Citat:
Ursprungligen postat av
justina
Exakt som du säger. I Stockholms t-bana ser jag ofta romer (unga manliga romer) ge sig på flickor och pensionärer. Tjatar hål i huvudet på dem och kräver att de följer med till bankomaten när de säger att de inte har kontanter. Dessa beskedliga svenskar kommer då med ursäkter in absurdum (jag har bråttom, jag har inte fått lön), allt för att slippa säga ”nej jag vill inte ge dig pengar”.
Jag (helt ofarlig svensk medelålders kvinna) har flera gånger gått fram och sagt ”sluta trakassera henne/dem”. Då reser de sig direkt och går, skriker ”fuck you” såklart men vågar inte mer än så.
Dessa hazarer var lite kaxigare än romerna och gav sig inte lika snabbt utan blev dängda i marken.
Jag tror du har en rätt träffsäker analys här. Det har du rätt i, att de tar sig rätten att vara påflugna, med såna de vet att de kan trakassera. Min dotter vägrar att gå med pantflaskor till butiken t ex, även fast hon behöver den där 50-lappen det brukar bli, för hon hanterar inte påflugenheten tiggarna har då man ska gå in med pantburkarna i butiken.
Jag tror att det är bland annat det här som gör att många blir så upprörda, världen över, när de ser de här klippen? Även de som klandrar Rocky kan inte med säkerhet säga hur de skulle agera,
om de skulle råka ut för något liknande, med den påträngande och obehagliga Jafari.
Vi människor VET INTE hur vi själva skulle agera om vi helt plötsligt hade en inbrottstjuv inne i vårt hem. Sån koll har vi inte på vårt eget psyke. Och i och med att människan inte har en sån koll på sitt eget psyke så måste rättsväsendet ta hänsyn till att vi är människor och se till den enskilda situationen. Även om Rocky agerade i överhand så måste vi kunna se på situationen hur den såg ut i sin speciella helhet. Domstolar som har sina paragrafer ska kunna se på situationer med sina mänskliga ögon, annars kan vi ha robotar som dömer i rättssalen.