2019-07-30, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det ursäktar även Jafari att slå som han gör och när livvakten börjar gå emot honom efter det så ursäktar det tyvärr att han tolkar det som att han behöver försvara sig.

Hade Williams (livvakten) lyft iväg honom utan att tag i strupe eller nacke så hade vi troligen inte sett det hela gå så långt som det gjorde

Sure, men du måste hålla med om att det är ett rätt tunt försvar.
Kan man som blind då bryta mot alla lagar då man faktiskt inte kan ha läst lagboken?
Citera
2019-07-30, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frestadius

Är det århundradets största FARS Sverige får bevittna i en rättssal, detta genom alla tider??

Nej TPB-farsen måste sägas vara ännu större och minst lika politisk. Den kom dessutom till efter politiska påtryckningar, först från USA och sedan från regeringen till åklagaren som läxades upp. Detta då åklagaren först svarade att det inte fanns fog för åtal men som lärdes upp av regeringen/sossarna.

Detta trots allt snack om att politiker inte kan lägga sig i åklagarens arbete.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHaven
LOL.. 20 åringen hann bli dömd för ytterligare brott mitt under förundersökningen..
patetisk, och detta försvarar svensk idiot media.

Vi har grävt vår grav, inget europeiskt land kommer komma till vår undsättning när det hettar till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Bortsett från 16-årsberättelsen från úngdomsfängelset, kan du visa på en enda länk med text där det står att ASAP kallas eller har kallats för Harlem? En sån borde man ju iaf kunna hitta kan man tycka för en världsstjärna.

Nej, jag har bara googlat snabbt och inte hittat något. Det kan ju vara ett "internt" smeknamn som hans kompisar tog till sig efter hans fängelseperiod, något som bara de närmaste använder eller så.

Men när det kommer "från hästens mun" tycker jag det väger sjukt starkt. Men det gör uppenbarligen inte du

NB, intervjun är inte gjord när ASAP var 16 utan långt senare när han återberättade. Men det var säkert det du menade med 16-årsberättelsen.
Citera
2019-07-30, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockthisbitch
En till grej, jag bläddrade tillbaka till FUP:en. Hercules skriver:
"Harlem came out he grabbed a empty bottle on the street and smashed it"..."on the person".

HE. Det är en person hon avser. Inte en grupp eller deras bråkiga beteende. Och vem det är tycker jag har framkommit.

Hur som, jag förstår poängen men håller helt enkelt inte med. Tycker det verkar mycket mer troligt att de pratar om en person med det smeknamnet. Som åklagaren inte lyckades ta reda på.

Bläddrade igenom FUP:en igen som sagt, och hur fan kan de inte ha frågat Hercules vem hon menade med Harlem?? Jag kan iaf inte hitta det.

Hon får inte den frågan i förhöret. Däremot nekar hon då till att det använts någon flaska:

Citat:
FL, känner du till något om händelsen?
Hercules, det var en kille som kom fram och började trakassera oss. Vi gick på gatan men då
kom killen efter oss och frågade efter ice, det är narkotika tror jag.
----

Det kommer tre tjejer och eftersom killen pratade dålig engelska tänkte de att tjejerna kunde
hjälpa till att översätta att de ville att han skulle gå iväg och att det inte var dom som haft
sönder hörlurarna. Harcules säger att nu, skrek till och med jag att han skulle gå.
Vi gick åt ett annat håll igen. Kille kom upp bakom Tim och han slog mot Tim. Killens
kompis kom fram till dom och han lade sig i. Killen svingade igen ett slag mot Tim men då
försvann kilens kompis.
Hercules säger att killen hade följt efter dom i 15 minuter. De tre tjejerna hade berättat att
killarna använder droger och de brukar slå folk och de brukar vara i området.
FL, vad hände sedan?
Hercules, det blev slagsmål men det var självförsvar.
FL, hur menar du?
Hercules, killen hade trakasserat oss och måttade slag mot vakten och han gick efter oss.
FL, träffade slaget mot vakten?
Hercules, ja.
FL, var träffade slaget?
Hercules, uppriktigt sagt kunde jag inte se det för jag stod bakom dom.
FL, beskriv slagsmålet?
Hercules, normalt slagsmål, inte för aggressivt.
FL, vilka var inblandade i det?
Hercules, de två killarna som hade trakasserat oss och Rocky, Body, Tattu och Tim mera vill
jag inte säga om det.
FL, vad gjorde du under slagsmålet?
Hercules, jag blandade mig inte i slagsmålet eftersom jag är tjej men jag spelade in allt för för
att visa att de inte gjorde något fel.
FL, var det någon som hade tillhygge?
Hercules, nej men det var en gränd så det fanns glas där men det var ingen som använde
någon flaska.

