2019-07-31, 21:28
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Alla tävlingsbåtar i den prisklassen har egen följebåt. Frågan är bara om den är stor nog att ha egen helikopter eller inte. Det är inget projicerande på Greta, det är ett konstaterande att det är en extremt dyr sport. Bara ett segel kostar ju flera miljoner. Inget för kreti och pleti. Men Greta (nåja, inte Greta, snarare hennes inkompetenta rådgivare) tycks ha valt det utan jämförelse mest koldioxidavtryckande sättet att ta sig över Atlanten!

Ja det vore ju fint om det följer efter dieseldrivna följebåtar, vilket skämt det hela blir då .

Kan förstå att hon kanske ser det hela som en symbolfråga (att segla)

Hon har ju absolut en poäng i att det egentligen inte finns någon kommersiell möjlighet att åka mellan kontinenter helt fossil fritt utan diesel, bensin etc.

dock undrar jag om hon fattar hur många tusentals plan med massor av lediga platser som dygnet runt flyger mellan Europa och USA varje dygn.
Så om hon flyger eller inte minskar inte ett dyft på klimatavtrycket.
2019-07-31, 21:30
Medlem
Det finns dokumentärfilmare ombord på Gretas egen båt! Annars har Greta ett klassiskt problem med sina sponsorer. Dessa är ju oftast rika personer, och risken när man umgås mycket med sådana, är att man påverkas alltmer av de rikas idéer och tankesätt! Greta donerar alla sina prispengar till miljöorganisationer, för att hon vill inte bli anklagad för att göra det hon gör för pengar, men alla resor är mycket dyra om hon inte bjuds på dem, så hon byter PR mot PR! Alternativet för Greta skulle vara mycket tids- och energikrävande insamlingar.
2019-07-31, 21:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Hur tänkte du att äventyret skulle filmas utan följefartyg?

Har någon media nämnt något om följefartyg?

Jag tar inte ställning för eller emot i denna fråga just nu. Men finns det någon information någonstans?

Söker man på t.ex greta thunberg följefartyg eller greta thunberg följebåt på Google så hamnar man endast i denna tråd... Ingen annan i hela Sverige verkar ens diskutera detta. Jag har dock inte testat på andra språk.
2019-07-31, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Har någon media nämnt något om följefartyg?

Jag tar inte ställning för eller emot i denna fråga just nu. Men finns det någon information någonstans?

Söker man på t.ex greta thunberg följefartyg eller greta thunberg följebåt på Google så hamnar man endast i denna tråd... Ingen annan i hela Sverige verkar ens diskutera detta. Jag har dock inte testat på andra språk.
Besvara frågan istället? Hur skall båtresan dokumenteras utan följefartyg?
2019-07-31, 21:35
Medlem
Som sagt, dokumentärfilmare avses följa med på Gretas egen båt!
2019-07-31, 21:36
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Besvara frågan istället? Hur skall båtresan dokumenteras utan följefartyg?

Med kamera ombord?
2019-07-31, 21:38
Medlem
Exakt, kamera medföljer!
2019-07-31, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Med kamera ombord?
Inte då! Båten kan forsa fram uppåt 25 knop och mer. Lycka till med att filma när båten träffar vågor och höjer och sänker sig i vågdalar.
2019-07-31, 21:43
Medlem
Det är väl bara bra att Greta får åka båt över Atlanten och uppleva lite äventyr och slippa sina föräldrar en stund.
2019-07-31, 21:45
Medlem
Det finns balanserade kameror i särskild upphängning, som motverkar skakningar. Numera finns det även objektiv med inbyggd stabilisering. Återger den uppgift jag har fått om att dokumentärfilmare med kamera ska medfölja Greta båt!
2019-07-31, 21:46
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Det är så högerpopulistisk mobbing fungerar. De utpekade ska karaktärsmördas och alla deras mänskliga rättigheter ska ifrågasättas.

Greta kan åka hur hon kan och vill runt jorden, vilka motiv hon än har. Att åka med Team Malizia är hur okay som helst. Ett fantastiskt äventyr med starka PR-effekter för kampen mot det alltmer kritiska läget för jordens klimat. Alla har samma rättigheter. Sedan att ingen vill segla omkring med assholes ändrar ingenting.

Den amerikanska kongressledamoten Alexandria Ocasio-Cortez har lovat Greta en drottnings mottagande när hon kommer till New York. En bra inledning på Gretas PR-kampanj.

Jag har ingen aning om vad du pratar om, det blev lite flummigt där... Och nej, Greta skulle nog aldrig åka till USA bara för att köpa flipflops eller besöka Disneyland eller äta hamburgare........ Det är precis det som är min poäng. Hon åker med ett VIKTIGT SYFTE, det är ju ingen nöjesresa. Jag tror alltså inte - verkligen INTE - att hon kan åka runt jorden precis hursom helst, oavsett syfte. Och därför tycker jag också att ditt inlägg är ganska obegripligt.
2019-07-31, 21:48
Medlem
Det är inte bara en kamera som följer med på båten, det gör även hennes pappa, så honom slipper inte Greta!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in