2019-07-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
# Rapport, 7 juli 2019
Ytterligare en period når slutet.

Tack för uppdateringen, alltid intressant att följa!

Finns det ett enkelt sätt att avläsa MA10 för en fond?
Att avläsa utvecklingen över 1/3/6/12 månader och medelvärden på detta är enkelt så jag har fastnat i att göra så, men bekvämlighet är ju inte en bra strategi.
Citera
2019-07-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Är det ens någon idé att ha räntefonder? Har 10 % just nu och den har gått upp typ 0.2 % sen jag började.

Jag vet att den skall agera krockkudde när börsen går ner men känns som att jag hellre kan spara samma summa på ett sparkonto med. 0.75 ränta. Då slipper man att räntefonder tar upp plats på ett isk också

Om du har en bukett av olika ränteplaceringar i en portfölj så är det väldigt vettigt att ha dem inom ISK, annars får du en beskattning när du flyttar placeringar mellan fonder.

Fonder som Spiltan högräntefond, AMF Räntefond Lång, IKC Avkastningsfond, m fl, har avkastat så pass mycket att de är lämpliga på ISK (under 2019)
Citera
2019-07-09, 15:25
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Tack för uppdateringen, alltid intressant att följa!

Finns det ett enkelt sätt att avläsa MA10 för en fond?
Att avläsa utvecklingen över 1/3/6/12 månader och medelvärden på detta är enkelt så jag har fastnat i att göra så, men bekvämlighet är ju inte en bra strategi.

Ja, via t ex https://aztest.netlify.com

Du kan givetvis också dra ned hela sidan lokalt och modifiera efter behov.
Citera
2019-07-12, 20:19
Medlem
sinewaves avatar
Crypto MOM+AGG5 (+råvaror) @ lookback på 1 månad

Den ej rekommenderande portföljen där det varje vecka handlas med cryptovalutor och råvaror i en "MOM+AGG"-strategi med endast 1 månads 'lookback'.

Kod:
+----------+---------+------------+
|   Före   |   1m    | Avkastning |
| BTC      | 3.32%   | 73.48%     |
| * NEO    | -12.51% | 15.61%     |
| Naturgas | 5.53%   | 2.53%      |
| Guld     | 1.33%   | 1.62%      |
| * BNB    | -3.64%  | -7.07%     |
|          |         |            |
| Medel    | -1.19%  | 17.23%     |

* Såldes
Avkastning avser hur mycket tillgången avkastat under den perioden då den varit aktuell att hålla, detta kan vara över flera perioder varpå avkastning kontra 1m kan skilja sig en hel del.

Kod:
+------------+-------+
|   Efter    |  1m   |
+------------+-------+
| * Naturgas | 5.53% |
| * BTC      | 3.32% |
| * Guld     | 1.33% |
| Olja       | 1.65% |
| Silver     | 0.20% |
+------------+-------+

* Behåller tillgången sedan föregående period

Månadsöversikt
Mars 2019: +13%
April 2019: +13%
Maj 2019: +23%
Juni 2019: +6%
Juli 2019: -3% (+0.26%)

Det inom parentes avser avkastning vid den förra rapporten.

---

En ganska tråkig period där portföljen till 40% suttit i tråkigare saker (råvaror). Dock har det även gjort att portföljen inte heller drabbats av de väldigt stora nedgångar som många cryptos drabbats av.

Sett till 1 månad ligger de flesta cryptos i universumet på under -10% i avkastning. Något som också gör att portföljen nu endast sitter kvar med BTC då det är den enda crypto som avkastat positivt sett till en period om 1 månad. Här fungerar också strategin ganska okej då den gradvis växlar över till mindre volatila tillgångar, dvs precis som det är tänkt.

Crypto i universumet, avkastning på 1 månad:
https://i.imgur.com/zbfR4p5.png
Portföljen hade gissningsvis fått mycket stryk om den varit investerad till 100% i crypto under perioden.
Senast redigerad av sinewave 2019-07-12 kl. 20:22.
Citera
2019-07-23, 11:13
Medlem
sinewaves avatar
Crypto MOM+AGG5 (+råvaror) @ lookback på 1 månad

Den ej rekommenderande portföljen där det varje vecka handlas med cryptovalutor och råvaror i en "MOM+AGG"-strategi med endast 1 månads 'lookback'.

Något försenad, det är sommar och att syssla med detta får något lägre prioritet.

