Citat:
Ursprungligen postat av
CarlosRex
Jag började diskussionen med att han inte är en riktig livvakt. men hade haft en från secret service hade de inte utsatt sig för detta. Ja jur skulle det se ut om kungen började slåss för att inte livvakten gjorde ett bra jobb. Kungen kan iof inte bli åtalad för något så länge han är kristen potostant! Det blir värre konsekvenser för kungen om han byter religion än om han mördar någon.
Han kan inte bli åtalad för att byta religion heller. Finns liksom inte något straffbart med att ha fel religion, ens om man är kung.
Vilka konsekvenser för kungen tänker du på? Att han riskerar bli avsatt? Då tror jag han riskerar det rätt mycket ifall han mördar också, jag tror inte det skulle vara speciellt populärt med en kung som missbrukar sin immunitet på det sättet.
I övrigt finns inget hinder för att han stäms i annat än brottsmål. Ser inte hur någon skulle kunna stämma honom för att byta religion (iaf inte ifall han fortsätter betala kyrkoavgiften), men för brottsliga handlingar brukar det kunna finnas ett offer som vill ha skadestånd.