avatar
Hur skall allt bagage som Greta och familjen behöver för USA-vistelsen fraktas?
2019-07-31, 21:59
Medlem
Citat:
Du kanske indirekt är påverkad av mäktiga industriella intressen?

Ja verkligen, jag är precis en sån person som påverkas av mäktiga industriella intressen
2019-07-31, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Ja, och hon har bestämt att hon inte vill göra några onödiga resor för nöjes skull, som belastar klimatet, och därför blir hon granskad i sömmarna och har en begränsad frihet i egenskap av klimatkämpe och offentlig person.... Det tror jag inte du har missat. Sötkorv.
Jisses! Jag vet vad hon har för planer men du måste väl ändå hålla med om att hon samma rättigheter som dig att resa som hon vill. Släpp det här nu!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in