2019-07-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Tja? ...egentligen är det aldrig försent att så vallmo men sår man i Juni blir det inga blommor/knoppar fören året efter!

Såhär ser min lilla plätt ut i dagsläget, tanten tvingade mig att dra upp några buskar i våras sen var jag snabbt där och slängde ut några påsar med fröer innan hon hann göra något annat (som kräva att jag skulle gräva en damm eller något annat jobbigt);
https://ibb.co/k29xm34

...borde kunna bli någon/några koppar te sen iaf att avnjuta i höstmörkret när sommaren är slut och allt blir tråkigt/grått igen.

-Hur går det för er andra? ...är det bara önsketänkande & tattarstölder som gäller här i tråden?
Tack för svar!

Kan man extrahera opium från andra växdelar än just knopparna? Om man vill ha opium redan i år.
Citera
2019-07-12, 05:27
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummakarn
Tack för svar!

Kan man extrahera opium från andra växdelar än just knopparna? Om man vill ha opium redan i år.
Såvitt jag vet innehåller hela växten dessa alkaloider men i så låga koncentrationer så det knappt är lönt att försöka sig på någon utvinning/extraktion men varför inte prova om du nu får fröna att ta sig, vilket jag inte tror du får (fören nästa vår) men ändå...
Senast redigerad av SurTrollet 2019-07-12 kl. 05:40.
Citera
2019-07-30, 14:11
Medlem
Motorola80s avatar
Har några eldsjälar som är odlingsgalna boendes en bit från mej!

Jag är förvånad då jag nu har 330st papaver somniferumkapslar, de allra flesta med en decimeter stjälk kvar på!

Så nu ska jag börja att snitta 30 st idag och göra det 2 ggr och se vad det ger.

Nu eller aldrig med hjälp av er eldsjälar här på Flashback så ska jag fasen lära mej ordentligt!

Tips på skärning mottages hemskt gärna som en start här, jag har så många så jag klarar av att
prova flera olika sätt, men att snitta 30 kapslar, sen försöka fixa råopium är väl dagens största mål

Tack alla på förhand som har lite småtips att dela med sej till mej, just nu gällande snittandet och att få ut så mycket opium som möjligt på 30 st av dem!

MVH M80
Citera
2019-07-31, 04:21
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorola80
Har några eldsjälar som är odlingsgalna boendes en bit från mej!

Jag är förvånad då jag nu har 330st papaver somniferumkapslar, de allra flesta med en decimeter stjälk kvar på!

Så nu ska jag börja att snitta 30 st idag och göra det 2 ggr och se vad det ger.

Nu eller aldrig med hjälp av er eldsjälar här på Flashback så ska jag fasen lära mej ordentligt!

Tips på skärning mottages hemskt gärna som en start här, jag har så många så jag klarar av att
prova flera olika sätt, men att snitta 30 kapslar, sen försöka fixa råopium är väl dagens största mål

Tack alla på förhand som har lite småtips att dela med sej till mej, just nu gällande snittandet och att få ut så mycket opium som möjligt på 30 st av dem!

MVH M80
Tanken är att man ska snitta dem medans de fortfarande står i marken.. det blir en helt annan sak om man skördar/klipper av dem så som du har gjort då det inre trycket i växten minskar kraftigt vilket betyder att inte lika mycket vätska och opium kan sippra ut vid snitt, speciellt desto mer växtmaterialet torkar. Rekommenderar istället att du gör ihopkok på dessa eller gör tinktur/extraktion med alkohol, annars kommer du slösa bort extremt mycket potential som förblir kvar i växten oextraherad.

Ett annat sätt är att bara göra te på kapslar och stjälken som du dricker/konsumerar allt eftersom vid behov. Torkad vallmo håller otroligt länge och det är inte heller olagligt att inneha torkat växtmaterial så länge det inte prepareras till något som är avsett för konsumtion. På detta sätt kommer du slösa bort minst opium/morfin och få mest "bang for the buck" av det du har samlat ihop. Men som sagt att snitta kapslar som du har redan plockat = extremt stort slöseri på opium/morfin.

Så om du bara är ute efter att bli hög/ruseffekt rekommenderar jag att du istället gör te på kapslar och stjälkar. Mal ner dem/kör i mixer och koka upp vatten som du sen låter stå och dra med växtmaterialet i, sen silar du om du så vill och dricker i den takt du känner för. Citronjuice och lågt ph i vattnet hjälper att extrahera mer alkaloider ur växtmaterialet.

Edit: Jag såg också din tråd som hamnade i papperskorgen nu. Det står att du har växtmaterialet redan liggandes på tork sedan ett tag så.. det vore 100% slöseri att försöka ge sig på att snitta dessa nu. Om du enbart är ute efter knarkeffekt så gör te istället vid det här laget. Vad du kan få ut ur det du har plockat vid det här laget är bara en bråkdel av det du kan få ut med andra metoder.

