2019-07-30, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
grizzlybjörnar(brunbjörnar) är inte mer aggressiva mot människor än andra brunbjörnar.
Fast dom är större.
Citera
2019-07-30, 04:33
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Fast dom är större.

ja, OM dom vuxit upp i ett näringsrikt område. Nu så jag att dom senast sågs i Manitoba och där finns inga grizzlybjörnar övht I PRINCIP.
Citera
2019-07-30, 08:00
Medlem
Tydligen har RCMP (Royal Canadian Mounted Police) börjat lämnat området vid York Landing någon gång i natt Svensk tid:

https://www.cbc.ca/news/canada/manitoba/york-landing-search-bc-fugitives-1.5228561
Senast redigerad av Proprioception 2019-07-30 kl. 08:21. Anledning: Förtydning av förkortning
Citera
2019-07-30, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Min gissning: Antingen redan döda eller döende. Visst är det möjligt att björn tar dom, men mer troligt att brist på vatten, mat och skydd släcker livslågan. En aktiv kropp i vildmarken förbrukar gissningsvis 3000 kalorier per dag. Äta bär hjälper alltså inte. De behöver protein, fett och kolhydrater.

Också troligt att kropparna aldrig återfinns, speciellt om det tar längre än en vecka. När människor saknas i vildmark avslutar man sökandet efter ~1 vecka.

Men vi får väl se. Sorglig historia. Hoppas de dör en plågsam död.
Krävs knappast 3000 kalorier/dag för att köra bil...
Den gamla historien om lastbilschauffören som kunde köra flera mil utan att bli andfådd är bara en skröna...
Titta på kartan hur de rört sig och fundera sedan på om de promenerat den sträckan.
Citera
2019-07-30, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Krävs knappast 3000 kalorier/dag för att köra bil...
Den gamla historien om lastbilschauffören som kunde köra flera mil utan att bli andfådd är bara en skröna...
Titta på kartan hur de rört sig och fundera sedan på om de promenerat den sträckan.

Ja det är sant, antagandet är att de befinner sig till fots; de har bränt upp minst en bil så här långt.

Jag skrattade åt din kommentar om lastbilschaufförer
Citera
2019-07-30, 09:22
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ja det är sant, antagandet är att de befinner sig till fots; de har bränt upp minst en bil så här långt.

Jag skrattade åt din kommentar om lastbilschaufförer
Verkar nog som de kan vara till fots nu dock.
Tidigare iaktagelser har specifikt sagt att det setts i t.ex. en bil.
Vatten lär ju dock inte bli några problem i trakterna.
Alkohol kanske var det om jag förstår rätt.
"Split Lake is a dry community and the constables were checking for any alcohol, and didn't know who the men were at the time, he said."

https://www.cbc.ca/news/canada/manitoba/york-landing-search-bc-fugitives-1.5228561

Setts vid en soptipp senaste men inte i York Landing utan tillbaka till Gillam, det är nog inte länge innan dom ryker.

https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&p=68239990#editor
Senast redigerad av Onkel-Ben-ny 2019-07-30 kl. 09:25.
Citera
2019-07-30, 09:32
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
grizzlybjörnar(brunbjörnar) är inte mer aggressiva mot människor än andra brunbjörnar.

Precis. Extremt sällan en björn går till attack.
Det finns så mycket annan mat så enda chansen att dom blir björnbitna är om en björn blir provocerad
Citera
2019-07-30, 10:31
Medlem
Hur fan klarar dom förflytta förflytta sig 1400 km på 2 dagar utan fordon och få utan att upptäckas?
Citera
2019-07-30, 10:51
Medlem
En intressant artikel som beskriver en del om grabbarnas intressen.
Det verkar finnas ett glapp mellan en grabbens mors uppfattning om sin son och hur en av hennes arbetskamrater beskriver hennes relation till sonen.
https://winnipegsun.com/news/provincial/if-you-inadvertently-helped-two-suspected-killers-escape-please-come-forward-rcmp-urge
Citera
2019-07-30, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hur fan klarar dom förflytta förflytta sig 1400 km på 2 dagar utan fordon och få utan att upptäckas?

De har haft tillgång till bil tidigare men just nu är det osannolikt (dock inte omöjligt) att de fortfarande har det. De har lämnat brinnande bilar efter sig.

Som en van Kanada besökare sa tidigt i tråden (jag parafraserar):

".. nästan inga vägar, så långt mellan bensinmackar att du måste ha dunkar med soppa med dig i bilen .."

Det enda sättet jag kan föreställa mig att de får tag på bränsle är att de snubblar över en farmar-tank långt ute på landsbygden. Får de soppa torsk är det kört vilket förmodligen är vad som hände när de lämnade den sista bilen brinnande i ett dike.

Min gissning är att de nu är till fots. Och då krymper sökradien avsevärt. De är dessutom båda byggda som daggmaskar och har knappast någon egentlig vildmarksvana.

Är Gillam den senaste kända punkten man vet de verkligen befunnit sig?
Citera
2019-07-30, 12:28
Medlem
wwrs avatar
Man kommer att tänka på jakten efter polismördaren Eric Frein. De fick tag i honom vid ett övergivet flygfält efter 6 veckors jakt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Eric_Frein
Citera
2019-07-30, 12:36
Medlem
develis avatar
Citat:
De har haft tillgång till bil tidigare men just nu är det osannolikt (dock inte omöjligt) att de fortfarande har det. De har lämnat brinnande bilar efter sig.

Som en van Kanada besökare sa tidigt i tråden (jag parafraserar):

".. nästan inga vägar, så långt mellan bensinmackar att du måste ha dunkar med soppa med dig i bilen .."

Det enda sättet jag kan föreställa mig att de får tag på bränsle är att de snubblar över en farmar-tank långt ute på landsbygden. Får de soppa torsk är det kört vilket förmodligen är vad som hände när de lämnade den sista bilen brinnande i ett dike.

Min gissning är att de nu är till fots. Och då krymper sökradien avsevärt. De är dessutom båda byggda som daggmaskar och har knappast någon egentlig vildmarksvana.

Är Gillam den senaste kända punkten man vet de verkligen befunnit sig?
Trakten nära Gillam är platsen där den brinnande bilen återfinns 23 juli.
21 juli får de hjälp med bogsering av en Toyota Rav 4, den siktas 23 juli och de har även fångats på ö-vakningskamera.

RCMP på twitter 24:e om bilen:
"On Monday evening, RCMP recovered a vehicle in the Gillam area after receiving a report of a vehicle fire. We can now confirm this vehicle is the same vehicle the suspects were travelling in."

Det är bilväg på ena sidan sjön från Gillam till york landing - men kräver 2 tim. färja vid Split lake.

Det sågs ingen bil vid tippen, de två iakttagna sprang in i skogen.

De tror att de kommit via järnvägen till sista stället, sträckan är 62 km räls och sen finns nån "hydro line" ("transmission line corridor") som förbinder de båda platserna.

Kartbild:
https://shawglobalnews.files.wordpress.com/2019/07/raw_3iol_rcmp-manhunt-map-combined.jpg?quality=70&strip=all&w=609&h=406

"Chief Constant believes the fugitives could have used rail lines to travel the rough and marshy terrain."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in