2019-07-28, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Anser du att Putin är ”befriad från korruption”?

Här ballar min skalle ut på ett ungefär, att denna fråga ens ska behöva ställas?

För att undvika förvirring, det bästa arbetsdefinitionen jag har är följande:

Citat:
missbruk av offentlig makt för privat vinning

Finns det några tvivel kring att Putin har utnyttjat offentlig makt för privat vinning?
Citera
2019-07-28, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Här ballar min skalle ut på ett ungefär, att denna fråga ens ska behöva ställas?

Finns det några tvivel kring att Putin har utnyttjat offentlig makt för privat vinning?

Finns det bevis för att Putin "har utnyttjat offentlig makt för privat vinning?"
Citera
2019-07-28, 17:41
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Anser du att Putin är ”befriad från korruption”?
Han verkar iaf inte vara styrd av samma krafter som jag tidigare nämnde. Jag har inte sett några tecken på att han är korrumperad av någon annan heller.

Citat:
Ursprungligen postat av itazon

När du säger "privat vinning" menar du då att roffa åt sig mer pengar för att kunna köpa mer flashiga prylar? För jag tror varken Putin eller Trump sätter sådant framför sina länders intressen. Om något så bryr de sig om makt och inflytande för att kunna säkra sina länders framgång.
Citera
2019-07-28, 18:06
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Han verkar iaf inte vara styrd av samma krafter som jag tidigare nämnde. Jag har inte sett några tecken på att han är korrumperad av någon annan heller.

När du säger "privat vinning" menar du då att roffa åt sig mer pengar för att kunna köpa mer flashiga prylar? För jag tror varken Putin eller Trump sätter sådant framför sina länders intressen. Om något så bryr de sig om makt och inflytande för att kunna säkra sina länders framgång.

En lätt skrapning på ytan:

Putin har en officiell årslön på 150 tusen USD.
Putin har en förmögenhet som uppskattas till mellan 40 och 200 miljarder USD.
Förklara gärna hur det har gått till utan korruption - han kanske hade tur på Triss - plötsligt händer det?

Rysk rapport om Putins korruption och hur han även berikat sina vänner på ett sanslöst sätt - från 2011.
"Rapporten beskriver berikningen av Vladimir Putin och hans vänner, inklusive de 26 palats och fem båtar (yachter)som används av Putin och Medvedev."
https://www.putin-itogi.ru/putin-corruption-an-independent-white-paper/
The Putin system is remarkable for its ubiquitous and open merging of the civil service and business, its use of relatives, friends, and acquaintances to absorb budgetary expenditure and take over state property, and the way it stays and stays in power whilst functioning with near total opacity.
USAs finansdepartement säger rätt ut att Putin är korrupt (2016):
Adam Szubin, who oversees US Treasury sanctions, has told BBC Panorama that the Russian president is corrupt and that the US government has known this for "many, many years".
He said: "We've seen him enriching his friends, his close allies, and marginalising those who he doesn't view as friends using state assets. Whether that's Russia's energy wealth, whether it's other state contracts, he directs those to whom he believes will serve him and excludes those who don't. To me, that is a picture of corruption."
https://www.bbc.com/news/world-europe-35385445

He has a level of living that is far in excess of anything anyone in the west would have, even the very richest. It's that kind of level that we see from saudi princes.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-07-28 kl. 18:09.
Citera
2019-07-28, 18:12
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Det är nog inte någon här som tror Ryssland är befriat från korruption. Men det går inte alltid att gå runt och tro att man ska få det bästa utav två världar. I det långa loppet så kommer världen må bäst utav att ha män som Trump och Putin vid rodret. Eller ser du hellre släkten som Clinton, Soros och Rothschild styra?

