2019-07-28, 19:21
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Det står i tråden, men precis som Prinzezzan skrev innan så behöver ju inte detta betyda att hon vill ha skjuts. Jag tror mer på att hon ville ha sällskap när hon skulle promenera hem. Här finns två inlägg om detta.

OK Jag hade fel om att hon frågade om skjuts. Men min poäng är kort och gott att hon inte har någon att gå eller åka med hem med. Hon söker sällskap och någon kan ha uppsnappat detta och plockat upp henne på torget eller eventuellt senare.

Det är ingen viktig sak för mig. TS bodde väl förresten i centrum, så han är inte heller ett alternativ att gå hem med.

Min poäng är att om KM har tillgång till bil och om de umgåtts på Statt så hade han kunnat erbjuda skjuts. Att gå med henne över bron om han har bil är inte vettigt...

Grundpoängen är att det är för tight om tid för att Helena skall ha gått hela vägen.
Senast redigerad av HincRobur 2019-07-28 kl. 19:26.
Citera
2019-07-28, 23:19
Medlem
HincRoburs avatar
Det har varit rätt spännande att föreslå JohLa som GM tillsammans med sin bror.

Särskilt intressant är att notera att Prinzezzan, trots lång uppkopplingstid i omgångar, inte klarar av att maskera TS namn. Det är faktiskt inte särskilt svårt: Tumm*s St*nb*rg (a,e,e). Man tycker Prinzezzan borde klara av det, men jag misstänker att Kvasta-Sara och Prinzezzan har en alldeles egen idé om etiskt förhållningssätt vid publicering av namn. Den tycks bestå i att ju längre avstånd från tjejgänget på Ekudden, desto mer OK att publicera namn. Det är därför vi inte vet vilka som var på PW:s fest, för att ta ett exempel.

Svanunge kommenterade hur dåligt det är att inte bidra med vad man vet...

Att föreslå JohLa är ett experiment. Till att börja med så visar det att det är extremt lätt att peka ut en GM. Att JohLa med bror är GM är egentligen rimligare än KM, men KM befinner sig ju längre från tjejgänget, så därför är det han som får ta smällen medan det hålls tyst om JohLa.

Prinzezzan försöker bortförklara att JohLa varit inne på förhör i samband med Pilot och TS nämner hon inte alls. Jag tror det var Propparn som droppade det namnet. Att dessa tre är inne: JohLa, TS och KM bör tolkas som att dessa sitter inne med kritisk information rörande Pilot som GM.

Att GW misstänker två bröder med tillgång till båt, vilket stämmer på JohLa med bror, måste betyda att GW av någon anledning fått upp ögonen för ett visst brödrapar. Varför inte ett brödrapar som på något sätt är nära Helena (läs Pilot) i kritisk tid. Jag är rätt övertygad om att GW misstänker bröderna La. Men det finns någon brist som gör att polisen i Mariestad inte köper hans teori. Att tjejgänget inte gillar teorin är uppenbart eftersom det innebär att mordet flyttas till vänkretsen. PW:s dåvarande "svåger" - illa!

Polisen i Mariestad föredrar nog KM som ensam gärningsman och bryr sig inte så mycket om detaljerna, i synnerhet som GW:s avsaknade pusselbit förmodligen är mer påtaglig. De saknar helt enkelt GW:s intelligens och grundläggande förståelse för sannolikheter.

Men personligen anser jag att Svanunge har rätt i att tjejgänget målar upp en för skön bild av Helena. Det finns någon slags beröringsskräck mot att misstänka att Helena mördats av samhällets bottenskrap. Hon kan aldrig ha fått skjuts av en sådan, anser familjen. Men Svanunge ser det som fullt möjligt...

Jag hoppas och tror (hur låter det ) att Helena mördats av samhällets bottenskikt, för då är det sannolikare att hon kan återfinnas.
Citera
2019-07-29, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur

Särskilt intressant är att notera att Prinzezzan, trots lång uppkopplingstid i omgångar, inte klarar av att maskera TS namn. Det är faktiskt inte särskilt svårt: Tumm*s St*nb*rg (a,e,e). Man tycker Prinzezzan borde klara av det, men jag misstänker att Kvasta-Sara och Prinzezzan har en alldeles egen idé om etiskt förhållningssätt vid publicering av namn. Den tycks bestå i att ju längre avstånd från tjejgänget på Ekudden, desto mer OK att publicera namn. Det är därför vi inte vet vilka som var på PW:s fest, för att ta ett exempel.

