2019-07-29, 19:52
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Suck... Egentligen borde jag låta bli att svara på dina hatiska haranger, men jag måste ändå påpeka tre saker:

* Många som gör som du och använder berättelsen om äktenskapsbryterskan för era egna syften, missar en viktig detalj: Jesus räddade i sin godhet hennes liv, men han släppte iväg henne med en skarp förmaning: att hon aldrig skulle synda mer. Därför att Jesus tolererade inte synd.

* Du får tycka vad du vill om Paulus i övrigt, men han levde sällan på församlingarnas bekostnad. Han arbetade som sadelmakare/tältmakare och var mycket stolt över att inte ligga andra till last. Han tog bara emot pengar från en församling: den i staden Filippi. Men de var ett stort undantag.

* Jag har inte på något ställe påstått att jag är syndfri. Jag har inte heller påstått att jag är kristen, utan jag är bara mycket intresserad av religion. Men du slänger ur dig fördomar och tror att du alltid vet bäst. Så tragiskt.
* Han lät en av "rövarna" på korset komma till himlen så nog tolererade han tydligen synd.
Och "gå nu och synda inte mer" är väl knappast en skarp varning, mest en klapp på axeln.
Sedan om det var av godhet eller om han inte såg sig själv utan synd får vi aldrig veta.
Det blir bara spekulationer från eftervärlden.

* Det skrivs så, problematiken ligger i att jobba med läder, garveri var ett orent yrke något en rabbi inte skulle sysselsätta sig med, vilket utesluter möjligheten att göra tält med av skinn.
Så det påståendet kan inte stämma eller hur?
Och när man finner felaktiga påståenden som detta så börjar man undra varför man ens skrivit det.
Vad var deras agenda för att göra det?

* Jo då du har bland annat sagt, vi tar ett axplock:
"Jag håller dock med dig om att Svenska Kyrkan har tappat sin väg genom att vara så politiskt korrekt. På grund av det är jag inte heller medlem längre sedan flera år tillbaka."
(FB) Martin Luther - största kättaren i mänsklighetens historia
Så du gick inte ur för att du hade förlorat tron utan för att SVK hade blivit för liberal...

Ett annat påstående där du hävdar att:
"Människan har synden i blodet."

(FB) Jesus återkomst (samlingstråd)
Märkligt påstående från en som inte är kristen...

Och här lägger du teologiska synpunkter om kyrkan och till och med ger den ett öknamn.
Märkligt att göra detta om man inte själv är religiös, eller hur?
"Hycklarkyrkan har inte mycket att komma med idag, nej. Det är dock så att den lutherska kyrkan i Sverige alltid har varit maktens redskap, så det är egentligen inte så konstigt att det är så."
(FB) Smutskastningen av Heliga Birgitta

Så vem försöker du lura?
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Det kommer man väldigt långt med, och ända fram när det gäller dig, imho.
Citera
2019-07-29, 19:58
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Lite OT: Problemet med just versen om att den utan synd ska kasta första stenen, är att de flesta ”bibelforskare” är överens om att det är tillagt efteråt. Dock är det ju med i bibeln, men troligtvis har Jesus inte sagt detta. (vilket i och för sig kan sägas om andra saker också)
Jo jag vet, men för vissa bibeltroende spelar det ingen roll.
Bibeln är rätt, så är det bara.

Hade ju blivit lite svårt för dem att hänvisa till att Jesus återuppstod om man inte accepterade efterhandskonstruktioner, då Markus det äldsta evangeliet inte nämner detta utan slutar när man finner att graven är tom...
Resten har lagts till.
Citera
2019-07-29, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jo jag vet, men för vissa bibeltroende spelar det ingen roll.
Bibeln är rätt, så är det bara.

Hade ju blivit lite svårt för dem att hänvisa till att Jesus återuppstod om man inte accepterade efterhandskonstruktioner, då Markus det äldsta evangeliet inte nämner detta utan slutar när man finner att graven är tom...
Resten har lagts till.
Ja, att forska om bibeln ”med öppet sinne” är spännande.
Citera
2019-07-29, 20:15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ja, att forska om bibeln ”med öppet sinne” är spännande.
Jo, nog är det så.
Tråkigt bara att så många använder den för att rättfärdiga sina egna fördomar än att försöka förstå dess budskap.
Citera
2019-07-29, 23:23
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Lite OT: Problemet med just versen om att den utan synd ska kasta första stenen, är att de flesta ”bibelforskare” är överens om att det är tillagt efteråt. Dock är det ju med i bibeln, men troligtvis har Jesus inte sagt detta. (vilket i och för sig kan sägas om andra saker också)
Fast visst kan han ha sagt det. Berättelsen måste ju komma någonstans ifrån. Men det är möjligt att den togs bort ur handskrifterna under en period, när en viss sorts kristna började använda den som MeanME gör idag.
Citera
2019-07-29, 23:25
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Jag vet flera psykiskt sjuka och brottslingar som blivit ”frälsta”. Verkar vara många psykiskt svaga som söker sig till religionen om man är
misslyckad som person.
Och det är fel och hemskt därför att...?
Citera
2019-07-29, 23:42
Medlem
SektenAnderssons avatar
det man kan ta sig en funderare kring är huruvida vilket håll samhället håller på att gå just nu kontra naturen. Samhällets policy är att: det gör ingenting om du är homosexuell för att det är så naturen har gjort dig, var stolt och älska vem du vill. Kärleksbegreppet är dock kluvet. Man kan fråga sig vad kärlek är. Är det att knulla en annan man i röven eller är det att hysa medkänsla, godhet och osjälviskhet utan sexuella anspelningar ?

