2019-07-31, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonMill
Du förstår alltså inte varför en ASAP Rocky har en livvakt hahaha.

Jadu, det är ju så svårt att förstå det. Kanske Rocky har honom där för att hindra honom att misshandla folk?

Det råder som sagt delade meningar om det, han kallas för security guard och det betyder inte livvakt. Låter mest som ett missförstånd av svenskar som inte behärskar engelska. Relevansen är dock låg.
Citera
2019-07-31, 19:35
Medlem
Noble.Savages avatar
Citat från managern:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/AdXBa3/sa-forbereddes-asap-rocky-pa-gripandet--kontakt-med-amerikansk-toppad

Även här nämns det att afghanerna är höga. Och angrep tjejer. Synd att detta inte belysts mer.
Senast redigerad av Noble.Savage 2019-07-31 kl. 20:07.
Citera
2019-07-31, 19:35
Medlem
"Streetsmart"..som någon nämnde i tråden,har fått en ny innebörd..nu vet inget nått,INGEN har slagit någon,Ingen kallas "Harlem"...
Modiga killar!

Om dom är så stöddiga!Stå för vad de gjort!
Gör det det?
Citera
2019-07-31, 19:36
Medlem
?
Senast redigerad av dalswe 2019-07-31 kl. 19:38.
Citera
2019-07-31, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Om rapparna på ett trovärdigt sätt kan visa att de hamnat i ett läge där afganen bara inte ger sig, och fortsätter vara väldigt aggressiv, då kan nivån på våldet vara nödvärn om rapparna dessutom trovärdigt kan visa att de var rädda för ett överhängande knivangrepp.

Men finns det video på att hela gruppen strax före det påstådda överhängande angreppet glatt vänder ryggen mot afganen, då blir ett sånt försvar mindre trovärdigt.

Grejen är väl att det finns ganska gott om utrymme i tolkningen kring nödvärnsexcess. Det behöver inte handla om ett pågående fysiskt angrepp, utan det kan handla om diverse situationer som är av den nivån att det omöjligen går att ta sig ur utan att använda våld. T ex. om någon förföljer och trakasserar en utan att ha avsikt att sluta. Det enda som till slut återstår är en fysisk konfrontation.

Än en gång så är jag ingen jurist, däremot är jag väl utbildad och påläst inom juridik. Min personliga tolkning är mer eller mindre det jag beskriver ovan av lagen. Men givetvis kan jag ha helt fel i slutändan i min tolkning, dock betvivlar jag detta.

Vakten har redan försökt att mota bort Jafari, men denne fortsätter att följa efter. Efter ett tag går Jafari även till anfall mot vakten. Det är det här som är beviset i fråga.

Det är i mina ögon ställt utom allt rimligt tvivel att Jafari helt klart har ofredat sällskapet i och med sitt konstanta förföljande och konfronterande beteende. Slaget mot vakten är definitivt ringa misshandel. Nödvärn är bara skämskudde att hävda.
Citera
2019-07-31, 19:37
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det är inget nytt att visa går på stan med kniv, men så länge inget knivhot av något slag framförts finns inget skäl att anta att kniv finns.

Du kan påstå vad du vill. Hamnar du i ett trängt läge med en aggressiv och påtänd afgan så tror jag inte ett ögonblick på att du då inte blir rädd för att han ska hala fram en kniv.
Citera
2019-07-31, 19:37
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Nu antar jag du är en average FB:are men det finns skillnad mellan talspråk och skriftspråk, hur usel svenska du än kan är det svårt att uttala de/dem fel.

Det är personen som plitat ner texten som saknat denna, förvisso ganska obetydliga, kunskap vilket kan ge ett slarvigt helhetsintryck.
Själv verkar du vara några nivåer below average.

Du tror alltså dels att Rocky et al sitter och pratar svenska och sedan att förhör normalt gör några korrekturvändor på stationen.
Citera
2019-07-31, 19:38
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det råder som sagt delade meningar om det, han kallas för security guard och det betyder inte livvakt. Låter mest som ett missförstånd av svenskar som inte behärskar engelska. Relevansen är dock låg.
Men säg vad det heter på svenska då så vi kan lära svensk massmedia också.

Han är ju förvisso ingen utbildad eller erfaren livvakt så något annat namn på det hade inte varit fel, tror bara inte det finns i svenska språket.
Citera
2019-07-31, 19:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Poängen är att diskrepansen mellan denna och andra utredningar för liknande mål bevisar att alla inte är lika inför lagen.
Ytterst handlar det om resurser - och inte för att låta avtrubbad, men vore det inte bättre att lägga den begränsade mängd krut man har på relativt sett allvarligare och grövre kriminalitet?
Citera
2019-07-31, 19:39
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Grejen är väl att det finns ganska gott om utrymme i tolkningen kring nödvärnsexcess. Det behöver inte handla om ett pågående fysiskt angrepp, utan det kan handla om diverse situationer som är av den nivån att det omöjligen går att ta sig ur utan att använda våld. T ex. om någon förföljer och trakasserar en utan att ha avsikt att sluta. Det enda som till slut återstår är en fysisk konfrontation.

Men det du beskriver är väl nödvärn, inte nödvärnsexcess? Eller var det så du menade?
Citera
2019-07-31, 19:40
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Finns inget i lagboken som heter "såna där personer".

Du får gärna gå till angrepp först om du tror något farligt kan hända annars men räkna med att få försvara dina handlingar i rätten sen.

Jag personligen tror inte att Asap Crew trodde att det fanns någon kniv, om de hade trott det tror jag inte de i första hand hade blivit rädda, utan förbannade och beväpnat sig själva med tillhyggen.

Du behöver inte ha läst lagboken för att förstå att varje sån situation kan vara farlig, det måste du väl förstå själv. Du tänker verkligen underligt. Dom behövde inte använda tillhyggen, dom oskadliggjorde hotet väldigt bra. Självklart var dom allt beredda på om kniven skulle dyka upp, om man inte är som dig då inte orolig öht.
Citera
2019-07-31, 19:40
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Men säg vad det heter på svenska då så vi kan lära svensk massmedia också.

Han är ju förvisso ingen utbildad eller erfaren livvakt så något annat namn på det hade inte varit fel, tror bara inte det finns i svenska språket.

"Konsertvakt" får en del träffar hos google.

Edit: "Säkerhetsvärd" kallar en firma i branschen det.
Senast redigerad av lm5711 2019-07-31 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in