Citat:
Ursprungligen postat av
Nollpunktnoll
Kan du utveckla?
Jag kan ge ett exempel. Greta trycker hårt på sin motvilja mot flyget. Det tycker jag är underligt, 0,3 liter/mil och passagerare är ingen hög bränsleåtgång. (Betydligt snålare än en segelbåt med dieseldriven följebåt som skall korsa Atlanten endast för hennes skull.) På vilket sätt är hon så viktig att hon måste befinna sig på plats? Videolänk har ju avsevärt mindre koldioxidavtryck, inte sant? Men det beror förstås på hur mycket man använder Skype.
Det är nämligen så att Internet idag har gått om flyget vad gäller energiförbrukning. Stora serverhallar drar mycket ström. Våra datorer och telefoner drar ström. Varför propagerar inte Greta för att vi borde dra ner på Internet? Varför övertygar hon inte sina jämnåriga om att de skall sluta med Internet: Facebook, Instagram, Snapchat, Skype och så vidare? Varför propagerar hon inte för att folk genast måste sluta streama film och musik? Jo, därför att då hade alla i hennes generation gett henne ett kollektivt långfinger.
Det är givetvis inte Gretas fel att det byggs nya kolkraftverk i en rasande takt. Inte bara i Kina och Indien. Kinesiska bolag bygger många kolkraftverk även i svarta Afrika. Surprise! Även afrikaner vill att lampan tänds när man trycker på strömbrytaren. (Och jag kan garantera att de skiter högaktningsfullt i vad som sägs på klimatmöten. De vill ha el.) Och om vi höjer bensinskatten så kommer det inte att ha någon påverkan på världens medeltemperatur. Folk kör inte bil för att det är kul, utan för att de måste. Köttfria dagar är en symbolhandling. Det är ett religiöst sakrament i klimatkyrkan. Det påverkar jordens temperatur lika mycket som en bön till Gud.
Om folk som är oroade över koldioxidhalten verkligen menar allvar, så måste de börja med att göra en korrekt analys av situationen. Vilket är det snabbaste, billigaste och mest miljövänliga sättet att ersätta 85% av världens energiproduktion som nu sker med fossila bränslen? Den som svarar köttfria dagar, förbud mot sugrör, solceller, elbilar eller skolstrejk för klimatet får sätta sig i skamvrån med dummerjönsstrut på huvudet.