2019-07-30, 14:36
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Har svårt att se hur misshandel av normalgraden ska ge 2 års fängelse. Grov misshandel ligger väl vid 1 år. Dom ändrade väl åtalspunkten från grov till misshandel?

Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Åtalen är misshandeln av normalgraden. Det ger max 1,5 år.

Jag kanske har fel men om det blir en dom så ryker Asaps chanser till att få skadestånd.
Jo, ni har rätt. Skojar bara till det. Menar bara att rocky inte får ersättning för det skulle vara det värsta möjliga. Ingen fängelsestraff är okej, kommer fortfarande vara lite lamt med tanke på mängden resurser som blivit nedlagt på hela händelsen för att sedan bara få böter. Man förväntar sig ju fängelse vid detta lag, lika bra i min mening om man vill hålla ansiktet uppåt. Man kunde annars bara ha get böter från första början. Sveriges image är skadad oavsett vid detta lag, lika bra att försöka rädda lite där man verkar aningen seriös med sina rättegångar
Senast redigerad av bergsdal 2019-07-30 kl. 14:41.
Citera
2019-07-30, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Nån bra livesändning ? Hittar ingen ?
https://www.expressen.se/noje/nu-stalls-asap-rocky-infor-ratta-i-stockholm/
Citera
2019-07-30, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Nån bra livesändning ? Hittar ingen ?

https://www.tv4play.se/program/nyheterna
https://www.expressen.se/noje/nu-stalls-asap-rocky-infor-ratta-i-stockholm/

Ljud från TV4
Citera
2019-07-30, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
De säger att det inte betyder det utan att det är ett idiomatiskt uttryck. Åklagaren är chanslös.

Trots att Rocky själv säger i en intervju att han kallades för det? Jag såg vad du skrev om att de kan hävda att man alltid kallas för det i fängelset osv, att det var en engångsgrej på den tiden etc, men borde inte rätten anse det vara ett för bra sammanträffande?

Nyckeln är ju att kunna bevisa vem de åsyftar med Harlem, och det har ju gjorts?

Jag försöker inte säga emot, men tycker det verkar vara väldigt stark bevisning. Man kan ju ta in en fängelseexpert ifrån USA som styrker att man inte alltid använder liknande smeknamn, osv.
Citera
2019-07-30, 14:38
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gojanO
Då verkar det ju inte direkt vettigt att begära ersättning för förlorad inkomst??
Skadar ju inte att försöka... Afghanen verkar inte vara särskilt slug i allmänhet.
Citera
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
"Han visar sedan inspelning på när 19-åringen säger "Come on" "Come on" och "I'm gonna fuck him" till livvakten på gatan."

Redan här kan man börja argumentera för putativ nödvärn. Är dessa ord upptagna i FUP? Att han hetsar mot livvakten så inåt helvete?

Från en jurist som är med hos svt:

Citat:
Om personen också anfaller någon, exempelvis i ett sådant fall handla om anstiftan till misshandel.

Vilket handlar om rätten till nödvärn.
Citera
Medlem
Nostradumbasss avatar
Hahaha, nu måste jag fan poppa popcorn. Har åklagaren tabbat sig som helvete, och nämnt "Harlem" i sin gärningsbeskrivning?

– Jag påstår att min klient inte är ”Harlem”, säger ASAP Rockys försvarare Slobodan Jovicic.
”Harlem” ska vara den person som enligt ett vittnes sms ska ha plockat upp en flaska under bråket.
"Harlem did it!" , "It was Harlem!"

Citera
2019-07-30, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Försvaret bygger upp sitt case på att Rakim Mayers attackerat dessa för att försvara sin LIVVAKT? Som är större, starkare och har som uppgift att försvara Mayers. Haha, otroligt svagt case isåfall. Faller på sin egen orimlighet.
Skulle försvar av säkerhetsansvarig, vän eller grupp låta bättre då? Har vikten på människan någon betydelse då syftet med dessa afghaners förföljande var okänt, likaså om dom hade någon form av vapen? En förebyggande åtgärd att se till att afghanen blev liggande och man kunde utesluta vapen.

Sen är ju frågan om hur skärsåren uppstod, olycka, medvetet slag av flaska eller självförvållat. Har dom tagit upp detta? Får läsa mer då jag just kommit online.

Än så länge verkar försvaret inte var så skarpt.
Citera
2019-07-30, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Hahaha, nu måste jag fan poppa popcorn. Har åklagaren tabbat sig som helvete, och nämnt "Harlem" i sin gärningsbeskrivning?

– Jag påstår att min klient inte är ”Harlem”, säger ASAP Rockys försvarare Slobodan Jovicic.
”Harlem” ska vara den person som enligt ett vittnes sms ska ha plockat upp en flaska under bråket.
Harlem did it! It was Harlem!

Exakt, och det framkommer här att det är Rocky! Case closed (fr 10:50)
https://www.youtube.com/watch?v=Hd00eodLkec

(men detta har åklagaren missat)
Citera
2019-07-30, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Nej men de säger fortfarande att Harlem kom fram, om Harlem är ett slanguttryck för någon som har suttit inne på Rikers eller om det är ett smaknamn på ASAP (vilket han själv har sagt i en intervju från när han var 18 eller 19 år gammal) så går det mycket väl att se hur det är ASAP som man syftar på.

Det är uteslutet att åklagaren skulle kunna bevisa det och därför skulle tingsrätten aldrig heller kunna dra nån slutsats av det, för ingen vet hur det förhåller sig med det.
Citera
2019-07-30, 14:41
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass

"Harlem did it!" , "It was Harlem!"

Ja det är väl en sådan där sak som tyvärr var otydlig från början, det var oklart om Harlem var en separat individ, ett uttryck eller ett smaknamn på någon.

Fram tills en intervju från 2007 så trodde majoriteten av oss här i tråden att det var ett uttryck, men nu verkar det som att ASAP har haft det som smeknamn (det är en jävla röra helt enkelt)
Citera
2019-07-30, 14:41
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockthisbitch
Exakt, och det framkommer här att det är Rocky! Case closed (fr 10:50)
https://www.youtube.com/watch?v=Hd00eodLkec

(men detta har åklagaren missat)

Okej. Var är "Harlems" fingeravtryck eller DNA på flaskan då? Nu pratar jag bristfällig rapnegerlingo men han säger väl att nån kallade honom "Harlem" och säger att hans namn är "Rocky"?
Senast redigerad av Nostradumbass 2019-07-30 kl. 14:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in