"None of the above"

Edit: Nuvarande personer i släkten Rothschild vill jag inte uttala mig om, aldrig sett bevis för att någon av dem gjort en fluga förnär och tramset om att de skulle äga all världens riksbanker och andra totala fantasier hoppas jag vi kan slippa här i tråden.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-07-28 kl. 18:19.
Citera
2019-07-28, 19:08
Medlem
Citat:

Förklara gärna hur det har gått till utan korruption - han kanske hade tur på Triss - plötsligt händer det?

Rysk rapport om Putins korruption och hur han även berikat sina vänner på ett sanslöst sätt - från 2011.
"Rapporten beskriver berikningen av Vladimir Putin och hans vänner, inklusive de 26 palats och fem båtar (yachter)som används av Putin och Medvedev."
https://www.putin-itogi.ru/putin-corruption-an-independent-white-paper/
The Putin system is remarkable for its ubiquitous and open merging of the civil service and business, its use of relatives, friends, and acquaintances to absorb budgetary expenditure and take over state property, and the way it stays and stays in power whilst functioning with near total opacity.
USAs finansdepartement säger rätt ut att Putin är korrupt (2016):
Adam Szubin, who oversees US Treasury sanctions, has told BBC Panorama that the Russian president is corrupt and that the US government has known this for "many, many years".
He said: "We've seen him enriching his friends, his close allies, and marginalising those who he doesn't view as friends using state assets. Whether that's Russia's energy wealth, whether it's other state contracts, he directs those to whom he believes will serve him and excludes those who don't. To me, that is a picture of corruption."
https://www.bbc.com/news/world-europe-35385445

He has a level of living that is far in excess of anything anyone in the west would have, even the very richest. It's that kind of level that we see from saudi princes.
Du har förmodligen rätt i att Putin är korrupt. Jag tror dock det är oundvikligt när man är ledaren över ett av världens mäktigaste länder. Ryssland är ju även en slags oligarkisk diktatur. Däremot har Ryssland skött sig bättre i världen de senaste 20 åren än t.ex USA som invaderat länder på falska grunder och stöttat terrorgrupper och rebeller i mellanöstern för att störta deras ledare.
Citera
2019-07-28, 19:16
Medlem
Citat:

.

Du får gärna publicera ett utdrag från Ryssland som tar upp det du säger som Putins "privata egendom". Ryssland har faktiskt register över fast egendom och ägarregister över aktier i företag.

Jag betvivlar att det är hans privata egendom utan snarare är han förvaltare åt någon annans egendom. Några enstaka egendomar i Finland pga avtal har förts över till den ryske presidentens "kontor" men det är inga större värden det handlar om och det är inte heller hans privata egendom.

Det är därför Trump vill göra affärer med Putin som inte vill ha med Trump att göra vare sig privat eller affärsmässigt. Som president håller han en professionell relation till USA's president oavsett vem det är som bemannar den posten. Utöver det, nada.
Citera
2019-07-28, 19:35
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du får gärna publicera ett utdrag från Ryssland som tar upp det du säger som Putins "privata egendom". Ryssland har faktiskt register över fast egendom och ägarregister över aktier i företag.

Jag betvivlar att det är hans privata egendom utan snarare är han förvaltare åt någon annans egendom. Några enstaka egendomar i Finland pga avtal har förts över till den ryske presidentens "kontor" men det är inga större värden det handlar om och det är inte heller hans privata egendom.

Det är därför Trump vill göra affärer med Putin som inte vill ha med Trump att göra vare sig privat eller affärsmässigt. Som president håller han en professionell relation till USA's president oavsett vem det är som bemannar den posten. Utöver det, nada.

Jag ska gärna publicera det när Putin får lust att offentliggöra materialet. Det kan nog ta ett tag, eller vad tror du själv?
Tills dess kan du läsa länken jag gav med åtminstone vissa källhänvisningar om det du ber om..
Citera
2019-07-28, 19:36
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Du har förmodligen rätt i att Putin är korrupt. Jag tror dock det är oundvikligt när man är ledaren över ett av världens mäktigaste länder. Ryssland är ju även en slags oligarkisk diktatur. Däremot har Ryssland skött sig bättre i världen de senaste 20 åren än t.ex USA som invaderat länder på falska grunder och stöttat terrorgrupper och rebeller i mellanöstern för att störta deras ledare.

