Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas-P
Inge n har hittills tagit upp möjligheten att fartmätaren var defekt på så vis att den antingen visade för mkt, eller att den "laggade".
Sedan har vi planets stallvarningssystem; ska varna vid ca 5-10kmt över akt. stallfart. Funkade detta??
Det är inte omöjligt, kanske inte jättesannolikt men inte omöjligt att det var ett fel på fartmätaren. Vi kommer dock inte kunna reda överhuvudtaget i det. Havkom kommer prova fartmätaren i testrigg och kontrollera detta. Slangar,rörsystem och pitot kommer kontrolleras för defekter så facit kommer i slutrapporten. Min gissning som bygger på statistik är att det inte var något fel på maskinen alls.
Jag har sagt i min analys att maskinen flög för sakta, och stallade/vek sig över vänster vinge. Jag har inte att det var pilotens ”fel”, även om många drar den slutsatsen och skriver så i sina inlägg här.
Vi vet inte, och vi har inga data för att analysera det.
Stallvarningen aktiveras 5-7 Knop IAS före stall, och den ska checkas på preflight( man har strömmen på, aktiverar stallsensorn med fingret och hör att det piper.)
Det är rimligt att man upptäcker om fartmätaren är felaktig så att tex stallvarningen piper i 75 knop istället för 64. Om man upptäcker det och hör den i för hög fart är det enda vettiga att avbryta och flyga hem med säkert fart och landa och utreda problemet där.
Min syn är att man inte flyger så nära stallfarten vid fällning av hoppare att stallvarningen piper. Det gör att man inte ska hamna i stall med mindre fel på fartmätsystemet.
Om man följer de enklare sunt-förnuftknepen så måste det till felaktig fartmätare och stallvarning, vilket vore mkt osannolikt, om man gjort de checker som ingår i daglig tillsyn.
Vi har täckt in isbildningsmöjligheten i tidigare inlägg, isbildning kan sätta igen pitotröret om man inte har pitotvärmen påslagen. Isbildning sker dock bara i moln så det problemet uppkommer inte utanför.