2019-07-28, 07:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaix
Jag är 25 och har ungefär 440k på sparkontot. På grund av en kraschad relation bor jag nu hemma hos föräldrar och sparar nästan hela min lön i minst 6 månader framåt. Planen är att i början av nästa år köpa en villa för ungefär 2,5 mille. Tror ni det är smart eller bör jag satsa på en hyresrätt och avvakta ett par år? Jag hatar lägenhetslivet, är uppväxt i villa och pallar inte med fattiga människor en längre period. Jag är fortfarande ung och har egentligen alla möjligheter, ni som är äldre och mer ekonomiskt kunniga, vad hade ni gjort i min situation? Jag är förövrigt helt skuldfri.

Det jag räds mest antar jag är en ekonomisk tillbakagång, stigande räntor, massarbetslöshet osv. Jag tror att räntan kommer förbli låg en längre period (+10 år) men jag har aldrig upplevt någon riktig lågkonjunktur i vuxen ålder och har svårt att se tecken eller hur man bör förhålla sig till det.
Lågkonjunkturen kommer, att vi har haft en rekordlång högkonjuktur beror på att centralbankerna öst ut nya pengar i systemet.
Sverige lyckades dessutom trassla sig förbi 2008 års finanskris på ett bra sätt pga goda statsfinanser och SEK.
Nu har RB bränt räntevapnet och kvar är att fortsätta skicka ut pengar på marknaden.
Samtidigt har skuldsättningen ökat hos privatpersoner.
Även om det kommer en kris så betyder det inte att en majoritet är arbetslösa. De flesta kommer ha arbete. Däremot kommer kreditviljan hos banker sjunka, svårare att låna pengar och svårare att låna lika mycket.
Vidare så kommer folk vänta med att spendera, så kriser brukar vara självförstärkande tills sentimentet vänder och riskviljan kommer tillbaka.
2019-07-28, 08:00
Medlem
Kaixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lågkonjunkturen kommer, att vi har haft en rekordlång högkonjuktur beror på att centralbankerna öst ut nya pengar i systemet.
Sverige lyckades dessutom trassla sig förbi 2008 års finanskris på ett bra sätt pga goda statsfinanser och SEK.
Nu har RB bränt räntevapnet och kvar är att fortsätta skicka ut pengar på marknaden.
Samtidigt har skuldsättningen ökat hos privatpersoner.
Även om det kommer en kris så betyder det inte att en majoritet är arbetslösa. De flesta kommer ha arbete. Däremot kommer kreditviljan hos banker sjunka, svårare att låna pengar och svårare att låna lika mycket.
Vidare så kommer folk vänta med att spendera, så kriser brukar vara självförstärkande tills sentimentet vänder och riskviljan kommer tillbaka.

Jag har väntat med att köpa i sju år nu och är jävligt less på att stå utanför marknaden. Jag tyckte det var för dyrt då och nu är det ju fan 50% dyrare. Skulle inte högkonjunkturen teoretiskt sett kunna fortsätta i 10 år till med hjälp av låg ränta? Jag har svårt att se vad som skulle kunna sätta käpparna i hjulet.. Det känns i alla fall som en stor risk att köpa en villa ensam och som grädden på moset förlora jobbet i samma veva.
Senast redigerad av Kaix 2019-07-28 kl. 08:04.
2019-07-28, 08:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Ja om jag köper en lägenhet i Frankrike.. för en svensk lägenhet/villa som köps med svenska kronor och som finansieras med lånelöften från svenska banker har jag väldigt svårt att se kopplingen.

Varken löner eller lånelöften påverkas nämnvärt av att kronan dippar
Vilket iofs är poängen, du ser bara kopplingen om du köper i andra valutor eller är utomlands.
Indirekt inflateras skulder och värden bort. 1 miljon är är inte 1 miljon den är 800.000kr, om några år är den 700.000kr.
För samma insats i tid och kompetens så får vi 20 % sämre betalt än våra globala konkurrenter. Dock är det nominella värdet fortfarande 1 miljon kronor.
2019-07-28, 08:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag har väntat med att köpa i sju år nu och är jävligt less på att stå utanför marknaden. Jag tyckte det var för dyrt då och nu är det ju fan 50% dyrare. Skulle inte högkonjunkturen teoretiskt sett kunna fortsätta i 10 år till med hjälp av låg ränta? Jag har svårt att se vad som skulle kunna sätta käpparna i hjulet.. Det känns i alla fall som en stor risk att köpa en villa ensam och som grädden på moset förlora jobbet i samma veva.
Skuldökningen blir svår att upprätthålla tror jag. Så förr eller senare smäller det.
Svenska staten körde samma sak från 1970 till 1990, sen small det. Det var dock en svensk kris.
Idag står staten stark och landsting och kommuner har allt större problem. Privatpersoner har också byggt upp stora skulder.
Bopriserna går sidledes och har i Sthlm backat från toppen
Ute i landet har de dock tuffat på, men där är nivåerna mycket lägre.
Att sätta sig själv maxbelånad är en stor risk, jag har svårt att se att vi kommer göra samma resa i 7 år till.
Enda chansen är om FI släpper allt vad restriktioner heter och lånekranen vrids upp på max igen. Då kan vi nog se ett nytt race före det att marknaden imploderar.
Annars tror jag prisutvecklingen kommer fortsätta gå sidledes och ner i stora dyra städer.
2019-07-28, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilket iofs är poängen, du ser bara kopplingen om du köper i andra valutor eller är utomlands.
Indirekt inflateras skulder och värden bort. 1 miljon är är inte 1 miljon den är 800.000kr, om några år är den 700.000kr.
För samma insats i tid och kompetens så får vi 20 % sämre betalt än våra globala konkurrenter. Dock är det nominella värdet fortfarande 1 miljon kronor.

