Citat:
Ursprungligen postat av
-DaRude-
Är de hungriga och på något sätt utsvultna äter dem dig. Räcker det?
Nej, brunbjörn är inte lika farlig som grizzly. Brunbjörn attackerar, grizzly äter.
Min gamle fader är pensionerad viltmästare och vet vad han pratar om.
De är exakt samma art; Ursus arctos. En grizzly är en mkt stor brunbjörn. Björnar i Kamtjatka (tror jag det var, Rysslands östra kust mot stilla havet) kan bli lika stora som Grizzly. Det är vår brunbjörn.
Vad som får en björn att äta verkar vara hunger (nån som är förvånad?). En mätt björn är mindre farlig.
Det gjordes en undersökning av alla svenska björnattacker de senaste decennierna för några år sedan som visade att björnar försvarar sina ungar (surprice surprice) och blir mer aggressiva om du har hund. Jägaren som dödades uppe i jokmokk (??) för en tio år sedan eller så var i stort sett uppäten. Jägarens hund dödades också.
Hungriga björnar med ungar är extremt farliga i Nordamerika liksom i Sverige/Ryssland.
[edit]: de största björnarna finns där det finns mycket mat. En Grizzly i det inre av kanada eller alaska kan väga så lite som 50-60 kg, de ute vid kusten som äter vandrande stillahavs-lax kan väga +500 kg. Jag gissar att den svultna björnen från det inre av det boreala landskapet är farligare än de stora mätta fetknopparna vid kusten.
Tom en liten björn kan riva loss dörren på din bil .. med lätthet.