2019-07-29, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Anmälde Jafari var väl precis det som livvakten gjorde? Varför säger du att ingen anmält honom? Eller missar jag något väsentligt?

För övrigt finner jag det märkligt att inte båda parter i detta är misstänkta för brott.
Vaddå? En motanmälan från häktet? Inte mkt tyngd i det när de snackat ihop sig och redigerat filmer innan de tas in till förhör.
Citera
2019-07-29, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Oavsett hur mycket eller lite andra fall utretts, kan det knappast vara fel att ett ärende blir ordentligt utrett!

Jo det är helt fel att prioritera upp detta av politiska motiv, förstår du verkligen inte det? Huvuden borde rulla för detta.
Citera
2019-07-29, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Han slängde hörlurarna på den stora killen själv. Och sen får han gärna springa efter o vara arg o kräva kompensation, men då kan han inte säga i förhör att han "var rädd". Eller hur?

Han slängde dom för att livvakten lyfte upp honom i nacken ja. Sen kastade livvakten bort hörlurarna. Klart man blir rädd när nån lyfter upp en från marken med händerna runt ens hals.
Citera
2019-07-29, 11:01
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Pisshazaren har aldrig i helvetet betalat hörlurarna med egna pengar.

Vilket han även själv säger, han säger att han har fått dem av en vän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Om han ville ha tillbaka sina bortkastade hörlurar vore det väl lämpligt att gå och hämta dem istället för att ränna efter livvakten? För egen del tycker jag att det är svårt att få det hela att gå ihop, Jafari vill ha tillbaka sina hörlurar påstår han. Och detta vill han uppnå genom att dänga samma hörlurar i huvudet på livvakten? Att åklagaren köper det resonemanget får ju en att fundera på om det finns en juristsärskola.
Poliserna fick gå upp en våning och ”säkra” hörlurarna medelst två kvastskaft. De låg på solskyddet ovanför Max.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Men det gällde ju en polis ju
Ja det är mitt svar

Nödvärnsrätten oberopades och den är densamma för en polis som för en vanlig person.
Citera
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Om han nu trodde att de hade kniv, varför står han då och håller i en av afghanernas axel på sin egen video? Skulle du själv gått fram och ställt dig alldeles framför en man som du tror är knivbeväpnad?

Allt tyder på att de blivit så provocerade av afghanernas ettrighet att de till slut inte kunnat behärska sig längre och de anföll. Assistenten skrev i SMS till en vän att ”Harlem came out”, vilket tolkas som att afghanen lockade fram gatumentaliteten från Harlem, där man tar lagen i egna händer och misshandlar personer som misshagar en.

Din sk ettrighet var både ovälkommen och upprepad i det här fallet och kan då vara ofredande. Jag tror varken du, jag eller någon annan vill utsättas för detta samtidigt som vi är rättslösa mot den som utsätter oss.

För övrigt finner jag det märkligt att inte båda parter i detta är misstänkta för brott.
Citera
2019-07-29, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nu är det väl rimligen så att man inte får puckla på folk bara för att det inte är uppenbart att de inte skall komma i full fart med kniv. Man måste helt enkelt ha rimligt fog för sina farhågor (annars hade man ju kunnat gå ut på stan och härja fritt och sen hävdat nödvärn). Så hur uppenbart var det för AR&co att förvänta sig att han skulle återkomma i full fart med kniv?

Sen, menar du att jag skall lusläsa hela tråden för att se vad du sagt tidigare i en fråga som du lätt kan svara ja/nej på?

Nej det är rimligt att man får använda våld mot någon som angriper dig, andra personer eller tillgångar, enligt nödvärnsrätten. Och ett övervåld ska vara uppenbart oförsvarligt för att inte vara nödvärn. Men även i det fallet kan det vara nödvärnsexcess och därmed tillåtet.
Citera
2019-07-29, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Vilket han även själv säger, han säger att han har fått dem av en vän.

Då borde han kunna namnge den personen.
Citera
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Vaddå? En motanmälan från häktet? Inte mkt tyngd i det när de snackat ihop sig och redigerat filmer innan de tas in till förhör.

Du satte dig på höga hästar för att ingen motanmälan hade skett, som argument för att det bara fanns ett BO i detta. Nu medger du att det fanns en motanmälan, men att den inte har någon tyngd. Det är en slippery slope för rättsamhället, och i förlängningen din och min rättssäkerhet som du i så fall anför.

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Det sjukaste är att man enligt den som förhörde inte bara är skyldig att försöka fly, man är skyldig att lyckas med att fly.

Som påpekats ställer den som förhörde frågor som den förhörde svarar på. Det är så ett förhör fungerar.

Jag ser inte någonstans att den som förhörde påstod att man är skyldig att försöka fly.
Citera
2019-07-29, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Jo det är helt fel att prioritera upp detta av politiska motiv, förstår du verkligen inte det? Huvuden borde rulla för detta.
Jag tycker nog snarare det är fel i de fall där det inte utreds ordentligt...

Om situationen varit den omvända, att ASAP gjort fått motsvarande skador och gjort anmälan, så skulle det inte heller ha utretts menar du då, antar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in