Problematiken: Samhället vill glömma Gud. Verkligheten: Naturen anspelar på Gud.

Så hur löser vi delemmat ? Jo, genom att acceptera samhällsutvecklingen som den är genom helhet och samtidigt hålla fast vid sin tro på att Jesus Kristus är Guds son. För när alla vindar viner, åt alla möjliga håll, finns bara en som är orubblig, en som har makt, och det är Jesus Kristus. Resten är vaneföreställningar och illusioner.

Och en sak till, till ateister: du måste ha ett förbannat grått liv, händelsefattigt och dystert. Jag kan bara beklaga mig för din verklighet du lever i. Du tror dig hjälpa folk, du agerar i det tysta. Men du glömmer en sak: att Jesus inte glömmer bort.

Till er alla, tiden är inne för herren idag att åter ta makt över era liv. Vänd om till er ursprungskälla och lämna världen med dess bekymmer bakom er. Säg högt efter mig, i tro:

”Jag beslutar mig idag för att bekänna att Jesus Kristus, du är Guds son som kom till världen för att ta bort mina synder genom din död på korset. Jag vill ta emot dig i mitt liv och tror på att du är återuppstånden och verkar i detta nu. Hjälp mig att bli en bättre människa och förlåt att jag vandrat på villovägar, jag visste inte bättre. I faderns, sonens, och den heliga andens namn. Amen”

Steg nr 2: Läs bibeln. Nya testamentet.

Steg nr 3: Var inte rädd, utan gläd dig i herren Jesus och acceptera att din frälsning är närmare nu än vad den var igår.

Guds frid.
Citera
2019-07-29, 23:43
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Han lät en av "rövarna" på korset komma till himlen så nog tolererade han tydligen synd.
Nu har du åter igen missförstått. Jesus förlät ju den här rövarens synder, men det är inte samma sak som att han sade att det var okej att synda.

Citat:
Det skrivs så, problematiken ligger i att jobba med läder, garveri var ett orent yrke något en rabbi inte skulle sysselsätta sig med, vilket utesluter möjligheten att göra tält med av skinn.
Så det påståendet kan inte stämma eller hur?
Och när man finner felaktiga påståenden som detta så börjar man undra varför man ens skrivit det.
Vad var deras agenda för att göra det?
Samtidigt har vi ju flera belägg från NT på att det var Paulus sekulära yrke, och det är också vad vi måste förhålla oss till.

Citat:
* Jo då du har bland annat sagt, vi tar ett axplock:
"Jag håller dock med dig om att Svenska Kyrkan har tappat sin väg genom att vara så politiskt korrekt. På grund av det är jag inte heller medlem längre sedan flera år tillbaka."
(FB) Martin Luther - största kättaren i mänsklighetens historia
Så du gick inte ur för att du hade förlorat tron utan för att SVK hade blivit för liberal...

Ett annat påstående där du hävdar att:
"Människan har synden i blodet."

(FB) Jesus återkomst (samlingstråd)
Märkligt påstående från en som inte är kristen...

Och här lägger du teologiska synpunkter om kyrkan och till och med ger den ett öknamn.
Märkligt att göra detta om man inte själv är religiös, eller hur?
"Hycklarkyrkan har inte mycket att komma med idag, nej. Det är dock så att den lutherska kyrkan i Sverige alltid har varit maktens redskap, så det är egentligen inte så konstigt att det är så."
(FB) Smutskastningen av Heliga Birgitta

