2019-07-16, 17:14
Medlem
GIANLUIGI1s avatar
Har ju varit riktigt svalt väder mestadels denna sommar. Skulle vilja ha ett svar av Greta var värmen tog vägen. Just nu sitter jag på balkongen och har fönstret öppet en aning och det är lite småkallt, så här mitt i Juli??????? Varför, var är den globala uppvärmningen.
2019-07-16, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Det låter som om världen skulle gå under - nu igen av alla miljontals gånger domedagsprofeter
har kommit till tals.

+1
Så är det ju. Det är bara historielösa personer som tror att hon kommer med något nytt. Före henne var på senare år bl.a Nobelpristagaren Al Gore som folk numera skrattar åt och forskare som unisont varnade för en ny istid före år 2000.

Religiösa rörelser har ju också haft en del undergångsprofeter, även barn, som varnade och hotade med vad som komma skulle om inte de syndfulla människorna gjorde bättring. Det där ”Bara 10 år kvar...” tycks vara ett mantra. Lite märkligt med ett så jämnt och noga uträknat tidsintervall kan man tycka. Ännu märkligare är att de där ”Bara 10 år kvar...” aldrig visat sig inträffa i praktiken.

Det mest unika med Greta som frälsare och världsförbättrare är nog hennes gula regnjacka.
2019-07-16, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du är rädd för Greta?

Det förstår jag. Nånstans innerst inne så vet du att hon har rätt. Och i framtiden när du öppet erkänner detta så kommer du att se hennes gula regnjacka och ansikte så fort du blundar. Hon kommer även att hemsöka dig i drömmarna. Så fort du somnat kommer du att mötas av hennes dömande blick. Hon kommer att viska:

"Du hade kunnat hjälpa till att rädda mig. Men du gjorde inget."

Nope, tycker bara hennes gestaltning hade varit passande
2019-07-16, 17:28
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIANLUIGI1
Har ju varit riktigt svalt väder mestadels denna sommar. Skulle vilja ha ett svar av Greta var värmen tog vägen. Just nu sitter jag på balkongen och har fönstret öppet en aning och det är lite småkallt, så här mitt i Juli??????? Varför, var är den globala uppvärmningen.

Till bl.a Alaska. I Alaska har det slagits värmerekord denna juli. Alaska har råkat ut för de varmaste temperaturer som någonsin har uppmätts i regionen:

Lär dig av Greta. Se hur utvecklingen ser ut över hela jorden. Inte bara i din kommun.

Steg 1 är att börja följa Greta på Twitter:

https://twitter.com/gretathunberg

Då ser du att hennes arbetsfält är hela jorden. Hon oroar sig för alla invånare på jorden. Inklusive de i Alaska.
2019-07-16, 17:36
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Till bl.a Alaska. I Alaska har det slagits värmerekord denna juli. Alaska har råkat ut för de varmaste temperaturer som någonsin har uppmätts i regionen:

Lär dig av Greta. Se hur utvecklingen ser ut över hela jorden. Inte bara i din kommun.

Då ser du att hennes arbetsfält är hela jorden. Hon oroar sig för alla invånare på jorden. Inklusive de i Alaska.

Ja någon i hennes stab gör ju det iaf.
Men vi väntar tålmodigt på Gretas forskning där hon argumenterar för sin tes med empirisk fakta och statistik . Hennes twitter är bara känslor .
2019-07-16, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Det är ingen som är rädd för Greta här. Däremot så finns det gubbsjuka pensionärer som avgudar henne
Tänker du på Arnold Schwarzenegger och alla kändisar som avgudar henne eller bara på mig, den enda outade pensionären i tråden vad jag vet.

Gubbsjukan är ett verkligt fenomen, gener får ett döende träd att blomma som aldrig förr och får gubbar i chefspositioner att tro att unga kvinnliga kollegor är intresserade på riktigt.

Men för min del avgudar jag henne av samma skäl som Schwarzenegger och António Guterres, tror jag, för hennes själ.

