2019-07-26, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Ja, avgifterna dras ju även när börsen går dåligt. Men skulle det bli en börskrasch så kan aktivt förvaltade fonder mycket väl kunna se till att fallet inte blir lika hårt som övriga index. Och att exempelvis förlora 1,49% mer per år under en börskrasch (avgiften) betalar av sig under alla år som du gått mycket bättre än indexfonderna.

Men känner du dig orolig, starta upp fondsparande i både aktiva och passiva fonder så kan du väl om 5 år själv utvärdera det hela. Då har du ju det verkligen svart på vitt.

Jag säger absolut inte emot det du säger, kan ligga nåt i att aktiva fonder försöker göra raset mjukare och att det kanske betalar sig över tid.

Men sen som han den andre sa i tråden, Avanza har ju bra mycket större fondutbud, SEB i detta fallet är smalare. Är man inte totalt insatt så ska man ändå hitta en globalfond, sverigefond och tillväxtfond bland ”alla” som SEB tillhandahåller. Eller så får man väl bara blunda och ta någon.
Citera
2019-07-26, 15:34
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Trams. Höga avgifter beror på två saker: 1. Förvaltare som tror att de är hot shit, att bara de lägger ner en massa tid (=dina pengar) så kommer de välja bättre än vad marknaden gör. 2. Småsparare som inte kan denna sortens ekonomi och därför litar på den som säljer in den dyra fonden.

Du argumenterar för 1 där vi kanske aldrig kommer vara överrens. Men du ignorerar också 2, att det finns en uppsjö passiva indexfonder med höga avgifter som bankerna gärna säljer på oss. Genom att säga att avgift=kvalitet så tittar många på dessa fonder som har usel kvalitet.

Nästan alla fonder som klår ett globalt börsindex gör så på ren slump. Några gör det med hävstång (belåning) vilket funkar när börsen oftast går uppåt. Fonder som inte går lika bra stängs ner. Vilka det är som slår index vet man aldrig förrän efteråt. Som att kasta skit på väggen för att se vad som fastnar. Väljer jag ut 5-10 av dina dyra fonder så kommer jag sannolikt gå som index men mycket dyrare, eller så kommer jag sitta med övervikt i någon enstaka bransch eller enstaka länder och tokdyka när något av dem kraschar. IT-bubblan, fastighetskraschen, finanskrisen osv.

Vi kan ju göra en liten jämförelse för de senaste fem åren mellan "min dyra fondportfölj" och en passiv fondportfölj.

Placerade man 10,000 kr i min "dyra fondportfölj" enl 70% global, 15% Sverige och 15% tillväxtmarknader har man gjort följande avkastning efter fem år:

Öhman Global Hållbar A: avkastning 101,82%
SEB Sverigefond Småbolag: avkastning 128,86%
Handelsbanken Asien: avkastning 91%

Då har du alltså efter fem år totalt 20185,69 kr ((7000*2,0182)+(1500*2,12886)+(1500*1,91)) och har gjort en vinst på 10185,69 kr.

Jämför det med en billig passiv indexfondportfölj på exempelvis dessa tre fonder:

Länsförsäkringar Global Indexnära: avkastning 90,12%
SEB Sverige Indexfond: avkastning 57,87%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära: avkastning 46,93%

Om du placerar 10,000 kr enligt samma som i min "dyra portfölj" har du efter fem år totalt 17880,4 kr och en vinst på 7880,4 kr.

Det spelar ingen roll hur höga avgifterna är i min "dyra portfölj" - jag har ändå gjort ca 2305 kr mer i vinst.

Citat:
Den följer nästan exakt den billiga fonden AMF Räntefond Lång på både kort och lång sikt. En superbillig fond är tydligen bättre!

Jag säger inte att billiga fonder inte kan leverera utan det jag säger är att avgiften inte är det som ska styra ens val, och att aktivt förvaltade fonder från erkända aktörer som exempelvis storbankerna generellt presterar bättre över tid än passiva indexfonder. AMF Räntefond Lång innehåller dock bara långa räntor och kommer ta duktigt med stryk när räntorna börjar stiga. Nordea Stratega Ränta är mycket bättre diversifierad med ett stort innehav också av korta räntor och som dessutom strategiskt har dumpat sina innehav av svenska statsobligationer eftersom de kommer förlora mest i värde när räntorna stiger.

