2019-07-31, 18:29
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Det jag menar är att det svårligen hade funnits någon annan utväg än någon form av fysisk konfrontation. En del säger såväl här som irl samtal samma sak, att man skulle ha ringt polisen- eller bara tagit en taxi osv. Grejen är ju att det är lätt att säga när man inte var där. I stunden tror jag nog inte att det är det första man tänker på, normalt sett så hamnar man inte i dylika situationer. Just därför känns det som en utopi att man per automatik tänker på att ringa polisen eller att ringa efter en taxi, det ÄR en onormal situation.

Min personliga tanke är att det initialt definitivt befinner sig inom nödvärnsexcess, men när så många går direkt efteråt till attack passerar de sannolikt gränsen för vad som är skäligt för att komma ur vad som annars är en "omöjlig" situation.

Hur som haver är det i mitt tycke på sätt och vis inom ramen för vad som är "förståeligt". Även om man inte medger nödvärnsexcessen så måste man ändå ta hänsyn till situationen som uppstod. Det är INTE normalt att bara fortsätta rycka på axlarna i oändlighet, de visade i mitt tycke stort tålamod tills det till slut brast.

Du har nog ganska många rätt. Det första hade väl i och för sig varit att ge honom hans hörlurar eller pekat vart ”livvakten” kastat dem. Det är ju dem som BO tjatar om hela tiden, så det är ju hyffsat klart varför han följer efter dem. Livvakten hade ju kunnat lyfta bort honom igen, och gjort vad som skulle kunna bedömas som nödvändigt självförsvar tills de andra var borta, eller om han berkligen varit en livvakt, ringt 911/112 o s v.
Där det går fel är ju att AR + en till ganska tidigt beväpnar sig med flaskor, och sedan går de på tre mot en, och slår, sparkar, trampar och troligen skär.
Jag förstår också att de lackar ur, men det motiverar inte den grad av våld de gemensamt utövar.
Citera
2019-07-31, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Förlåt men vi har skrivit det i massor av inlägg. Och båda åtalade som hördes igår i rättegången säger samma sak. När livvakten börjar blöda så pass kraftigt att det stänker på andra kring honom, då blir man på riktigt rädd för att dom är beväpnade.

Tycker du det är ett helt orimligt antagande? Inte jag. Absolut inte.

Dom sa det redan i inledande förhör och presenterar samma sak i rättegången nu.
Försöker du skapa en trådsanning med dina inlägg om att det stänkte blod från livvakten? Ärligt nyfiken nu.
Källa på det? Vad jag vet har vittnen sett ”ett streck eller blod jag vet inte” typ.
Nu blöder han plötsligt kraftigt.
Är du säker på att det inte är Jafa** som blöder och livvakten fått detta på sig?
Har du någon källa på att livvakten är skadad? Ärr? Bilder på blödande livvakt?
Man ser att någon eller några har något som ser ut som blod på tröjan men vems är det blodet?
Om livvakten skadat handen borde han ju ha känt det och varför isf kladda med handen på de andra? Troligare skadade han J och kladdade runt med hans blod.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Jag är förbannat trött på allt detta våld överlag.
Din liknelse med flugan var direkt träffande.
Nej det var den inte, snarare att du går och hämtar en bazooka och dynamit och använder för att oskadliggöra en fluga som kanske är irriterande, men knappast ett livsfarligt hot. Det var inte nödvärn. 19-åringen var inget hot när han låg på marken. var är skadorna på Asap och hans gäng om nu offret vore så himla farlig och aggressiv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det har förekommit fall där en kvinna kommit med falska anklagelser om våldtäkt som visat sig vara falska. Googla efter det!
Men i det här fallet är det inte falska anklagelser, det finns bevisning, video, sms, vittnen.
Citera
2019-07-31, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
FUP:et är mer omfattande än bibeln. Det kanske ger en hint?
Ganska mycket bilder, mer som en serietidning imo
Citera
Bannlyst
Är nästa åtal på torsdag eller?

Vad händer på Fredag? Är det då han ska få sin dom?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag vill påstå att Expressens video idag visar på att det faktist var MÄ dom gjorde det första fysiska. Lyftet kom som en konsekvens av att målsäganden trycker upp sin hand i ansiktet på "livvakten".

Det förefaller nästan som att polisen/åklagare valt att bortse från denna lilla del av filmen, innan luftfärden.
tycker det ser ut som att han pekar högra armen utåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Men i det här fallet är det inte falska anklagelser, det finns bevisning, video, sms, vittnen.

Jo det finns falska anklagelser också, massor av dem.
T.ex. 60 sparkar är en uppenbar lögn men även att de skulle slagit en flaska i ryggen på honom så att den gick sönder, det är säkerligen rent ljug.
Citera
2019-07-31, 18:33
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Nej det var den inte, snarare att du går och hämtar en bazooka och dynamit och använder för att oskadliggöra en fluga som kanske är irriterande, men knappast ett livsfarligt hot. Det var inte nödvärn. 19-åringen var inget hot när han låg på marken. var är skadorna på Asap och hans gäng om nu offret vore så himla farlig och aggressiv?

Hur många gånger har inte folk dragit fram vapen när dom ligger på marken, om dom inte hunnit med det tidigare? Men du har väl din röntgensyn att använda, där du kan se smidiga små vapen genom kläderna.
Citera
2019-07-31, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Jo det finns falska anklagelser också, massor av dem.
T.ex. 60 sparkar är en uppenbar lögn men även att de skulle slagit en flaska i ryggen på honom så att den gick sönder, det är säkerligen rent ljug.
Videon visar solklart misshandel. sms styrker att flaska användes och att de slog offret.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Jag antar att det är helt ok att fråga, men det blir ändå lite konstigt eftersom du själv antagligen inte har läst FUP:en(?). I så fall hade du känt igen passagen.

Ärligt talat så känns det lite konstigt att du gör antagandet att personen i fråga på fullaste allvar själv skulle hitta på en dylik utsaga. Läser man det han skriver så känns det definitivt som ett citat från ett aktuellt förhör. Som sagt, det är väl på sätt och vis ok att fråga men det känns rejält långsökt att tro att någon som sagt skulle hitta på en likadan utsaga själv.

Vem som helst kan säkerligen göra grammatiska fel (nu tänker jag på den som har transkiberat förhöret). Jag anser mig själv som tämligen över snittet när det gäller skrift, men givetvis gör jag ändå fel lite då och då (trots att jag oftast går igenom det jag skrivit innan jag publicerar det).
Har inte läst hela FUP, nej. Visst är det ok att göra fel, men den texten måste ju blivit granskad ett par gånger, tror snarare det speglar dagens svenska samhälle med allt sämre skolresultat och lägre antagningskrav.

Var inte meningen att anklaga personen som citerade, blev bara lite paff, har i och för sig sett felaktigheter i andra FUP men ett sånt simpelt fel i ett dokument av denna kalibern..

Hade för övrigt precis kollat ett amerikanskt klipp där de nagelfor häktningsframställan för att gatuadressen som angavs där var angränsande nummer till där misshandeln ägt rum, det vill säga 10-15 m fel.
Detta hade troligen att göra med hur Rockys crew hade ändrat ordningen som händelserna utspelade sig vid redigeringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Hur många gånger har inte folk dragit fram vapen när dom ligger på marken, om dom inte hunnit med det tidigare? Men du har väl din röntgensyn att använda, där du kan se smidiga små vapen genom kläderna.
Han var inget hot när han låg på marken, de använde solklart övervåld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in