Att föreslå JohLa är ett experiment. Till att börja med så visar det att det är extremt lätt att peka ut en GM. Att JohLa med bror är GM är egentligen rimligare än KM, men KM befinner sig ju längre från tjejgänget, så därför är det han som får ta smällen medan det hålls tyst om JohLa.

Prinzezzan försöker bortförklara att JohLa varit inne på förhör i samband med Pilot och TS nämner hon inte alls. Jag tror det var Propparn som droppade det namnet. Att dessa tre är inne: JohLa, TS och KM bör tolkas som att dessa sitter inne med kritisk information rörande Pilot som GM.

Att GW misstänker två bröder med tillgång till båt, vilket stämmer på JohLa med bror, måste betyda att GW av någon anledning fått upp ögonen för ett visst brödrapar. Varför inte ett brödrapar som på något sätt är nära Helena (läs Pilot) i kritisk tid. Jag är rätt övertygad om att GW misstänker bröderna La. Men det finns någon brist som gör att polisen i Mariestad inte köper hans teori. Att tjejgänget inte gillar teorin är uppenbart eftersom det innebär att mordet flyttas till vänkretsen. PW:s dåvarande "svåger" - illa!

Polisen i Mariestad föredrar nog KM som ensam gärningsman och bryr sig inte så mycket om detaljerna, i synnerhet som GW:s avsaknade pusselbit förmodligen är mer påtaglig. De saknar helt enkelt GW:s intelligens och grundläggande förståelse för sannolikheter.

Men personligen anser jag att Svanunge har rätt i att tjejgänget målar upp en för skön bild av Helena. Det finns någon slags beröringsskräck mot att misstänka att Helena mördats av samhällets bottenskrap. Hon kan aldrig ha fått skjuts av en sådan, anser familjen. Men Svanunge ser det som fullt möjligt...

Jag hoppas och tror (hur låter det ) att Helena mördats av samhällets bottenskikt, för då är det sannolikare att hon kan återfinnas.

Väldigt bra skrivet och bra med nya infallsvinklar och teorier .Detta m GW’S teorier om två bröder / kompisar säger han själv så här om. .... tyvärr så blev dessa inte inkallad på förhör direkt utan det tog tom ett el flera år till det gjordes .Då har dessa personer hunnit prata ihop sig och andra vittnen kan ha glömt saker. Dessa förhör gjordes inte ochså pga polisen redan i ett tidigt skede inriktade sig på mannen som kallas Pilot ”
Det som är högst märkligt är fast GW fått mothugg och sura miner av Helenas familj, polisen som vägrar ta del av GW’s teorier såstår han benhårt kvar och säger ... Det är två GM , Helena var på dåligt humör vid hemgång , hon fick skjuts från torget .Detta säger han med bestämdhet och läser man Wille Wingmutter så skriver han just om detta.Skulle verkligt GW var så jäkla säker på sin sak och varför vägrar han gå på polisens spår ? Han säger visst han kan ha fel ( han är ingen se i kulan gubbe) men hans teori skiljer sig helt ifrån Polisens 🤔 Deg blir lite polisen säger svart .... och GW vitt
Citera
2019-07-29, 00:08
Medlem
Xeitums avatar
Citat:

Tycker du jobbar på bra och det är alltid uppfriskande med lite nya infallsvinklar även om nu bröderna L nämnts tidigare. De passar väl dock inte in helt 100 %-igt som GW's misstänkta, som han beskriver det så ska de bott en bit utanför stan och han säger inte heller att de är bröder (ej heller att de inte är det), men annars känns de inte helt fel i sammanhanget.

Att Helena verkar ha haft ett visst umgänge med s.k halvfigurer tycker jag funnits indikationer på tidigare, inte minst då med tanke på syster U's kompis S vars sambo vid tillfället var en viss PK.

Personligen har jag inte heller lika lätt att släppa KM, men visst vita/ljusa bilen som man gärna vill ha med i ekvationen är inte helt lätt att spontant koppla till honom, dock inte omöjligt.
Citera
2019-07-29, 00:12
Medlem
Citat:
All min information kommer ur tråden samt ur filmer och radioprogram om fallet. Jag har tolkat tråden så att ingen med säkerhet vet att KM alls var på festen? På samma sätt har jag tolkat det som att ingen placerar JohLa där. Har jag fel på den punkten?

PWs syster lär vara där, vilket betyder att JohLa kan vara ensam hemma. KM skall även han ha varit ute ensam, om jag förstått saken rätt.

