2019-07-28, 13:56
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TVdator
Intressant att det i media bara talas om afghanens brottsregister.
Inte speciellt konstigt. Brottslingen med stort B har hitintills varit ASAP, och det är han som är ställd inför rätta medan beslut har fattats om att inte åtala afghanen (som istället skickas på semester ...).
Media gör sitt jobb genom att även granska målsäganden. Fattas nu bara ifrågasättandet av BOs semesterresa till det hotfulla landet.

Vidare så har ASAP lämnat brottets bana medan afghanerna har gjort ett annat val.
Att ASAP & Co - till slut - lackade ur på afghanerna har jag fullt förståelse för.
Citera
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Problemet är att Löfven inte sa "vi har abolition, men det är inte aktuellt att använda".

Han sa istället att regeringen inte kan påverka utredningen. Det är helt fel.

Jag kan ändå ha en viss förståelse för Lövéns sätt att uttrycka sig. Han skulle ha lämnat utrymme för giftiga retoriska angrepp, svåra att försvara sig emot, om han hade uttryckt sig så.

Så vad skulle han han ha sagt? Jag vet inte.

Kanske att regeringen har möjlighet att bevilja abolition, men att det i vårt land är en i det närmaste arkaisk sedvänja som inte används i praktiken.

Men i princip har du givetvis rätt.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Ganska motsägesefullt inlägg. Hur blev rån aktuellt och kan jmf med misshandeln i det aktuella ärendet?

Liknelsen med ett typiskt rån-ärende med våldsinslag lägger jag in pga i ett sådant ärende kommer i regel också parterna från vitt skilda ringhörnor, vilket oftast kräver mer utredningsresurs.
Liknelsen gäller alltså förutsägbarheten i ärendet. Om förutsägbarhet inte finns, så kan det bli en lika "stor" utredning som här.
Detta är en större utredning ställt mot vad ärendet typiskt är, men inte så unikt stor som GW vill påvisa.
Citera
2019-07-28, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Kan du inte basera något du säger på fakta, någon gång? Om du har fakta (inspelningar, utskrifter) så får du gärna dela.
Om du bara gissar, så kan du väl göra det lite mindre ofta i alla fall?

Har du inte läst vad Löfven svarade Trump?
I så fall är det att rekommendera att du gör det och inte skriva om sånt du inte har koll på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Kan vara ett träningsläger i en terrororganisation också betald av svenska skattebetalare samtidigt som Rocky blir dömd utan att "offret" är med i rättegången. Bara i Sverige kan detta hända.

Sverige skämmer ut sig. Numera säger jag att jag är dansk när jag reser utomlands. Eller finne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det var inte många rätt i din tipsrad!

1. Det finns en angripare. Faktiskt betydligt fler än en.
2. Det finns det säkert. Jag hade gissat att risken att dömas för våld med vapen är mångdubbelt högre om man är missbrukare än om man inte är missbrukare. Men du får kolla upp referenser själv. Det är lite som att studera om man blir blöt när man går ut i regnet.
3. Du säger det spelar roll för nödvärn samtidigt som det inte spelar roll för nödvärn.

Hoppas du inte fick med polarna på tipset.

I den här tråden spelar det ingen roll om man helgarderat varenda rad - Man får inte med sig någon ändå!

1. Angriparna är ASAP Rocky och co. Helt rätt, betydligt fler än en!
2. Men man måste ju också ställa sig frågan: Hur vanligt är det att en missbrukare är beväpnad (oaktat om risken är större att dömas för våld med vapen är större om man är missbrukare än om man inte är missbrukare). För du tror väl inte att om man går ut på stan och slumpvis väljer ut 10 missbrukare, så är 9 av dom beväpnade?
För övrigt säger ju forskningen att vapen blivit vanligare i Sverige. En stor anledning till detta är ju dom kriminella gängen/grupperingarna i förorterna, och dom som ingår där behöver ju inte nödvändigtvis vara missbrukare?
3. Jasså blev det för svårt för dig? Det kan givetvis spela roll i en nödvärnssituation om motparten varit påverkad - Om det s a s varit ett angripande/hot värt namnet!
Citera
2019-07-28, 13:59
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag blir jävligt trött på dessa fisförnäma idioter. De rider på höga höga hästar och hånar Trump för att han så korkad. Han förstår ju inte att Sverige är ett högt stående rättssamhälle där regeringen inte har någon som helst laglig möjlighet att påverka en pågående utredning. Såna lagar finns ju bara i Eritrea, Iran, Nordkorea, osv. Absolut inte i Sverige, vad fan påstår du?