Så vem försöker du lura?
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Det kommer man väldigt långt med, och ända fram när det gäller dig, imho.
Nu tror du att du har varit så klyftig, men du bedrar dig själv där. Därför att du har inte funnit några bevis för att jag är kristen. För det är jag inte! Man kan nämligen inte vara kristen utan att uttrycka en tro på att Jesus var Guds son, och Messias och Frälsaren. Och det har jag inte gjort som vuxen.
Senast redigerad av Furienna 2019-07-29 kl. 23:58.
Citera
2019-07-30, 00:50
Medlem
Citat:
Fast visst kan han ha sagt det. Berättelsen måste ju komma någonstans ifrån. Men det är möjligt att den togs bort ur handskrifterna under en period, när en viss sorts kristna började använda den som MeanME gör idag.
Ja, jag skrev ”troligtvis”. I de äldsta dokumenten är det inte med, samt att det stycket är skrivet ”annorlunda”. Det är därför de flesta forskare är överens om att det är ett tillägg efteråt.
Citera
2019-07-30, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
det man kan ta sig en funderare kring är huruvida vilket håll samhället håller på att gå just nu kontra naturen. Samhällets policy är att: det gör ingenting om du är homosexuell för att det är så naturen har gjort dig, var stolt och älska vem du vill. Kärleksbegreppet är dock kluvet. Man kan fråga sig vad kärlek är. Är det att knulla en annan man i röven eller är det att hysa medkänsla, godhet och osjälviskhet utan sexuella anspelningar ?

Problematiken: Samhället vill glömma Gud. Verkligheten: Naturen anspelar på Gud.

Så hur löser vi delemmat ? Jo, genom att acceptera samhällsutvecklingen som den är genom helhet och samtidigt hålla fast vid sin tro på att Jesus Kristus är Guds son. För när alla vindar viner, åt alla möjliga håll, finns bara en som är orubblig, en som har makt, och det är Jesus Kristus. Resten är vaneföreställningar och illusioner.

Och en sak till, till ateister: du måste ha ett förbannat grått liv, händelsefattigt och dystert. Jag kan bara beklaga mig för din verklighet du lever i. Du tror dig hjälpa folk, du agerar i det tysta. Men du glömmer en sak: att Jesus inte glömmer bort.

Till er alla, tiden är inne för herren idag att åter ta makt över era liv. Vänd om till er ursprungskälla och lämna världen med dess bekymmer bakom er. Säg högt efter mig, i tro:

”Jag beslutar mig idag för att bekänna att Jesus Kristus, du är Guds son som kom till världen för att ta bort mina synder genom din död på korset. Jag vill ta emot dig i mitt liv och tror på att du är återuppstånden och verkar i detta nu. Hjälp mig att bli en bättre människa och förlåt att jag vandrat på villovägar, jag visste inte bättre. I faderns, sonens, och den heliga andens namn. Amen”

Steg nr 2: Läs bibeln. Nya testamentet.

Steg nr 3: Var inte rädd, utan gläd dig i herren Jesus och acceptera att din frälsning är närmare nu än vad den var igår.

Guds frid.
Detta fixerande vid manligt analsex bland troende. Även kvinnor är homosexuella, men det tjatas alltid om män som ”knullar varandra i röven”. Och det finns homosexuella män som inte har analsex. Och det finns heterosexuella som har analsex.
Citera
2019-07-30, 11:18
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Nu har du åter igen missförstått. Jesus förlät ju den här rövarens synder, men det är inte samma sak som att han sade att det var okej att synda.
Har jag hävdat att det är okej att synda?
Jag bara påpekar att det är inte vår sak att döma andra och att tydligen gör Jesus inte en så stor sak av det hela.
Citat:
Samtidigt har vi ju flera belägg från NT på att det var Paulus sekulära yrke, och det är också vad vi måste förhålla oss till.
Finns något som heter källkritik, vet du vad det är?
Det gäller även skrifter som bibeln särskilt i och med att den är skriven med en agenda.
Men det är kanske lite för svårt för dig att förstå?
Citat:
Nu tror du att du har varit så klyftig, men du bedrar dig själv där. Därför att du har inte funnit några bevis för att jag är kristen. För det är jag inte! Man kan nämligen inte vara kristen utan att uttrycka en tro på att Jesus var Guds son, och Messias och Frälsaren. Och det har jag inte gjort som vuxen.
Att du hävdar att du inte gjort det som vuxen betyder ju ingenting.
Det är därför citaten blir så bra för de visar ju vad du egentligen tycker när du inte står under en lupp.
Men jag bryr mig faktiskt inte.

Du är bara en i raden av ointressanta så kallade "icke kristna" som är konservativ, är emot aborter, homosexualitet, tycker SVK är en hycklarkyrka för att de vill möta andra religioner. Det går tjugo sådana kristna tomtar på ett dussin ute på nätet som driver opinion mot allt och alla som inte svarar mot deras konservativa och bigotta och hatiska teologiska tolkningar. Främst har det varit ett fenomen i Staterna, men det sprider sig i de högerpopulistiska kretsarna antar jag. All skit rinner ju nedåt.
Citera
2019-07-30, 13:12
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Den har inte tagits bort utan lagts till av någon som inte var en bigott kristen som du utan en väldigt empatisk och trevlig människa.

Kanske någon du borde hämta inspiration ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in