2019-07-29, 20:27
Medlem
-DaRude-s avatar
Alltså den kanadensiska vildmarken är ENORM. De bör akta sig för grizzly.

Kanada är avsevärt större till ytan än USA.

Dessutom initierades denna "manhunt" på grund av vittnesuppgifter om jag förstått det rätt.
Är dessa inkorrekta, har de större chans till överlevnad.

Det kommer i vilket fall att sluta med en skottlossning mellan polis och gärningsmän. Ett suicide mission som pappan till en av gärningsmännen beskrev det.
Citera
2019-07-29, 20:32
Medlem
Vad har de för skjutvapen? En revolver är inte effektivt att jaga älg med så de behöver riktiga jaktvapen.
Citera
2019-07-29, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-

Dessutom initierades denna "manhunt" på grund av vittnesuppgifter om jag förstått det rätt.

Det kommer i vilket fall att sluta med en skottlossning mellan polis och gärningsmän. Ett suicide mission som pappan till en av gärningsmännen beskrev det.

Kanada är inte avsevärt större. 9,98 miljoner km2 mot 9,53 miljoner km2.

Räknar man dessutom bort de arktiska delarna som bara är is så är Kanada mycket mindre än USA. Och om man enbart räknar de delar av respektive land som har mänsklig civilisation (de jagade verkar dyka upp vid bensinmackar och liknande) är Kanada väldigt litet mot USA.
Citera
2019-07-29, 20:39
Medlem
Citat:

En brunbjörn är typ lika farlig som en grizzly , det som skiljer är storleken .
Ganska upphåsat djur, väldigt sällan folk dödas av grizzlys, och händer det är det precis som här, olyckliga omständigheter, är nog närmare 0 % att en Björn dödar dom, lär bli polisen om dom blir dödade.
Citera
2019-07-29, 20:42
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Ganska upphåsat djur, väldigt sällan folk dödas av grizzlys, och händer det är det precis som här, olyckliga omständigheter, är nog närmare 0 % att en Björn dödar dom, lär bli polisen om dom blir dödade.

Är de hungriga och på något sätt utsvultna äter dem dig. Räcker det?
Nej, brunbjörn är inte lika farlig som grizzly. Brunbjörn attackerar, grizzly äter.

Min gamle fader är pensionerad viltmästare och vet vad han pratar om.
Senast redigerad av -DaRude- 2019-07-29 kl. 20:44.
Citera
2019-07-29, 20:56
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN

Björnar är livsfarliga de strimlar dig på några sekunder. De här jönsarna är ju korkade med så de komer säkert tro det är nåt coolt vildmarks äventyr.
Citera
2019-07-29, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggBil
Vad har de för skjutvapen? En revolver är inte effektivt att jaga älg med så de behöver riktiga jaktvapen.

Jaga älg?
Hoppas du skämtar.
Senast redigerad av renaultmegane 2019-07-29 kl. 21:03.
Citera
2019-07-29, 21:03
Medlem
Citat:
Nej, brunbjörn är inte lika farlig som grizzly. Brunbjörn attackerar, grizzly äter.

De är exakt samma art; Ursus arctos. En grizzly är en mkt stor brunbjörn. Björnar i Kamtjatka (tror jag det var, Rysslands östra kust mot stilla havet) kan bli lika stora som Grizzly. Det är vår brunbjörn.

Vad som får en björn att äta verkar vara hunger (nån som är förvånad?). En mätt björn är mindre farlig.

Det gjordes en undersökning av alla svenska björnattacker de senaste decennierna för några år sedan som visade att björnar försvarar sina ungar (surprice surprice) och blir mer aggressiva om du har hund. Jägaren som dödades uppe i jokmokk (??) för en tio år sedan eller så var i stort sett uppäten. Jägarens hund dödades också.

Hungriga björnar med ungar är extremt farliga i Nordamerika liksom i Sverige/Ryssland.

[edit]: de största björnarna finns där det finns mycket mat. En Grizzly i det inre av kanada eller alaska kan väga så lite som 50-60 kg, de ute vid kusten som äter vandrande stillahavs-lax kan väga +500 kg. Jag gissar att den svultna björnen från det inre av det boreala landskapet är farligare än de stora mätta fetknopparna vid kusten.

Tom en liten björn kan riva loss dörren på din bil .. med lätthet.
Senast redigerad av Proprioception 2019-07-29 kl. 21:11. Anledning: Mer fakta om björn tillagt
Citera
2019-07-29, 21:03
Medlem
okok1s avatar
Citat:

Är de långt ifrån civilisation så är det kalla nätter och svält som är det stora problemet. De kommer nog inte överleva många veckor.
Senast redigerad av okok1 2019-07-29 kl. 21:10.
Citera
2019-07-29, 21:14
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
De är exakt samma art; Ursus arctos. En grizzly är en mkt stor brunbjörn. Björnar i Kamtjatka (tror jag det var, Rysslands östra kust mot stilla havet) kan bli lika stora som Grizzly. Det är vår brunbjörn.

Vad som får en björn att äta verkar vara hunger (nån som är förvånad?). En mätt björn är mindre farlig.

Det gjordes en undersökning av alla svenska björnattacker de senaste decennierna för några år sedan som visade att björnar försvarar sina ungar (surprice surprice) och blir mer aggressiva om du har hund. Jägaren som dödades uppe i jokmokk (??) för en tio år sedan eller så var i stort sett uppäten. Jägarens hund dödades också.

Hungriga björnar med ungar är extremt farliga i Nordamerika liksom i Sverige/Ryssland.

[edit]: de största björnarna finns där det finns mycket mat. En Grizzly i det inre av kanada eller alaska kan väga så lite som 50-60 kg, de ute vid kusten som äter vandrande stillahavs-lax kan väga +500 kg. Jag gissar att den svultna björnen från det inre av det boreala landskapet är farligare än de stora mätta fetknopparna vid kusten.

Tom en liten björn kan riva loss dörren på din bil .. med lätthet.

Exakt samma art men de beter sig helt olika? Brunbjörnar agerar annorlunda än grizzlybjörnar.

Det är intressant, inte att de tillhör samma art.

De är både större och aggressivare vid hunger.
Citera
2019-07-29, 21:14
Medlem
Så länge de har ett fiskespö och endast dricker färskvatten, vilket borde finnas i mängder, så kan de nog överleva ända till vintern.

De har tydligen bytt bil åtminstone en gång. Ifall det nu inte skedde under panik så har de säkert massor av förnödenheter med sig. Annars blir det ju kämpigare om alla grejer lämnades. Men ett fiskespö skulle nog kunna hålla dem levande ett bra tag.
Senast redigerad av my.sucker.life 2019-07-29 kl. 21:19.
Citera
2019-07-29, 21:23
Medlem
Citat:

Jag såg en dokumentär om grizzlys, nämndes att typ 7 människor dödats på 100 år, det är inte så mycket det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in