Jag vet inte vilka de fyra personerna är som bartendern placerar tillsammans med Helena, två i direkt samtal och två i närheten. Många placerar KM i sällskapet, men vilka är de andra.

Om tre personer förhörts, kan det vara så att just dessa tre förhörts pga sin närvaro på Statt, dvs att TS + KM talar med Helena medan JohLa och hans bror är i närheten? Det är bara en tanke.

Vi har så många namn i tråden så det går att bygga ett fall mot snart sagt alla. Rätt som det är kommer väl en teori som placerar självaste Herr Uggla på mordplatsen.

Jag har försökt luska ut TS identiet, men går bet. Kan han kopplas till KM eller någon av bröderna La?

Du har poänger såklart. Vi vet nog inte ens om TS varit på stadt eller vet vi det? Han pekades tidigt ut som pilot men det dementerades kraftigt av bla PW. Kan inte riktigt släppa det där gänget dock, kamratskapen med UrA är också lite intressant som i sin tur har KM som kusin. Efterlyser också MrÖ som gärna får svara på ställda frågor samt även vad TS sagt när de pratades vid efter pilotutpekandet. Var han på stadt? Var han på förhör?
Citera
2019-07-29, 00:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeR
Svaret är ”skitsnack”...

Jag har inte varit inne här på ett tag, så därför har jag inte svarat bl.a Ugglan på hans fråga...

För ett tag sedan var det ju nicket ”Twiggy” som påstod att hans bror (?) hade sett mig jobba som OV på statt den kvällen....för att sedan vara jättefull på torget och följa HA....och att det var jag som var pilot.

Jag vet inte varför han ”Twiggy” spred dessa lögner....om det var för att flytta fokus från någon/något eller om det är någon som blivit utslängd från min krog och vill hämnas ??

1 Jag var ledig den kvällen och hemma med min dåvarande fru och mina två små barn.

2 Åren runt 90-94 (minns ej exakt åren) så var det ett Jönköpingsbolag som hade sina OV:s där, så det var inga Mariestadsvakter öht.

3 Min involvering i skallgångarna var efter att blivit tillfrågad av Björn, dåvarande polischefen, om jag kunde hålla i dessa.
Detta var ju långt innan missing people och liknande fanns.

4 Jag har inte 100% bekräftelse på vem ”mannen med pilotglasögonen” är, men har fått indikationer från flera (säkra) håll om vem han är.

5 Det finns minst 2 olika brovittnen varav ett som jag vet har lämnat info vid förhör, dvs är inte anonymt. Det andra vittnet som citerats i media mm är enligt uppgift inte heller anonymt.

6 Polisen har självklart en stor mängd av tips, vittnesmål mm som vi här på FB eller media inte har en aning om och som vi därför bara kan spekulera i.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Punkt 1): Fru och barn väger inte tungt som alibi. Finns det någon annan som kan bekräfta att du skulle ha varit hemma?

Punkt 4): Om du tror dig veta att "mannen med pilotglasögon" är KM kan du lika gärna skriva det rakt ut eftersom flera andra användare redan har gjort det. Om "mannen med pilotglasögon" inte skulle vara KM ligger det i ditt intresse att skriva ut namnet med ett "*" i för- respektive efternamnet. Detta skulle nämligen få dig "off the hook"! Det borde vara ett självklart val för dig att droppa det namnet som du anser dig känna till. Om du inte droppar namnet finns det viss anledning att tro att det inte är KM som är "mannen med pilotglasögon". Alltså: Du kan både få dig själv - och KM! - "avförd" från misstanken att vara "mannen med pilotglasögon" om du droppar namnet. Lite win-win, eller hur?!

Var det verkligen du själv som upptäckte att du var efterfrågad de senaste dagarna eller var det någon annan som gjorde det? Från första början var det väl din dotter som gjorde dig uppmärksam på att du var på tapeten i tråden?

Citat:
Jag anropar MRö igen: Varför svarar du inte? Vi är flera som vill ha svar på frågor. Jag skulle gärna se att du återkommer om mina "frågor" och resonemang ovan. För det är väl inte du som är "mannen med pilotglasögon"?

Hur går det MRö? Kommer det några resonemang/svar? Och är du "mannen med pilotglasögon"? Om inte, vem är det som du tror dig ha namnet på - om det inte är KM?