Kod:
+------------+---------+------------+
|    Före    |   1m    | Avkastning |
| * Naturgas | -0.91%  | -0.07%     |
| * BTC      | -10.03% | 37.97%     |
| Guld       | 1.67%   | 1.96%      |
| * Olja     | -5.00%  | -5.00%     |
| Silver     | 7.58%   | 7.02%      |
|            |         |            |
| Medel      | -1.34%  | 8.38%      |

* Såldes
Avkastning avser hur mycket tillgången avkastat under den perioden då den varit aktuell att hålla, detta kan vara över flera perioder varpå avkastning kontra 1 månad kan skilja sig en hel del.

Kod:
+----------+-------+
|  Efter   |  1m   |
+----------+-------+
| * Silver | 5.53% |
| * Guld   | 3.32% |
| Platinum | 1.33% |
| Likvid   | -     |
| Likvid   | -     |
+----------+-------+

* Behåller tillgången sedan föregående period

Månadsöversikt
Mars 2019: +13%
April 2019: +13%
Maj 2019: +23%
Juni 2019: +6%
Juli 2019: -5.5% (-3%)

Det inom parentes avser avkastning vid den förra rapporten.

-

En festlig period. Under den förra gick strategin ur nästan alla cryptos, något jag ansåg var ganska fegt och tråkigt. Dagarna efter stod de flesta av dessa på runt -40-50% i avkastning sett till en månad så att kliva av blev uppenbart lyckat. Dvs utfallet av att vara något mer feg och tråkig blev oerhört positivt. Detta syns särskilt på portföljens avkastning i juli där det mesta inom crypto gått käpprätt åt skogen men portföljen trots det endast står på -5.5%.

Avkastning för cryptos, 1 månad (23 juli 2019):
https://i.imgur.com/toQBkxs.png
Sett till en månad har alla cryptos i universumet haft en usel avkastning

Den kvarvarande innehavet i BTC såldes nu på en nivå om ca $10 200. Portföljen ligger nu inte investerad i någon crypto överhuvudtaget.

En ny regel har även införts vilket gör gällande att inga investeringar görs i något som har negativt momentum (dvs något står på minus). Detta får till följd att portföljen delvis kan lägga sig likvid i X antal delar. Den här veckan resulterar det i att portföljen ligger 40% likvid (dvs 40% är inte investerat).
Senast redigerad av sinewave 2019-07-23 kl. 11:26.
Citera
2019-07-27, 08:58
Medlem
mr.Floppys avatar
sinewave, vad skulle du säga är säker årlig uttagskvot på en MOM+AGG3 med ditt fondurval?
Citera
2019-07-27, 12:12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
sinewave, vad skulle du säga är säker årlig uttagskvot på en MOM+AGG3 med ditt fondurval?

En enkel fråga som dock är något svår att svara på.

Kort,
Konservativt synsätt: 10% SWR, 8% PSWR
Mellanmjölk: 12% SWR, 10% PSWR
Utan synsätt (det som PortfolioVisualizer kalkylerat för min egna portföljs fondkategorier): 26.16% SWR, 16.07% PSWR

Jag anser dock att man gör fel om man endast tar ett enda backtest och har detta som ett 100% fundament. Det var därför flera miljoner backtester utfördes för att se vad medelvärdet av allt blir. Jag har dock inga medelvärden för t ex topp 50 för PSWR och SWR så det är svårt att svara på vad de generella värdena blir varpå man bör ställa sig något mer konservativ till vad datan säger.

-

Lång,
Det här är något svårt att svara på på det finns flera olika faktorer som påverkar det som du frågar om. Det du frågar om kallas annars löst för SWR (Safe Withdrawal Rate); hur mycket pengar man kan ta ut på sikt utan att skada portföljen till den grad att man inte längre kan fortsätta plocka ut den tänkta summan.

En enkel kalkyl av SWR är
Hur mycket man har dividerat med antal år man tänkt ta ut pengar

Detta blir dock felaktigt om man tar in att:
1. "hur mycket man har" är något som ger avkastning (man har inte alla pengar i madrassen)
2. det finns något som heter inflation så 10 000 kr idag ger inte samma köpkraft som 10 000 kr om 10 år osv.

