2019-06-14, 01:01
Medlem
Så opium tillverkat min kompis ska provröka imorgon när han är nykter
Citera
2019-06-14, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j89ohan
Brungrön
Är inte säker på att dom du har är opium vallmo 👎🏻
Citera
2019-06-18, 16:44
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Jag plockade några håriga kapslar från grannens rabatt i morse är det för tidigt?
Ska jag vänta tills blommorna som slagit ut på vissa vissnar fanns sådana klumpar också men det kändes rätt att ta dom omogna ej utan utslagna håriga bollarna men var det f e l?
Hittade bara 10st små.
Jag plockade dom åt en vän som ville prova mjölka eventuellt göra the funkar det?
Vill inte ge honom något som inte funkar och göra bort mig bättre då att jag går dit i natt eller tidigt på morgonen och tar dom klumparna blommorna ramlat av om det ä r rätt vill ju inte framstå som en idiot när jag sagt att jag har koll på läget
Det låter som kornvallmo.. vanlig vallmo har knappt slagit ut ännu. Kan vara rent av farlig att använda och orsaka krampanfall, men kan också potentiellt ge rus av något slag. Men ge fan i andras trädgårdsväxter!! Odla själv på din balkong om du vill testa något.
Citera
2019-06-30, 20:35
Medlem
Hur vet man när de ska mjölkas? Vissa har tappat blad alldeles nyligen, men de blommade ju bara några dagar innan?
Vissa har också fler blommor på samma växt.

De utan blad är lite vita frostiga i färg, och lite ludna uppe på.

https://anonfile.com/I914p2x0nc/1_1_1_jpg
https://anonfile.com/M41cp8x6nc/2_1_1_jpg
Citera
2019-07-01, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinfuhrer
Det låter som kornvallmo.. vanlig vallmo har knappt slagit ut ännu. Kan vara rent av farlig att använda och orsaka krampanfall, men kan också potentiellt ge rus av något slag. Men ge fan i andras trädgårdsväxter!! Odla själv på din balkong om du vill testa något.

Farligt mer än att det kan innehålla morfin?
Citera
2019-07-01, 17:45
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Farligt mer än att det kan innehålla morfin?
Kornvallmo innehåller inte morfin. Däremot innehåller den rhodeadin som kan eventuellt ge något slags rus men som väldigt lätt också kan ge krampanfall.
Citera
2019-07-05, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinfuhrer
Kornvallmo innehåller inte morfin. Däremot innehåller den rhodeadin som kan eventuellt ge något slags rus men som väldigt lätt också kan ge krampanfall.

Ok då får jag se det som ett experiment och slänga skiten jag pysslar inte med sådant och vill inte utsätta min vän för fara han har fått flera krampanfall av annat innan.
Sedan får jag odla själv nästa år så jag vet exakt vad det är, vill ju inte fråga grannen vars rabatt jag plundrat exakt vad han odlat.

Edit nu när j ag kollade wiki och Google är j ag säker att det inte är kotrnvallmo iallafall men chansar inte ändå
Senast redigerad av j89ohan 2019-07-05 kl. 00:55.
Citera
2019-07-06, 20:45
Medlem
Tjenare!

Är det försent att plantera vallmo?
Bor i sydvästra Sverige.
Senast redigerad av flummakarn 2019-07-06 kl. 20:47.
Citera
2019-07-09, 13:39
Medlem
Citat:
Bump! Ingen som vet eller är alla ointresserade?

Är dom håriga eller ludna är det "fel" sort. Det ska vara ettårig dvs inte perenn vallmo.
Citera
2019-07-09, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flummakarn
Tjenare!

Bor i sydvästra Sverige.

Nej det funkar. Se till att fröna är fuktiga hela tiden i början bara
Citera
2019-07-11, 18:16
Medlem
sweetlovelydeaths avatar
Någon kunnig person som kan bekräfta om dessa är papaver somniferum eller papaver av någon annan sort?

https://anonfile.com/LbL5d1z3n6/IMG_JPG
Senast redigerad av sweetlovelydeath 2019-07-11 kl. 18:29.
Citera
2019-07-11, 18:23
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av flummakarn
Tjenare!

Bor i sydvästra Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av Bosskorv
Nej det funkar. Se till att fröna är fuktiga hela tiden i början bara
Tja? ...egentligen är det aldrig försent att så vallmo men sår man i Juni blir det inga blommor/knoppar fören året efter!

Såhär ser min lilla plätt ut i dagsläget, tanten tvingade mig att dra upp några buskar i våras sen var jag snabbt där och slängde ut några påsar med fröer innan hon hann göra något annat (som kräva att jag skulle gräva en damm eller något annat jobbigt);
https://ibb.co/k29xm34

...borde kunna bli någon/några koppar te sen iaf att avnjuta i höstmörkret när sommaren är slut och allt blir tråkigt/grått igen.

-Hur går det för er andra? ...är det bara önsketänkande & tattarstölder som gäller här i tråden?
Senast redigerad av SurTrollet 2019-07-11 kl. 19:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in