2019-07-29, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det där med dieselgeneratorer låter förstås inte alls bra. Fake news eller oljebolagen som ligger bakom denna kränkande anklagelse?
Skall vara den här skutan. Fick nytt namn när hon såldes till de nya ägarna.
http://www.histoiredeshalfs.com/Histoire%20des%2060%27/A34%20Gitana.htm
2019-07-29, 14:25
Medlem
Jag kan lova att hon INTE lär åka tillbaka i samma båt 😄
Detta är en liten jänta som inte riiktigt förstått vad det innebär att åka segelbåt över atlanten.. 😂
Flyg tar ca 8 timmar från amsterdam. Vad kommer då segelbåt ta?

We call that a clue!
2019-07-29, 14:35
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudsfruktan
Ja, jag har erfarenhet av barn med npf-diagnos, så jag förstår till fullo att hon kan ha en extrem detaljkunskap om sitt specialintresse, och är besatt av detta. Däremot har jag inte varit med om att ett barn under så lång tid (och troligen hög press/stress) kan trycka undan de övriga problem som kommer med diagnosen. Dvs det sociala, rutiner, hygien, tics, låsningar, avskärmade, deppighet mm.... Förstår inte hur hon ALLTID fungerar hyfsat normalt i en för en 16-åring med diagnos onormal och oförutsägbar situation.

Eftersom du har ett sådant barn, ska du också vara medveten om att överdiagnostiseringen är oerhört hög.
2019-07-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Skall vara den här skutan. Fick nytt namn när hon såldes till de nya ägarna.
http://www.histoiredeshalfs.com/Histoire%20des%2060%27/A34%20Gitana.htm
Tar tydligen ca 9 - 16 dagar över Atlanten.Pierre Casiraghi är en besättningsman, son till prinsessan Caroline.
Som synes finns ingen plats för en massa folk som kan ta hand om Greta.
Jag har tillbringat 4 timmar på en sådan båt, i lugnt väder.Sedan var jag färdig att hoppa i sjön av ren desperation och jag klarar av det mesta(utom sjögång)
2019-07-29, 14:46
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Tar tydligen ca 9 - 16 dagar över Atlanten.Pierre Casiraghi är en besättningsman, son till prinsessan Caroline.
Som synes finns ingen plats för en massa folk som kan ta hand om Greta.
Jag har tillbringat 4 timmar på en sådan båt, i lugnt väder.Sedan var jag färdig att hoppa i sjön av ren desperation och jag klarar av det mesta(utom sjögång)

Själv har jag aldrig.varit i ett sånt där fartmonster, utan enbart i de här trevliga båtarna man kånkar runt med i skärgården.

Nu är det inte tävling, så de kommer att göra det liye mer anständigt att vara på båten. Men det kommer ändå att vara oerhört spartanskt jämfört med en semesterskuta.

Vi pratar här om en RACER-båt, byggd för fart. Det är som att jämföra att åka i familjens Tesla med bilar avsedda för Paris-Dacar-rallyt.
2019-07-29, 14:46
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.way
Jag kan lova att hon INTE lär åka tillbaka i samma båt 😄
Detta är en liten jänta som inte riiktigt förstått vad det innebär att åka segelbåt över atlanten.. 😂
Flyg tar ca 8 timmar från amsterdam. Vad kommer då segelbåt ta?

We call that a clue!

Beror på hur fort det blåser och åt vilket håll. 5572 km i snitthastigheten 30 km/h om man har kanonväder hela vägen blir 7,7 dygn.

Blir det storm och hög sjö kan det ta den dubbla tiden. Har du ingen hjälpmotor så bör du sitta still i båten när det blir havsstormar och kastvindar på upp till 80 knop (144 km/h) som i princip för dig runt i cirklar.

Segel gjorda av kolnanorör skulle förmodligen hålla för det, men om hela båten inte är gjort för att hålla i krig så lär du kastas runt som en vante i den innan den kommer slitas i stycken av krafterna.
2019-07-29, 14:50
Medlem
happilappis avatar
Ja här tar hennes diagnoser defintivt över om man väljer att åka segelbåt över atlanten som tar över en vecka. Jag tror inte hon fattar vilken påfrestning det är.

Vilken retard. Sorgligt att hennes föräldrar också är så retarderade att dom inte stoppar henne. Borde vara barnmisshandel.

Hela Greta grejen är absurd och det blir bara bättre och bättre haha
2019-07-29, 14:51
Medlem
lyktstolpes avatar
Fundering: alla de extra resurser som blir då det ska seglas i x antal dygn (läs:mat, toapapper och andra förnödenheter) räknas inte detta in i miljöpåverkan?
2019-07-29, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Ja här tar hennes diagnoser defintivt över om man väljer att åka segelbåt över atlanten som tar över en vecka. Jag tror inte hon fattar vilken påfrestning det är.

Vilken retard. Sorgligt att hennes föräldrar också är så retarderade att dom inte stoppar henne. Borde vara barnmisshandel.

Hela Greta grejen är absurd och det blir bara bättre och bättre haha

Håller med, dessutom är det ju urlöjligt att låtsas att tävlingssegelbåtar någonsin kan bli ett löpande alternativ till flyg för någon kategori alls av resenärer.

Undrar dessutom om Greta-gänget och deras supporters har tänkt på hur mycket vatten, olja och el det går åt för att tillverka en modern tävlingssegelbåt och de material som ingår i den?

Mycket typiskt f ö att Greta hela tiden åker snålskjuts på någon annans transporter, ekonomiska utlägg osv - för att kunna låtsas att hon själv inte tar några köpbeslut och därmed personligen inte har något footprint. Trams.
2019-07-29, 15:10
Medlem
Picamagpies avatar
Hon reser väl inte själv? Antar att hela familjen ska med men hur reser dom? Och allt bagage som behövs för hela vistelsen, hur fraktas det?
2019-07-29, 15:35
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Hon reser väl inte själv? Antar att hela familjen ska med men hur reser dom? Och allt bagage som behövs för hela vistelsen, hur fraktas det?

Pappa kommer med. För hennes skull får vi hoppas att han är av den tuffare sorten, som vet vad det handlar om.

Men som sagt är det inte i racerfart som de kommer att köra i, och antagligen kommer de att ta all hänsyn som är möjlig att ta. Vem vet? Kanske hon älskar det hela och hugger tag i tampar och ställer dig själv vid rodret?
2019-07-29, 15:52
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie

Det blir väl som vid en campingsemester, spartanskt, det nödvändigaste och mestadels mat. Tror övriga familjen Ernman kommer att flyga trots allt dock.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in