Problemet är också att kalkyler för SWR i regel baserar sig på tidsrymden 'gå i pension'; alltså att man vid högre ålder slutar att arbeta. SWR påverkas givetvis oerhört om man istället har tidsrymden 'jag slutar arbeta när jag når ett visst kapital som gör att jag inte längre behöver arbeta' (en. 'FIRE'). Detta särskilt då detta kapital kan vara helt annorlunda då det i sin tur i hög grad beror på den enskilde individens krav på levnadsstandard. Någon kanske är nöjd med att sitta i lägenhet och ha råd att göra lite småsaker då och då, någon annan kanske vill ha råd att underhålla båten, villan och de två årliga långresorna med familjen.

Sedan finns även 'Perpetual Safe Withdrawal Rate' (PSWR):
https://portfoliocharts.com/2016/12/09/perpetual-withdrawal-rates-are-the-runway-to-a-long-retirement/

Jag anser att PSWR är ett betydligt bättre mått än SWR då SWR-värdet hela tiden är på marginalen (man är nära att göra förluster på sikt = potentiellt dåligt).
PSWR utgår istället från att det värsta händer (och vad SWR blir då) medan SWR endast använder medelvärden sett till en hel jämförelseperiod. Dvs det stämmer väl överens med mitt egna synsätt om att primärt titta på lågkonjunkturer istället för högkonjunkturer (men också andra populära synsätt som "never lose money" osv); alltså att titta på vad 'worst case scenario' är istället för att låta sig förföras av mer explosiva siffror (som väldigt hög CAGR i tester).

Man kan bäst och förenklat förklara skillnaderna mellan SWR och PSWR så här:
- Den ena tar det historiska medelvärdet och kör på det, portföljen kommer då på sikt nästan gå +/- 0.
- Den andre ställer sig betydligt mer kritisk och är istället för att portföljen ska växa för att kunna täcka upp för längre sämre perioder (eller händelser som inte historiskt inträffat tidigare osv).

Både PSWR och SWR rör volatilitet då en stabilare portfölj gör att man når både högre PSWR och en SWR. Detta då det kortfattat i portföljer (eller strategier...) med lägre volatilitet uppstår färre fall av "här är det dåligt att ta ut pengar" och fler fall av "inte jättebra, men inte sämst heller".

Därför har t ex en aggresiv 'Golden Butterfly' (GB) hög SWR (Safe Withdrawal Rate) medan en aggressiv MOM+AGG3 kan ha än högre SWR men särskilt högre PSWR (goda tider får täcka upp för sämre tider och dessa goda tider är i en MOM+AGG3 betydligt mer lukrativa än i en GB).

Jämförelser (jan 2000-dec 2018),

# Statiska portföljer
Index: Sverige: 5.23% SWR, 3.62% PSWR
60/40 aggressiv: 11.01% SWR, 8.68% PSWR
50/50 (via Swedbank Mix): 6.52% SWR, 3.20% PSWR
Golden Butterfly: 10.54% SWR, 7.52% PSWR

# Dynamiska portföljer
TAA (aggresiv med småbolag och fastigheter): 13.80% SWR, 9.90% PSWR
Hybridportfölj (MOM+AGG3 för en vanlig GB): 14.57% SWR, 10.59% PSWR
Hybridportfölj aggressiv (GB + fler marknader + teknik + valuta osv): 16.90% SWR, 13.22% PSWR
MOM+AGG3 (sinewaves nuvarande grundurval): 26.16% SWR, 16.07% PSWR
MOM+AGG3, #1 på topp50 av alla backtester som utfördes förr: 24.96% SWR, 16.57% PSWR
MOM+AGG3, #25 på topp50 av alla...: 25.55% SWR, 16.15% PSWR
MOM+AGG3, #50 på topp50 av alla...: 25.86% SWR, 16.04% PSWR
Citera
2019-07-27, 13:11
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
En enkel fråga som dock är något svår att svara på.

Kort,
Konservativt synsätt: 10% SWR, 8% PSWR
Mellanmjölk: 12% SWR, 10% PSWR
Utan synsätt (det som PortfolioVisualizer kalkylerat för min egna portföljs fondkategorier): 26.16% SWR, 16.07% PSWR

Jag anser dock att man gör fel om man endast tar ett enda backtest och har detta som ett 100% fundament. Det var därför flera miljoner backtester utfördes för att se vad medelvärdet av allt blir. Jag har dock inga medelvärden för t ex topp 50 för PSWR och SWR så det är svårt att svara på vad de generella värdena blir varpå man bör ställa sig något mer konservativ till vad datan säger.