FL, var det någon som blev skadad?
Hercules, killen blev skadad. Rick hade ont i handleden och Tim fick ett jack i handen efter
att killen kastat hörlurarna. Killen var drogad, så han slutade inte.
FL, hur slutade bråket?
Hercules, det bara slutade.

( FUP s 315-6)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Inte någon gång har Svt eller TV4 förklarat händelsen från en korrekt utgångspunkt..
Idag kunde TV1 tala om att Rocky eventuellt handlat i nödvärn..
Hur vi i landet ser på fall som detta ter sej skrämmande.
Vårt rättssystem håller på att kantra.
Och det skulle krävas en långt mycket djupare debatt om varför det blivit så.
Hade vi levt i en demokrati där rätt är rätt och fel är fel, hade man gett en helt annan bild av händelsen i media.
Vem bär ansvaret för att detta har skett? Och vem är det som borde dömmas och ta straffet?
Jag har fortfarande intellektet och logiken, och har inga problem med vem det är...

Tyvärr saknas intellektuell hederlighet.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakka
Sure, men du måste hålla med om att det är ett rätt tunt försvar.
Kan man som blind då bryta mot alla lagar då man faktiskt inte kan ha läst lagboken?

Det är ett tillräckligt starkt försvar för att avskriva det. (tydligen)

Och nej, du kan inte ursäkta att du inte kan lagen även om vissa kvinnor kan det på något absurt sätt
Citera
2019-07-30, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonitaPietila
Tror också på person. Speciellt med tanke på hur Rakim använt härkomst i marknadsföringen av sig själv. I så fall blir Hercules sms av rätt avgörande betydelse.

Japp helt min poäng. Och eftersom (jag tycker att) det framkommit rätt tydligt i ASAP Rocky-intervjun - där han erkänner själv att han kallats för Harlem. Men den har åklagaren inte hittat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockthisbitch
Nej, jag har bara googlat snabbt och inte hittat något. Det kan ju vara ett "internt" smeknamn som hans kompisar tog till sig efter hans fängelseperiod, något som bara de närmaste använder eller så.

Men när det kommer "från hästens mun" tycker jag det väger sjukt starkt. Men det gör uppenbarligen inte du

NB, intervjun är inte gjord när ASAP var 16 utan långt senare när han återberättade. Men det var säkert det du menade med 16-årsberättelsen.

Jag har ingen synpunkt på det, det kan vara så som du misstänker, min enda poäng har varit att åklagaren är chanslös att försöka ro det i hamn.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Risken för den eskaleringen ska nån stå för, och för mig är det klart att det är afghanerna.

Vi får se, det enda jag säger är att det hade kunnat hanteras på ett annat sätt men det gäller för många olika saker så det ska absolut inte tas in som en ursäkt
Citera
2019-07-30, 15:36
Medlem
Nu ska alltså afghanhannen inte ens prata svenska under förhöret...
Citera
2019-07-30, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Hon får inte den frågan i förhöret.

Det är ju helt sinnessjukt. Rätt avgörande vad hon hade för förklaring på detta.

(att hon sedan ändrar sig och "ingen flaska användes" är ju inte så konstigt, särskilt när hon slipper kommentera sin Harlem-referens.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in