2019-07-29, 20:35
Medlem
CarolSeavers avatar
Det är ett fruktansvärt jidder om drogpåverkan eller inte, men med tanke på journalanteckningarna från akuten, och hur väl Jafari minns förloppet i förhör, har jag svårt att se att så skulle vara fallet. Om det nu ens har någon betydelse för målet.
Senast redigerad av CarolSeaver 2019-07-29 kl. 20:39.
Citera
2019-07-29, 20:36
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det är fotfarande lika intressant att veta hur många som SD har nominerat och snacket om att de ska vara opolitiska är lika betydelsefullt som att SVT ska vara det

Måste bara fråga :
Om nu alla människor i rättsväsendet, inkl nämndemän är så Pk.
Hur kommer det då sig att våra fängelser är fulla med invandrare ?
Citera
2019-07-29, 20:38
Medlem
Citat:
Det är fotfarande lika intressant att veta hur många som SD har nominerat och snacket om att de ska vara opolitiska är lika betydelsefullt som att SVT ska vara det

SD har 1 324 nämndemän. Kommande nämndemanna-val i september kommer dom ha 1 804 nämndemän. (Om du/ni tycker det är lika illa som jag, föreslår jag att vi röstar på annat parti än SD!)

Har hört att det är "enig rätt" (dvs att domare och nämndemän är överens) i 9 av 10 domar. Hur förklarar du det? Är domaren politisk då också?
Citera
2019-07-29, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Spännande nyheter från Aftonbladet just nu:

nu kommer advokaterna med ett motdrag.

– Inom kort kommer det komma egen bevisning från försvarets sida. Det är bevisning som åklagaren inte har presenterat. Vi har ett ess i rockärmen helt enkelt, säger advokat Martin Persson.

Advokaten säger sig ha bevis för att ingen flaska använts för att slå eller skada:

Citat:
I morgon börjar rättegången mot rapartisten ASAP Rocky som tillsammans med två vänner misstänks för misshandel. Nu berättar en av trions advoktater att de har ett ess i rockärmen inför rättegångsstarten.
– Vi kommer kunna visa att ingen flaska har använts för att slå eller skada någon med, säger advokaten Martin Persson.

Martin Persson kallades in som ny advokat för en av de misstänkta under förra veckan, dock inte för ASAP Rocky. Nu berättar han att försvaret kommer att kunna presentera helt ny och avgörande bevisning under morgondagens rättegångsstart.

”Ingen flaska har använts”
– Det som vi kommer kunna visa, och det är inte ofta man som försvarare säger att man kommer kunna visa eller bevisa någonting, utan vi behöver bara motbevisa. Men det vi kommer visa är att ingen flaska har använts. Punkt. Det är alldeles klart, säger han.

Hur kommenterar ni offrets dokumenterade skärskador?

– Jag kan inte kommentera någonting om bevisningen överhuvudtaget. Allting kommer framgå under rättegången.

Persson menar också att de tre åtalade har agerat i självförsvar.

– Det hela inleddes med ett ofredande som sedan trappades upp. De har handlat i nödvärn.
https://www.svt.se/nyheter/ny-bevisning-ska-fria-asap-rocky-och-hans-vanner?cmpid=del:tw:20190729:ny-bevisning-ska-fria-asap-ro cky-och-hans-vanner:nyh:lp
Citera
2019-07-29, 20:39
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Deras advokater är privata försvarare. Så dom bekostar detta själv. Däremot tror jag att staten står för dom första advokaterna i denna soppan (t ex Henrik Olsson Lilja)

"Staten betalar kostnaden för den offentlige försvararen. Om du frikänns behöver du inte betala tillbaka något till staten. Om du döms för brottet blir du, beroende på din inkomst, vanligen skyldig att betala hela eller delar av statens kostnader. En misstänkt har alltid rätt att biträdas av en advokat som man själv utser. För en sådan privat försvarare är det du själv som betalar kostnaden."
(Källa: http://www.domstol.se/Till-dig-som-ar/Atalad/Offentlig-forsvarare/)

Med andra ord, om Rocky och hans vänner fälls så får de med all säkerhet stå för advokatkostnaderna, även den första advokaten som de bytte ut. De kommer förmodligen också åka på skadestånd till den kriminelle afghanen.

Men kostnaden för afghanens juridiska biträde får vi alla stå för. De tas ur statskassan!
Citera
2019-07-29, 20:40
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så är det. Då hade vi sett en polispatrull stå och diskutera med de här två gängen. Det hade möjligen blivit en anmälan för stöld från afghanen och motanmälan på plats från livvakten om misshandel och det hade säkert löst sig utan att det hade blivit en internationell incident. Man undrar vilken exakt utbildning dessa livvakter för rappare har. Räcker det att vara stor som ett hus och skrämmande = du får jobbet! Som en livvakt måste man ju veta att man kan råka på personer som det här. Förmodligen höga där vanlig skrämseltaktik inte hjälper utan ok kalla hit polisen så de får dokumentera allt.

Sedan primärt. Asap hade kunnat rocka vidare. Anmälan om stöld + misshandel hade blivit nedlagda direkt.

Du har alldeles rätt och här är jag enig med dig.
Den här historien har dessutom tagit alldeles förstora proportioner.
Citera
2019-07-29, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Det är ett fruktansvärt jidder om drogpåverkan eller inte, men med tanke på journalanteckningarna från akuten, och hur väl han minns förloppet i förhör, har jag svårt att se att så skulle vara fallet. Om det nu ens har någon betydelse för målet.

Anteckningar som inte baseras på tester...

Och intressant är det för att bedöma hans tillstånd och behov av nödvärn.
Citera
2019-07-29, 20:43
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Anteckningar som inte baseras på tester...

Och intressant är det för att bedöma hans tillstånd och behov av nödvärn.

Kanske har du rätt. Vi börjar närma oss juridiska detaljer som jag som lekman inte kan.

Säger bara att min bedömning är att han inte var "påtänd" på ett extremt sätt.
Citera
2019-07-29, 20:44
Medlem
Vilka tider är förhandlingarna?
Hittar ingenting på tingsrättens hemsida.
http://www.stockholmstingsratt.se/Om-tingsratten/Forhandlingar/
Citera
2019-07-29, 20:46
Medlem
CarolSeavers avatar
GW: "Han säger att han inte vet och att han fått dem i gåva, men kan inte säga vem han fått dem av och så vidare."

Men de följdfrågorna fick han väl inte!? I så fall finns de i slasken. Har läst hela FUP 2 ggr, och det är min minnesbild.
Citera
Medlem
Ska den här misstänkte Jafar vara med vid rättegången imorgon. Jag har läst artiklar som hänvisar till fup, där det påstås att han är på semester i Iran t.o.m den 31a augusti. Svårt att vara med då. Så vad gäller? Kommer han imorgon, eller åkte han på semester till Iran?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Det är ett fruktansvärt jidder om drogpåverkan eller inte, men med tanke på journalanteckningarna från akuten, och hur väl Jafari minns förloppet i förhör, har jag svårt att se att så skulle vara fallet. Om det nu ens har någon betydelse för målet.

I hans advokats ”försvarstal” står att han kom in i ambulans men var för ”omtöcknad” för att kunna höras omedelbart...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in