-

Lång,
Det här är något svårt att svara på på det finns flera olika faktorer som påverkar det som du frågar om. Det du frågar om kallas annars löst för SWR (Safe Withdrawal Rate); hur mycket pengar man kan ta ut på sikt utan att skada portföljen till den grad att man inte längre kan fortsätta plocka ut den tänkta summan.

En enkel kalkyl av SWR är
Hur mycket man har dividerat med antal år man tänkt ta ut pengar

Detta blir dock felaktigt om man tar in att:
1. "hur mycket man har" är något som ger avkastning (man har inte alla pengar i madrassen)
2. det finns något som heter inflation så 10 000 kr idag ger inte samma köpkraft som 10 000 kr om 10 år osv.

Problemet är också att kalkyler för SWR i regel baserar sig på tidsrymden 'gå i pension'; alltså att man vid högre ålder slutar att arbeta. SWR påverkas givetvis oerhört om man istället har tidsrymden 'jag slutar arbeta när jag når ett visst kapital som gör att jag inte längre behöver arbeta' (en. 'FIRE'). Detta särskilt då detta kapital kan vara helt annorlunda då det i sin tur i hög grad beror på den enskilde individens krav på levnadsstandard. Någon kanske är nöjd med att sitta i lägenhet och ha råd att göra lite småsaker då och då, någon annan kanske vill ha råd att underhålla båten, villan och de två årliga långresorna med familjen.

Sedan finns även 'Perpetual Safe Withdrawal Rate' (PSWR):
https://portfoliocharts.com/2016/12/09/perpetual-withdrawal-rates-are-the-runway-to-a-long-retirement/

Jag anser att PSWR är ett betydligt bättre mått än SWR då SWR-värdet hela tiden är på marginalen (man är nära att göra förluster på sikt = potentiellt dåligt).
PSWR utgår istället från att det värsta händer (och vad SWR blir då) medan SWR endast använder medelvärden sett till en hel jämförelseperiod. Dvs det stämmer väl överens med mitt egna synsätt om att primärt titta på lågkonjunkturer istället för högkonjunkturer (men också andra populära synsätt som "never lose money" osv); alltså att titta på vad 'worst case scenario' är istället för att låta sig förföras av mer explosiva siffror (som väldigt hög CAGR i tester).

Man kan bäst och förenklat förklara skillnaderna mellan SWR och PSWR så här:
- Den ena tar det historiska medelvärdet och kör på det, portföljen kommer då på sikt nästan gå +/- 0.
- Den andre ställer sig betydligt mer kritisk och är istället för att portföljen ska växa för att kunna täcka upp för längre sämre perioder (eller händelser som inte historiskt inträffat tidigare osv).

Både PSWR och SWR rör volatilitet då en stabilare portfölj gör att man når både högre PSWR och en SWR. Detta då det kortfattat i portföljer (eller strategier...) med lägre volatilitet uppstår färre fall av "här är det dåligt att ta ut pengar" och fler fall av "inte jättebra, men inte sämst heller".

Därför har t ex en aggresiv 'Golden Butterfly' (GB) hög SWR (Safe Withdrawal Rate) medan en aggressiv MOM+AGG3 kan ha än högre SWR men särskilt högre PSWR (goda tider får täcka upp för sämre tider och dessa goda tider är i en MOM+AGG3 betydligt mer lukrativa än i en GB).

Jämförelser (jan 2000-dec 2018),

# Statiska portföljer
Index: Sverige: 5.23% SWR, 3.62% PSWR
60/40 aggressiv: 11.01% SWR, 8.68% PSWR
50/50 (via Swedbank Mix): 6.52% SWR, 3.20% PSWR
Golden Butterfly: 10.54% SWR, 7.52% PSWR

# Dynamiska portföljer
TAA (aggresiv med småbolag och fastigheter): 13.80% SWR, 9.90% PSWR
Hybridportfölj (MOM+AGG3 för en vanlig GB): 14.57% SWR, 10.59% PSWR
Hybridportfölj aggressiv (GB + fler marknader + teknik + valuta osv): 16.90% SWR, 13.22% PSWR
MOM+AGG3 (sinewaves nuvarande grundurval): 26.16% SWR, 16.07% PSWR
MOM+AGG3, #1 på topp50 av alla backtester som utfördes förr: 24.96% SWR, 16.57% PSWR
MOM+AGG3, #25 på topp50 av alla...: 25.55% SWR, 16.15% PSWR
MOM+AGG3, #50 på topp50 av alla...: 25.86% SWR, 16.04% PSWR