Och hoppas att du skiter ner dig rejält med sprutande vattenfallsdiarré under avtändningen sen för att du snor andras växter och förstör dessa trädgårdar och odlingsprojekt!!
Senast redigerad av Stalinfuhrer 2019-07-31 kl. 04:31.
Citera
2019-07-31, 10:37
Medlem
Motorola80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinfuhrer
Tanken är att man ska snitta dem medans de fortfarande står i marken.. det blir en helt annan sak om man skördar/klipper av dem så som du har gjort då det inre trycket i växten minskar kraftigt vilket betyder att inte lika mycket vätska och opium kan sippra ut vid snitt, speciellt desto mer växtmaterialet torkar. Rekommenderar istället att du gör ihopkok på dessa eller gör tinktur/extraktion med alkohol, annars kommer du slösa bort extremt mycket potential som förblir kvar i växten oextraherad.

Ett annat sätt är att bara göra te på kapslar och stjälken som du dricker/konsumerar allt eftersom vid behov. Torkad vallmo håller otroligt länge och det är inte heller olagligt att inneha torkat växtmaterial så länge det inte prepareras till något som är avsett för konsumtion. På detta sätt kommer du slösa bort minst opium/morfin och få mest "bang for the buck" av det du har samlat ihop. Men som sagt att snitta kapslar som du har redan plockat = extremt stort slöseri på opium/morfin.

Så om du bara är ute efter att bli hög/ruseffekt rekommenderar jag att du istället gör te på kapslar och stjälkar. Mal ner dem/kör i mixer och koka upp vatten som du sen låter stå och dra med växtmaterialet i, sen silar du om du så vill och dricker i den takt du känner för. Citronjuice och lågt ph i vattnet hjälper att extrahera mer alkaloider ur växtmaterialet.

Edit: Jag såg också din tråd som hamnade i papperskorgen nu. Det står att du har växtmaterialet redan liggandes på tork sedan ett tag så.. det vore 100% slöseri att försöka ge sig på att snitta dessa nu. Om du enbart är ute efter knarkeffekt så gör te istället vid det här laget. Vad du kan få ut ur det du har plockat vid det här laget är bara en bråkdel av det du kan få ut med andra metoder.

Och hoppas att du skiter ner dig rejält med sprutande vattenfallsdiarré under avtändningen sen för att du snor andras växter och förstör dessa trädgårdar och odlingsprojekt!!

OK!

Tack så mycket för dessa råd, faktist de bästa råd jag fått under åratal , har ändå några år med erfarenheter av just papaver somniferum så det är egentligen bara en enda sak jag inte har förstått ännu!

"Tinktur/extraktion med alkohol"??
Kan du eller någon förklara hur jag gör det och vad för alkohol jag skall använda?

Efter det så kommer jag lämna alla rapporter jag kan ang mitt projekt med Opium som är ett av årets höjdpunkter!

Sen sist!! Lyssna här, jag har ett ganska enkelt sommarhus på landet, som jag skaffade för att kunna komma bort från stan ett tag och umgås lite mer naturnära med min dotter de veckor hon är hos mej!
Mina grannar som jag kallar eldsjälar har GETT mej dessa här kapslar mot att jag verkligen kommer lyckas. Fattar inte vartifrån du påstår jag vart i nåns trädgård och förstört. Vafan skulle jag göra det för, o härute så känner vi varandra allihop som bor!
Och NEJ, jag knarkar el vad folk säger inte när jag har min dotter heller!

Dra inte massa slutsatser bara för att andra kanske beter sej på detta vis i sverige idag!
Till skillnad mot vad jag blev uppfostrad till!

// MVH M80
Senast redigerad av Motorola80 2019-07-31 kl. 10:50.
Citera
2019-08-03, 23:43
Medlem
Grrrinds avatar
Så för en massa år sedan(8-10 år?) läste jag den här tråden och blev sugen på att odla vallmo. Eftersom jag bodde inneboende vid tillfället så gjorde jag det enda vettiga. Köpte ett par 10 burkar santa Maria blå vallmofrön och tog cykeln runt i stan och strösslade frön.

Sen blev det inte mycket mer med det och det glömdes bort och jag har flyttat runt.

Tills förra veckan. Har flyttat tillbaka till stan och ser från min balkong att fan vad vallmo det växer utanför runt parkeringsgaraget utanför huset. Det slår mig då att det är en av platserna jag spred min säd på den där dagen för många år sedan. Har aldrig sett vallmo växa vilt i min stad så jag tar för givet att det är "min". Så idag, rastlös som fan sprang jag ner och klippte en bunt kapslar som jag gjord dekokt på. Känner mig på gott humör med ganska mycket klåda
Citera
2019-08-04, 06:44
Medlem
Motorola80s avatar
Hittade ett 30tal riktigt stora vallmobollar nu, grannarna samlar in frön ser jag för nästa års sättning. Helt torra kapslar låg på marken i stora högar de rensat ut med stjälkar o allt!

