Citat:
Ursprungligen postat av
SnyggBil
Naken svettig hud mot sätena är ofräscht. Har man tyg på kroppen är det trevligare för andra passagerare. Jag har sett kvinnor i BH-/bikinitops-klädsel i kollektivtrafiken där chaufförer inte sagt något. Några gånger har jag sett man få tillsägelse på grund av för lite kläder på arbete, klubb och kollektivtrafik, men blev inga tidningsrubriker.
Var framgår det att chauffören Amanda träffade behandlade kvinnor och män olika när det kommer till väldigt mycket blottad hud? Jag tycker det är lika ofräscht oavsett könet på den som sitter svettig halvnaken på bussen.
Det kan jag hålla med dig om. Absolut ofräscht med våta svettiga säten. Men historien förtäljer att "hon visar för mycket hud" - inte att hon svettade ner säten. Att visa för mycket hud är, enligt Koranen, inte ok som kvinna. Och det är män som bestämt det. Men vi är inte i ett muslimskt land. Vi är i ett protestantiskt land, och här är det ok.
Hade Skånetrafiken haft som policy att man inte fick sitta med mer eller mindre bar överkropp på en buss, så hade vi vetat det. Men det handlar det inte om här. Här handlar det om en troende muslim som ansåg att hon inte var välkommen eftersom hon inte var klädd enligt hans subjektiva åsikt hur man skall vara klädd.