Tack för utförligt svar! Jäklar vad högt det ligger. Blir väl snart att gå i tidig pension då
Citera
2019-07-27, 14:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Tack för utförligt svar! Jäklar vad högt det ligger. Blir väl snart att gå i tidig pension då:D

Ingen fara, det var bara en tidsfråga innan någon skulle börja prata om SWR i den här tråden så därför alla jämförelser osv. :)

En viktig fotnot är att om man har allt på en ISK är pengarna i jämförelse med lön nästan skattefria. Har man en lön på säg 30 000/månad (dvs runt 23 000 efter skatt) är det med avdragen skatt man bör räkna på dvs 276 000 och inte 360 000.

2 760 000 @ 10% PSWR = 276 000/år = ens vanliga inkomst vid 23 000/månad efter skatt.

Har man teoretisk en skyhög PSWR på 15% så:
1 850 000 @ 15% PSWR = 277 500/år = lite över ens vanliga inkomst vid 23/månad efter skatt.

Struntar man i PSWR och endast går på SWR så lutar det återigen mer åt hållet 'för bra för att vara sant' (så jag struntar i att räkna på det).

ISK är dock inte helt gratis så ovan kalkyler är givetvis något förenklade.

Summa summarum av allt som rör SWR osv är annars alltid att ordna så mycket pengar möjligt så tidigt i livet som möjligt. Detta då det primärt är antal år för att bunkra pengar som till stor del avgör hur mycket man har vid tidpunk X i framtiden. Om man är fattigare än snittet finns alltid extrajobb som alternativ osv. Kan man dra in säg 5 000 extra per månad att investera gör det en gigantisk skillnad på sikt (i jämförelse med svensk medellön). Allmänt sparande blir dock något "off-topic" för den här tråden så...
Citera
2019-07-28, 12:22
Medlem
Citat:
Ingen fara, det var bara en tidsfråga innan någon skulle börja prata om SWR i den här tråden så därför alla jämförelser osv.

En viktig fotnot är att om man har allt på en ISK är pengarna i jämförelse med lön nästan skattefria. Har man en lön på säg 30 000/månad (dvs runt 23 000 efter skatt) är det med avdragen skatt man bör räkna på dvs 276 000 och inte 360 000.

2 760 000 @ 10% PSWR = 276 000/år = ens vanliga inkomst vid 23 000/månad efter skatt.

Har man teoretisk en skyhög PSWR på 15% så:
1 850 000 @ 15% PSWR = 277 500/år = lite över ens vanliga inkomst vid 23/månad efter skatt.

Struntar man i PSWR och endast går på SWR så lutar det återigen mer åt hållet 'för bra för att vara sant' (så jag struntar i att räkna på det).

ISK är dock inte helt gratis så ovan kalkyler är givetvis något förenklade.

Summa summarum av allt som rör SWR osv är annars alltid att ordna så mycket pengar möjligt så tidigt i livet som möjligt. Detta då det primärt är antal år för att bunkra pengar som till stor del avgör hur mycket man har vid tidpunk X i framtiden. Om man är fattigare än snittet finns alltid extrajobb som alternativ osv. Kan man dra in säg 5 000 extra per månad att investera gör det en gigantisk skillnad på sikt (i jämförelse med svensk medellön). Allmänt sparande blir dock något "off-topic" för den här tråden så...

Ser väldigt bra ut! Har länge tänkt plocka 4-5% (och justera för årlig inflation) när det är dags men backtests visar ju att man kan ta mycket mer. Men klarar nerverna det? det är frågan :-)
Citera
2019-07-29, 18:01
Medlem
När är egentligen en bra tid att investera? Har en pengar på ett isk med blandade fonder. Men den största delen ligger på ett räntekonto med 0.75% ränta. Vilket är rätt värdelöst. Skulle vilja sätta dem på ett par fonder, och visst kan man pytsa ut dem under en längre period men skulle gärna ta emot lite tips på vad ni skulle göra med ~400k
Citera
2019-07-30, 10:49
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
# Rapport, 7 juli 2019
Uppsättning kommande period:
Swedbank Rysslandsfond (+16.43%)
LF Fastighetsfond A (+10.05%)
PLUS Småbolag Sverige Index (+8.65%)

PLUS fonderna uppdateras segt som fan och tar en vecka att sälja. Så om jag var dig så skulle jag ta bort dom från ditt grundurval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in