En rejäl kokning är gjord redan på en ca 20 kapslar, möjligen 30 st.

Ska avnjuta det direkt suben gått ur mej!

Behöver en kross av nåt slag, nån press och framförallt en bra sil som fångar upp fröna!

Kommer fortsätta skriva allt som sker för gör jag nåt fel behöver jag alla bra flashbackares råd igen !
Citera
2019-08-04, 14:58
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorola80
OK!

Tack så mycket för dessa råd, faktist de bästa råd jag fått under åratal , har ändå några år med erfarenheter av just papaver somniferum så det är egentligen bara en enda sak jag inte har förstått ännu!

"Tinktur/extraktion med alkohol"??
Kan du eller någon förklara hur jag gör det och vad för alkohol jag skall använda?

Efter det så kommer jag lämna alla rapporter jag kan ang mitt projekt med Opium som är ett av årets höjdpunkter!

Sen sist!! Lyssna här, jag har ett ganska enkelt sommarhus på landet, som jag skaffade för att kunna komma bort från stan ett tag och umgås lite mer naturnära med min dotter de veckor hon är hos mej!
Mina grannar som jag kallar eldsjälar har GETT mej dessa här kapslar mot att jag verkligen kommer lyckas. Fattar inte vartifrån du påstår jag vart i nåns trädgård och förstört. Vafan skulle jag göra det för, o härute så känner vi varandra allihop som bor!
Och NEJ, jag knarkar el vad folk säger inte när jag har min dotter heller!

Dra inte massa slutsatser bara för att andra kanske beter sej på detta vis i sverige idag!
Till skillnad mot vad jag blev uppfostrad till!

// MVH M80
Ok, jag läste fel och missförstod dig, visste inte att du hade fått dessa av dina grannar, ber om ursäkt för de felaktiga anklagelserna.

Vet ej 100% vad som gäller men möjligen att 70% etanol och 30% vatten är det bästa, men vanlig vodka duger säkert hyfsat bra det med. Allt man gör är att krossa eller pulverisera torkat växtmaterial och låter det dra i några veckor/någon månad innan man filtrerar av det, kvar har du en tinktur(som även kan kokas ner och koncentreras ytterligare; man blir även av med en del alkohol på detta viset). Men helst ska man använda sig av så stark sprit som möjligt upp till cirka 70%, har man svagare sprit så kan man förmodligen kompensera med citronjuice/annan syra i lösningen för att extrahera mer alkaloider.
Citera
2019-08-04, 15:08
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grrrind
Så för en massa år sedan(8-10 år?) läste jag den här tråden och blev sugen på att odla vallmo. Eftersom jag bodde inneboende vid tillfället så gjorde jag det enda vettiga. Köpte ett par 10 burkar santa Maria blå vallmofrön och tog cykeln runt i stan och strösslade frön.

Sen blev det inte mycket mer med det och det glömdes bort och jag har flyttat runt.

Tills förra veckan. Har flyttat tillbaka till stan och ser från min balkong att fan vad vallmo det växer utanför runt parkeringsgaraget utanför huset. Det slår mig då att det är en av platserna jag spred min säd på den där dagen för många år sedan. Har aldrig sett vallmo växa vilt i min stad så jag tar för givet att det är "min". Så idag, rastlös som fan sprang jag ner och klippte en bunt kapslar som jag gjord dekokt på. Känner mig på gott humör med ganska mycket klåda
Hahaha, detta var en rolig historia du delade med dig. Kul att vallmon självsått sig så pass mycket att det fortfarande växer friskt mer än 10 år senare.

Kan också gå i godo för att Santa Marias blåa vallmofrön växer mycket bra här i vårt land. Har testsått andra märken av vallmofrön avsedda för konsumtion från livsmedelsbutikerna och dessa gror och växer lika bra de med. Kan även gå i godo för att potensen är bra den med. Finns ingen anledning med andra ord för hobbyknarkare och självmedicinerare att slösa pengar och köra med frön från impecta och andra fröfirmor som ger växter med tveksam potens.
Citera
2019-08-06, 13:45
Medlem
Jaggermeisters avatar
Vilka frön är bäst? Opievallmo, pionvallmo, danish flag osv? Elr är santa maria vallmofrön på ica dom bästa elr?...
Citera
2019-08-10, 19:27
Medlem
niqqaslayas avatar
Ponera att man drar igång en liten odling i hemmet, behövs alltför starka lampor skulle ni säga?
Citera
2019-08-10, 20:30
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqqaslaya
Ponera att man drar igång en liten odling i hemmet, behövs alltför starka lampor skulle ni säga?

verkar svårt att få dom att överleva inomhus överhuvudtaget. folk verkar köra på ballkong, i rabatter och sånt. har dock själv ingen erfarenhet alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in