Citat:
Lågkonjunkturen kommer, att vi har haft en rekordlång högkonjuktur beror på att centralbankerna öst ut nya pengar i systemet.Jag är 25 och har ungefär 440k på sparkontot. På grund av en kraschad relation bor jag nu hemma hos föräldrar och sparar nästan hela min lön i minst 6 månader framåt. Planen är att i början av nästa år köpa en villa för ungefär 2,5 mille. Tror ni det är smart eller bör jag satsa på en hyresrätt och avvakta ett par år? Jag hatar lägenhetslivet, är uppväxt i villa och pallar inte med fattiga människor en längre period. Jag är fortfarande ung och har egentligen alla möjligheter, ni som är äldre och mer ekonomiskt kunniga, vad hade ni gjort i min situation? Jag är förövrigt helt skuldfri.
Det jag räds mest antar jag är en ekonomisk tillbakagång, stigande räntor, massarbetslöshet osv. Jag tror att räntan kommer förbli låg en längre period (+10 år) men jag har aldrig upplevt någon riktig lågkonjunktur i vuxen ålder och har svårt att se tecken eller hur man bör förhålla sig till det.
Det jag räds mest antar jag är en ekonomisk tillbakagång, stigande räntor, massarbetslöshet osv. Jag tror att räntan kommer förbli låg en längre period (+10 år) men jag har aldrig upplevt någon riktig lågkonjunktur i vuxen ålder och har svårt att se tecken eller hur man bör förhålla sig till det.
Sverige lyckades dessutom trassla sig förbi 2008 års finanskris på ett bra sätt pga goda statsfinanser och SEK.
Nu har RB bränt räntevapnet och kvar är att fortsätta skicka ut pengar på marknaden.
Samtidigt har skuldsättningen ökat hos privatpersoner.
Även om det kommer en kris så betyder det inte att en majoritet är arbetslösa. De flesta kommer ha arbete. Däremot kommer kreditviljan hos banker sjunka, svårare att låna pengar och svårare att låna lika mycket.
Vidare så kommer folk vänta med att spendera, så kriser brukar vara självförstärkande tills sentimentet vänder och riskviljan kommer tillbaka.