Ja vilket är precis det jag säger. Mätt i dollar/eur/guld/olja blir svenska hus billigare. Svenska löner går ner. Men i SEK händer ingenting varken med löner eller bostadspriser.

Det påstående jag inte förstår är detta...

Citat:
Jag tror att kronan fortsätter gå kräftgång, möjligen går andra länder ännu sämre. Men det kommer slå mot vår sysselsättning.
Däremot kan det rädda bostadsmarknaden från att kollapsa prismässigt. Istället forsätter bubblan pysa ur. Kronan gör jobbet.

Varför skulle en låg svensk krona rädda bostadsmarknaden?
2019-07-28, 10:40
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:

Måste vara kusligt svårt och frustrerande att pricka en botten? Nu har det ju pyst nåt år! Kommer smällen snart? Eller går det sidledes i sju år? Eller tar priserna rentav fart?

Måste vara värre att stå utanför och bo dåligt än att ge sig in i leken och hoppas på det bästa?
2019-07-28, 13:00
Avstängd
Citat:
Ja vilket är precis det jag säger. Mätt i dollar/eur/guld/olja blir svenska hus billigare. Svenska löner går ner. Men i SEK händer ingenting varken med löner eller bostadspriser.

Det påstående jag inte förstår är detta...

Varför skulle en låg svensk krona rädda bostadsmarknaden?

Fler utlänningar investerar i billiga svenska bostäder, sett till andra valutor kanske? Det lär ju i alla fall skjuta fram kollapsen.
2019-07-28, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Fler utlänningar investerar i billiga svenska bostäder, sett till andra valutor kanske? Det lär ju i alla fall skjuta fram kollapsen.

En av de viktigaste faktorerna man tittar på när man köper en hyresfastighet är yielden dvs avkastning på sin investering. I och med att det är en långsiktig investering finns det naturligtvis en hel del andra aspekter man tar i beaktande.. Men yielden är konstant med kronans fluktueringar. Större finansinstitut köper inte mig veterligen heller brf eller villor utan man siktar in sig på kommersiella fastigheter alternativt större hyresbestånd.

Det jag vill hävda är att priset på brf/villor drivs av inhemsk efterfrågan (och tillgång förstås) och inte utländsk dito.
Senast redigerad av Merrelito 2019-07-28 kl. 13:38.
2019-07-28, 13:54
Avstängd
Citat:
En av de viktigaste faktorerna man tittar på när man köper en hyresfastighet är yielden dvs avkastning på sin investering. I och med att det är en långsiktig investering finns det naturligtvis en hel del andra aspekter man tar i beaktande.. Men yielden är konstant med kronans fluktueringar. Större finansinstitut köper inte mig veterligen heller brf eller villor utan man siktar in sig på kommersiella fastigheter alternativt större hyresbestånd.

Det jag vill hävda är att priset på brf/villor drivs av inhemsk efterfrågan (och tillgång förstås) och inte utländsk dito.

Jo, nu fick du det konkretiserat.

Angående kreditexpansionen som pågår, en intressnt video att kolla på.

https://www.youtube.com/watch?v=kDi5qE3e9D4

Det är nog inte långt kvar innan det havererar...
2019-07-28, 13:54
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:

Bubblan sprack hösten 2017, varför köpte du inte då?

Bind räntan och ha en bra buffert, då är du safe i sämre tider. Jag förstår verkligen inte varför man sänker sin livskvalitet med ett dåligt boende år ut och år in för att försöka köpa billigt.

Domedagsprofeterna i den här tråden får det att låta som att 75% blir arbetslösa vid en lågkonjunktur. Faktum är att vi hade lågkonjunktur från 2008 - 2014, de flesta har inte ens koll på detta, så kännbar var förra lågkonjunkturen. Källa: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/hogkonjunktur-eller-lagkonjunktur/
2019-07-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Jo, nu fick du det konkretiserat.

Angående kreditexpansionen som pågår, en intressnt video att kolla på.

https://www.youtube.com/watch?v=kDi5qE3e9D4

Det är nog inte långt kvar innan det havererar...

Inga konstigheter, konjunkturen mattas av inflationen sjunker centralbanker gör sitt för att parera.
2019-07-28, 21:06
Medlem
Kaixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Måste vara kusligt svårt och frustrerande att pricka en botten? Nu har det ju pyst nåt år! Kommer smällen snart? Eller går det sidledes i sju år? Eller tar priserna rentav fart?

Måste vara värre att stå utanför och bo dåligt än att ge sig in i leken och hoppas på det bästa?

Jag bor absolut inte dåligt.. strandvilla värt 5+ mille. Men det är ju mina föräldrars
Det är läskigt på grund av att om du har riktig otur så kan du hamna i kläm för resten av livet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in