När du kom in i tråden och ämnet var skallgångskedjorna var du pigg och rask. Nu - när jag frågar dig om mer personliga saker - verkar du ducka. Varför är det så?
Senast redigerad av Ugglan. 2019-07-29 kl. 00:27.
Citera
2019-07-29, 08:37
Medlem
Citat:
Hur går det MRö? Kommer det några resonemang/svar? Och är du "mannen med pilotglasögon"? Om inte, vem är det som du tror dig ha namnet på - om det inte är KM?

När du kom in i tråden och ämnet var skallgångskedjorna var du pigg och rask. Nu - när jag frågar dig om mer personliga saker - verkar du ducka. Varför är det så?

Ja du Ugglan...jag har lite annat för mig än att hänga här på fb där det bara är samma saker som ältas varv efter varv, så jag kikar bara in då och då för att se om något nytt kommit upp, så därför är mina svar inte ”pigga och raska”

Du undrar alltså om jag är ”mannen med pilotglasögonen” ??

Den frågan har ju ställts till Pernilla som intervjuade honom och det har hon klart och tydligt dementerat, vilket du säkerligen har läst här i tråden, så svaret på den frågan är alltså nej.

Jag har hört från några håll om vem som skall vara ”pilotmannen” och dessa är i mina ögon trovärdiga. Jag har dock inte fått det från någon 100%-ig källa såsom Pernilla/Polisen/familjen eller liknande, så jag avvaktar med att sprida det utifall det skulle vara felaktigt.

Listan på utpekade personer är väl uppe i tresiffrigt antal redan.

Jag kan diskutera mina och andras teorier irl med folk, så du är välkommen att höra av dig.
(och då menar jag inte fyllskallar som vill diskutera det på min krog, utan privat i så fall)
Citera
2019-07-29, 08:54
Medlem
Har följt tråden till och från under många år men aldrig skrivit något. Har inte mycket att tillföra med info, men har några funderingar...

Hur många ca var egentligen på festen i Töreboda? Tycker det är svårt att förstå hur det kan vara så tyst från dessa personer, ingen som hittills uttalat sig i tråden angående vilka som åkte vidare till Stadt tillsammans/före eller efter med Helena?
Åldersmässigt, var det stor spridning på åldrar som var med på festen? Var det från många olika "kretsar"?
Citera
2019-07-29, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickeR
Ja du Ugglan...jag har lite annat för mig än att hänga här på fb där det bara är samma saker som ältas varv efter varv, så jag kikar bara in då och då för att se om något nytt kommit upp, så därför är mina svar inte ”pigga och raska”

Du undrar alltså om jag är ”mannen med pilotglasögonen” ??

Den frågan har ju ställts till Pernilla som intervjuade honom och det har hon klart och tydligt dementerat, vilket du säkerligen har läst här i tråden, så svaret på den frågan är alltså nej.

Jag har hört från några håll om vem som skall vara ”pilotmannen” och dessa är i mina ögon trovärdiga. Jag har dock inte fått det från någon 100%-ig källa såsom Pernilla/Polisen/familjen eller liknande, så jag avvaktar med att sprida det utifall det skulle vara felaktigt.

Listan på utpekade personer är väl uppe i tresiffrigt antal redan.

Jag kan diskutera mina och andras teorier irl med folk, så du är välkommen att höra av dig.
(och då menar jag inte fyllskallar som vill diskutera det på min krog, utan privat i så fall)

PWs uppgifter är i mina ögon helt trovärdiga så fine. Men kom igen, vad riskerar du att droppa ”ditt namn” på pilot. Och vad hade TS att säga om det hela. Var han på stadt?
Citera
2019-07-29, 09:32
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
PWs uppgifter är i mina ögon helt trovärdiga så fine. Men kom igen, vad riskerar du att droppa ”ditt namn” på pilot. Och vad hade TS att säga om det hela. Var han på stadt?

MickeR är ju tydlig med att han inte vill droppa namn om det kan vara felaktigt. Jag tycker det är en bra inställning av en som är tydlig med vem han är IRL.
Senast redigerad av HincRobur 2019-07-29 kl. 09:35.
Citera
2019-07-29, 16:15
Medlem
Har Helena varit tillsammans med TS som Propparn skrev?
Är det den TS som omtalas här nyligen? Var inte han sambo med fam vid tiden?

En fråga EA (Dansken) nämns. Menas det den som var anhållen tidigt? Isfl fanns det ingen koppling till Helena. Systrarna kände inte alls till honom.

Hur såg JL ut vid tiden och hans bror?
Citera
2019-07-29, 22:02
Bannlyst
Hur aktuell är Micke "hälften vitt, häften svart" R*önnlund?
Det har ju nämnts många namn här inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in