2019-07-30, 19:24
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
De misshandlar ju här och använder betydligt mer våld än nödvändigt. När offret ligger på marken är han inget uppdnbart hot. De hade kunnat gå därifrån

Samtliga tre åtalade är rörande överens om att dom trodde "offret" hade en kniv. Detta efter att livvakten börjar blöda så kraftigt. Därför var dom tvungna till detta våld för att avväpna denna person. Eftersom han fortsatte återkomma hela tiden efter att ha blivit bortknuffad borde man förstå att dom trodde han skulle återkomma med kniven.

Asap Rocky trampar honom på armen för att få bort kniven. Olyckligt nog har han glaskross under skon som gör skärskador på "offret".
Citera
2019-07-30, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EveyHammond
Nu låter du som Pippi Långstrump som svarar "Vet du inte det själv?" på skolfrökens fråga "Nå Pippi, hur mycket blir fem och sju tillsammans?". Det jag försöker utröna här, är alltså hur ni Rockyförsvarare i denna tråd tänker. Det är inte så att jag försöker få andra att berätta händelseförloppet för mig för att jag skulle vara lat och inte orka det själv. Läst på har jag redan gjort, nämligen, eftersom jag råkar vara motsatsen till just lat. Djup suck.
Så här tänker jag: De enda skadorna från glas återfinns på armen, och de skadorna är ytliga. Rocky har sagt att han satte foten på armen för att visa att nu är det hela överstökat. Rocky har trampat i glaskross som fastnat i sulan på hans sko. I övrigt var det inte mycket till skador.
Citera
2019-07-30, 19:27
Avslutad
Vad händer om AR frikänns och det överklagas till HR? blir det strul att få hit honom till den rättegången tror ni?
Citera
2019-07-30, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Varför ska jag kolla i FUP, det är din tes som du inte har underlag för. Och försvaret har inte påstått att det gått till så som de beskrev men det är en tänkbar förklaring.
Fast min tes har inget med dojorna att göra i det skedet som jag beskrev och du svarade på.

Jag orkar inte ladda ner och kolla de där dojorna för din skull men jag minns inget glas eller blod under några beslagtagna dojor.
Om en stampar in glas i någon och sen går med de skorna borde både det synas under dem på ett eller annat sätt.
Citera
2019-07-30, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Jag har väldigt svårt att förstå mig på sådana som dig. Varför bryr du dig så mycket om, en för dig okänd (förmodar jag), person? Dessutom en värdelös, smutsig yrkeskriminell som bara skadar andra? Varför lägger du ned så mycket av din tid till att skydda en sådan individ? Är det för att du är väldigt ensam och vet att den ställningen ger dig mest respons eller rädd för att om skulden faller på den smutsiga afghanen så raseras din bild av den multikulturella utopin? Ett väldigt underligt beteende tycker jag.

Vissa är intresserade av fakta och vad som har faktiskt har hänt. Det är då tydligt vilka här som hatar afghaner.

För mig tex är det helt ointressant att det är en afghan, kriminell, vad de gör på fritiden m.m. Det intressanta är just den här incidenten och vad som har hänt och vad bevisen visar.
Citera
2019-07-30, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det var nödvärnsexcess vilket är lagligt.

Enligt praxis krävs en oerhört utsatt situation (extrem rädsla, paniktillstånd etc) för att en invändning om nödvärnsexcess ska kunna innebära ansvarsfrihet. Bedömer att situationens beskaffenhet gör att det i princip är uteslutet med nödvärnsexcess i detta fall.
Citera
2019-07-30, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Fast min tes har inget med dojorna att göra i det skedet som jag beskrev och du svarade på.

Jag orkar inte ladda ner och kolla de där dojorna för din skull men jag minns inget glas eller blod under några beslagtagna dojor.
Om en stampar in glas i någon och sen går med de skorna borde både det synas under dem på ett eller annat sätt.

Du behöver inte göra det för min skull men om du gör gällande att försvarets teori inte kan stämma pga att det aldrig fanns glas under skorna borde du göra det.
Citera
2019-07-30, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
.

Så du försvarar alltså misshandlare för stt offret passar dig? Vi ska ha ett korrupt rättssystem där vi släpper rika och berömda fria?

Nej. Jag vill ha ett rättssystem där alla ska behandlas lika inför lagen. Dessa två hazarer inblandade har ca 12 domar med narkotikabrott och misshandel delat mellan dem. De provocerade och blev tillsagda att lämna platsen ca 5 gånger men valde under sina narkotikarus att fortsätta sina trakasserier. Nu vet USA om allt kring detta fall och drar sina slutsatser om Sverige som ett rättsäkert land. Dessutom stannade dessa hazarer i Sverige p ga av att två politiker, som jag inte kan nämna p ga varning kommer, skapade en ny lag som kallas gymnasielagen. 9000 hazarer och andra sk ensamkommande som skulle utvisas beviljades asyl av de politiker man inte kan nämna vid namn här. Det var en politisk lag och inte en av rättsväsendet konstruerad. Så självklart kliar sig Trump i skallen och undrar vad fan Sverige håller på med när de låter dessa 9000 springa fritt heroinpåverkade och provocera vanligt folk. Politiker ligger bakom detta. Hoppas att varningen nu uteblir.
Citera
2019-07-30, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jxb
Enligt praxis krävs en oerhört utsatt situation (extrem rädsla, paniktillstånd etc) för att en invändning om nödvärnsexcess ska kunna innebära ansvarsfrihet. Bedömer att situationens beskaffenhet gör att det i princip är uteslutet med nödvärnsexcess i detta fall.

Jan har ju tagit upp att han blivit knivskuren tidigare och då låter det fullt rimligt med extrem rädsla, tänk själv igenom hur du skulle känna dig efter det.
Citera
2019-07-30, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Vad händer om AR frikänns och det överklagas till HR? blir det strul att få hit honom till den rättegången tror ni?

Det ser tyvärr ut som om vi enligt svensk godtycklig lag - dessvärre måste behålla - det finns ju flyktrisker etc - med tanke på Assange ärendet -
Citera
2019-07-30, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Det funkar ju med icke-skolade nämndemän som är en majoritet av de som ska döma ASAP och gänget så varför duger det inte här?

Ha ha ha sant. Men jag har fått varningar när jag har nämt namn på de yttersta ansvariga i denna händelse så jag säger bara att jag hoppas att nämndemännen inte är utsedda av Centern och Sossar.
Citera
2019-07-30, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Jan har ju tagit upp att han blivit knivskuren tidigare och då låter det fullt rimligt med extrem rädsla, tänk själv igenom hur du skulle känna dig efter det.

Utgår som sagt enbart från hur domstolar brukar se på nödvärnsexcess. Det ställs oerhört höga krav på att personer som blir angripna ska besinna sig, trots väldigt obehagliga och pressade situationer. Jag kan själv tycka att domstolarna är allt för restriktiva i tillämpningen av nödvärnsexcess, men tyvärr är det så praxis ser ut idag. Det kommer inte hålla i domstolen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in