Sen när det visar sig hur jävla tvärfel de fisförnäma idioterna har så glider de snabbt undan med att "Jamen den lagen brukar man ju inte använda så ofta, så den räknas ju inte. Vad petig du är, tagga ner!".

Hade Trump däremot belagts med liknande sakfel så hade man kallat honom obildad idiotclown, och jagat honom i all evighet för varenda kommatecken som inte stämde exakt med förlagan.

Jag gillar absolut inte Trump, men är helt sagolikt trött på dessa obildade hycklare.

Du personligen kan känna dig hur lite eller mycket träffad du vill av ovanstående.

Du menar "Jamen den lagen brukar man ju inte använda så ofta, så den räknas ju inte"?

Behövde inte vänta länge förrän nån kliver fram och anmäler sig som exempel.

Den enda fisförnäma här är du som anmärker ord och vantolkar vår talangfulle statsminister.

Hur skulle det se ut om han la sig i? Du förstår väl att han har händerna bakbundna.
Citera
2019-07-28, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Sverige skämmer ut sig. Numera säger jag att jag är dansk när jag reser utomlands. Eller finne.

Bra val! Danskarna styckar ju bara svenska kvinnor i ubåtar och slänger resterna över bord, så det är helt rätt att se dom som förebilder i detta...
Citera
2019-07-28, 14:01
Medlem
GW tar upp afghanens tatuering, som han menar liknar en hizbollah-tatuering. Hmmm. Kommer USA att utfärda resevarningar för amerikaner att åka till Sverige p g a att vi hyser en massa folk som hatar USA och drar sig inte från att angripa amerikanska medborgare? Vad tror ni? Vår smala lycka att ingen av våra nya baaarn hoppade på Obamas dotter då hon gick runt på stan då pappan var på en finkonferens i stan.
Citera
2019-07-28, 14:03
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jag kan ändå ha en viss förståelse för Lövéns sätt att uttrycka sig. Han skulle ha lämnat utrymme för giftiga retoriska angrepp, svåra att försvara sig emot, om han hade uttryckt sig så.

Så vad skulle han han ha sagt? Jag vet inte.

Kanske att regeringen har möjlighet att bevilja abolition, men att det i vårt land är en i det närmaste arkaisk sedvänja som inte används i praktiken.

Men i princip har du givetvis rätt.

Tack.

Jag tycker Löfven skulle ha sagt "Vi är extremt måna i Sverige om att rättsväsendet ska vara helt oberoende, därför kommenterar inte regeringen ärendet överhuvudtaget."

Istället valde han att sätta sig på höga hästar; i Sverige kan regeringen absolut inte påverka, underförstått att vi har en högt stående grundlag som inte tillåter sånt. Och nu riskerar han att trilla av hästen.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Den Store Ledaren Trump hade föraningar om det här.
"Look what happened in Sweden last night"
Jo, han har ju bidragit till att rikta världens blickar mot Sverige.
Tror faktiskt inte hans utspel enbart var inrikespolitiskt motiverat.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vidare så har ASAP lämnat brottets bana medan afghanerna har gjort ett annat val.
ASAP har ju bevisligen inte lämnat brottets bana. Det finns ju till och med video på när han bara för en månad sedan kastar en afghan och sedan börjar sparka och slå på honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in