Om man projicerar all skit vissa skriver här på dem själva så ser man en allt annat än vacker bild av deras själar.
2019-07-16, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Ja någon i hennes stab gör ju det iaf.
Men vi väntar tålmodigt på Gretas forskning där hon argumenterar för sin tes med empirisk fakta och statistik . Hennes twitter är bara känslor .
Snabb koll bara, men du vet väl detta: Greta forskar inte.
2019-07-17, 00:02
Medlem
Såhär uttryckte sig de 270 forskarna om Greta i DN:
Världsomspännande demonstrationer, initierade av ungdomar, ställer krav på samhälle och beslutsfattare att minska klimatpåverkan och skador på ekosystem. Det finns vetenskapligt stöd för deras oro. Kraven på snabb, robust och rättvis omställning är berättigad. De nuvarande åtgärderna är otillräckliga.

Långt innan dagens skolungdomar var födda var vetenskapen tydlig rörande människans påverkan på klimatet. Men nu handlar det inte längre om risker i en avlägsen framtid på avlägsna platser. Vi ser förändringar redan i dag och vi upplever dem på nära håll.

Framtiden kommer att präglas alltmer av naturens återkopplingar på förändringar som vi initierat. Dessa återkopplingar ligger i stor utsträckning utom vår kontroll. Det är möjligt att vi redan har passerat vissa trösklar som gör att det i praktiken inte längre går att förhindra till exempel mycket stor avsmältning av landisar på Grönland och Västantarktis eller förstörelsen av merparten av korallreven.

Parallellt med detta sker just nu stora samhällsförändringar. Företagsledare världen över rankar klimatrisker som de största hoten mot världsekonomin. Opinionsundersökningar visar att en majoritet av befolkningarna i USA, Europa och Kina är djupt oroade över klimatförändringarna.

Men den snabbast växande reaktionen kommer från våra barn som reser sig mot vuxenvärldens oförmåga att agera på vetenskap som varit tydlig under årtionden.

Greta Thunbergs skolstrejk, varje fredag sedan september, har inspirerat tiotusentals ungdomar och äldre att organisera sig för att uttrycka oro och krav på att samhället ska göra vad som är nödvändigt enligt vetenskapen för att begränsa klimatförändringarna. I dag fredag den 15 mars genomförs en unik global manifestation av detta, Global Strike for Future. Den är i skrivande stund planerad på 1325 platser i 98 länder.
https://www.dn.se/debatt/vi-klimatfo...kolungdomarna/
2019-07-17, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Såhär uttryckte sig de 270 forskarna om Greta i DN:
Världsomspännande demonstrationer, initierade av ungdomar,

Initierade av ungdomar!!! Tror du på det där själv??? Varför är det inga klimatdemonstrationer på sommarlovet, bortsett från Gretas photo-ops utanför riksdagshuset?
2019-07-17, 02:54
Medlem
Vi som tror på Greta är inte vatten värda och de 86 professorerna utgör en konspiratorisk samling uppviglare, endast Elsa Widdings kompetens är att lita på?

NASA, IPCC, SMHI, NOAA, m.fl. är bluffmakare och endast Swebbtv och Stockholmsinitiativet håller reda på sanningen?

Och prinsen av Wales har bara gjort bort sig och Greta är bara en liten dum flicka?

Vissa är lättledda och det är dem ni vänder er till.
Senast redigerad av lehs 2019-07-17 kl. 03:04.
2019-07-17, 03:06
Medlem
Det görs klimatdemon även på sommaren, bara i mindre skala. Några har t ex skett i Skottland. En større demo som Greta medverkar i, är nu på gång i Berlin f ö!
2019-07-17, 07:26
Medlem
fermions avatar
Citat:

Och hur var temperaturen i Uruguay eller Botswana? Tänk om det var kallare än vanligt där. Eller om det har varit extremt normalt väder i Laos de senaste 10 åren? Det är väl uppenbart att det enda vetenskapliga sättet att hålla reda på vad som händer är att i förväg välja vad man ska mäta och sen göra det, eller att förutsättningslöst undersöka historiska data, men då välja att redovisa feluppskattningar och bias ( tex att civilisationer uppstått där förutsättningar då varit bäst )

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in