Då borde du väl tro att även Trump är korrupt?
Citera
2019-07-28, 19:40
Medlem
Citat:
Jag ska gärna publicera det när Putin får lust att offentliggöra materialet. Det kan nog ta ett tag, eller vad tror du själv?
Tills dess kan du läsa länken jag gav med åtminstone vissa källhänvisningar om det du ber om..

Fast egendom och ägarregister över företag är offentligt i Ryssland.

Jag har läst din propagandalänk och ser den inte som bevis för Putins inblandning snarare korruption på olika nivåer som Putin har problem med och då särskilt de med utländsk inblandning.

Det finns på Internet uppgifter att de tillgångar som Putin kontrollerar finns i väst. Borde vara en tankeställare. Vilken regering i väst skulle skydda Putin?

Regeringar i väst har ju sett mellan fingrarna när oligarker i London plundrat Ryssland på flera hundra miljarder dollar över åren och fört ut dom via väst korrupta bankväsende.
Senast redigerad av Utredaren 2019-07-28 kl. 19:52.
Citera
2019-07-28, 19:53
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Fast egendom och ägarregister över företag är offentligt i Ryssland.
Bra! Om du kan ryska så kan du väl enkelt länka och publicera dessa uppgifter då.
Men om du kan ryska så tror du nog å andra sidan inte på att allt som står i offentliga ryska register är hela sanningen.. Oavsett om palatsen och yachterna etc står som Putins egendom eller om det "bara" är hans att fritt nyttja är det extremt med alla mått mätt jämfört med vad andra statsöverhuvuden (oljeländer exkluderat) har tillgång till..

Citat:
Jag har läst din propagandalänk och ser den inte som bevis för Putins inblandning snarare korruption på olika nivåer som Putin har problem med och då särskilt de med utländsk inblandning.
På vilket sätt är det en "propagandalänk" och vilken av länkarna är det du talar om?

Citat:
Det finns på Internet uppgifter att de tillgångar som Putin kontrollerar finns i väst. Borde vara en tankeställare vilken regering i väst skulle skydda Putin.
Det finns mycket skoj på internet...

Jag tror inte någon ens hoppas att jag ska kunna bevisa exakt vad Putin äger - eller vad han "endast" har tillgång till och kontrollerar på alla sätt ändå. Det ligger liksom i korruptionens natur att inte avslöja sin egen korruption..
Men varsågod att visa vem som äger dessa 26 palats och 5 yachter samt hur de kommer det ryska folket till nytta och ekonomisk vinning i slutändan om du tror du kan det.. Du kanske kan ringa USAs finansdepartement och berätta att de har fel också när du ändå är i farten?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-07-28 kl. 20:04.
Citera
2019-07-28, 20:16
Medlem
Citat:
Då borde du väl tro att även Trump är korrupt?
Trump var redan rik från början så på så vis tror jag han inte är lika lättkorrumperad. Det finns videointervjuer från 20-30 år tillbaka där han säger precis samma saker som han säger idag. Och han verkar inte gå någon annans intressen än sitt eget lands. Så jag får nog ta tillbaka det jag sa att det är oundvikligt att bli korrupt som ledare över ett av världens mäktigaste länder. Det skulle mycket väl kunna hända med Trump med. Dock tror jag hans drivkraft att besegra Deep state och deras "new world order" väger mer än hans egna begär att bli ännu mera rik.

I fallet med Putin får han inte pengar från Rothschilds underhuggare som arbetar för att rasera länders självständighet och strävar efter en "new world order". Så även om Putin blir rik genom att ha nära kontakt med oligarkerna i Ryssland så ser jag inte det som något jättestort problem. Ett land som styrs av främmande makt som många länder i Europa gör ser jag däremot som ett problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in