Det har varit rätt spännande att föreslå JohLa som GM tillsammans med sin bror.
Särskilt intressant är att notera att Prinzezzan, trots lång uppkopplingstid i omgångar, inte klarar av att maskera TS namn. Det är faktiskt inte särskilt svårt: Tumm*s St*nb*rg (a,e,e). Man tycker Prinzezzan borde klara av det, men jag misstänker att Kvasta-Sara och Prinzezzan har en alldeles egen idé om etiskt förhållningssätt vid publicering av namn. Den tycks bestå i att ju längre avstånd från tjejgänget på Ekudden, desto mer OK att publicera namn. Det är därför vi inte vet vilka som var på PW:s fest, för att ta ett exempel.
Svanunge kommenterade hur dåligt det är att inte bidra med vad man vet...
Att föreslå JohLa är ett experiment. Till att börja med så visar det att det är extremt lätt att peka ut en GM. Att JohLa med bror är GM är egentligen rimligare än KM, men KM befinner sig ju längre från tjejgänget, så därför är det han som får ta smällen medan det hålls tyst om JohLa.
Prinzezzan försöker bortförklara att JohLa varit inne på förhör i samband med Pilot och TS nämner hon inte alls. Jag tror det var Propparn som droppade det namnet. Att dessa tre är inne: JohLa, TS och KM bör tolkas som att dessa sitter inne med kritisk information rörande Pilot som GM.
Att GW misstänker två bröder med tillgång till båt, vilket stämmer på JohLa med bror, måste betyda att GW av någon anledning fått upp ögonen för ett visst brödrapar. Varför inte ett brödrapar som på något sätt är nära Helena (läs Pilot) i kritisk tid. Jag är rätt övertygad om att GW misstänker bröderna La. Men det finns någon brist som gör att polisen i Mariestad inte köper hans teori. Att tjejgänget inte gillar teorin är uppenbart eftersom det innebär att mordet flyttas till vänkretsen. PW:s dåvarande "svåger" - illa!
Polisen i Mariestad föredrar nog KM som ensam gärningsman och bryr sig inte så mycket om detaljerna, i synnerhet som GW:s avsaknade pusselbit förmodligen är mer påtaglig. De saknar helt enkelt GW:s intelligens och grundläggande förståelse för sannolikheter.
Men personligen anser jag att Svanunge har rätt i att tjejgänget målar upp en för skön bild av Helena. Det finns någon slags beröringsskräck mot att misstänka att Helena mördats av samhällets bottenskrap. Hon kan aldrig ha fått skjuts av en sådan, anser familjen. Men Svanunge ser det som fullt möjligt...
Jag hoppas och tror (hur låter det

) att Helena mördats av samhällets bottenskikt, för då är det sannolikare att hon kan återfinnas.