Citat:
Att Avanza Zero är dålig beror på att den följer en liten del av en den pyttelilla svenska marknaden. Den är kasst diversifierad. Helt med dig på att denna är meningslös. Men det beror inte på avgiften. Avanza Global är till exempel en utmärkt fond trots sin låga avgift.

Avanza Global är ju ganska ny så är egentligen helt omöjlig att utvärdera.
Citera
2019-07-26, 16:04
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Jag säger absolut inte emot det du säger, kan ligga nåt i att aktiva fonder försöker göra raset mjukare och att det kanske betalar sig över tid.

Men sen som han den andre sa i tråden, Avanza har ju bra mycket större fondutbud, SEB i detta fallet är smalare. Är man inte totalt insatt så ska man ändå hitta en globalfond, sverigefond och tillväxtfond bland ”alla” som SEB tillhandahåller. Eller så får man väl bara blunda och ta någon.

Du kan ju alltid kontakta din bank igen och säga att du vill placera i en globalfond, sverigefond och tillväxtfond så kan de hjälpa dig. Känns som att du behöver en spark i röven för att komma igång

Men "Öhman Global Hållbar A" är en riktigt bra globalfond som levererat starkt de senaste fem åren. Det är också en seriös aktör som funnits i över 100 år. En ännu bättre (men också dyrare ) fond är "MS INVF Global Opportunity A" som jag dessutom ser går att handla på SEBs fondtorg
Citera
2019-07-26, 17:38
Medlem
Citat:
Vi kan ju göra en liten jämförelse för de senaste fem åren mellan "min dyra fondportfölj" och en passiv fondportfölj.

Placerade man 10,000 kr i min "dyra fondportfölj" enl 70% global, 15% Sverige och 15% tillväxtmarknader har man gjort följande avkastning efter fem år:

Öhman Global Hållbar A: avkastning 101,82%
SEB Sverigefond Småbolag: avkastning 128,86%
Handelsbanken Asien: avkastning 91%

Då har du alltså efter fem år totalt 20185,69 kr ((7000*2,0182)+(1500*2,12886)+(1500*1,91)) och har gjort en vinst på 10185,69 kr.

Jämför det med en billig passiv indexfondportfölj på exempelvis dessa tre fonder:

Länsförsäkringar Global Indexnära: avkastning 90,12%
SEB Sverige Indexfond: avkastning 57,87%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära: avkastning 46,93%

Om du placerar 10,000 kr enligt samma som i min "dyra portfölj" har du efter fem år totalt 17880,4 kr och en vinst på 7880,4 kr.

Det spelar ingen roll hur höga avgifterna är i min "dyra portfölj" - jag har ändå gjort ca 2305 kr mer i vinst.

Jag säger inte att billiga fonder inte kan leverera utan det jag säger är att avgiften inte är det som ska styra ens val, och att aktivt förvaltade fonder från erkända aktörer som exempelvis storbankerna generellt presterar bättre över tid än passiva indexfonder. AMF Räntefond Lång innehåller dock bara långa räntor och kommer ta duktigt med stryk när räntorna börjar stiga. Nordea Stratega Ränta är mycket bättre diversifierad med ett stort innehav också av korta räntor och som dessutom strategiskt har dumpat sina innehav av svenska statsobligationer eftersom de kommer förlora mest i värde när räntorna stiger.

Avanza Global är ju ganska ny så är egentligen helt omöjlig att utvärdera.

Alla som tagit stora risker har gått bra senaste tio åren. Det säger inte så mycket, alla kan klå index när det bara går upp och upp. Men hur går det i en normalsvajig marknad?

Avanza Global är en passiv indexfond som följer MSCI World. Det är inte det minsta svårt att utvärdera den, finns hundratals sådana fonder. Larvargument från någon som tror att historisk avkastning kan förutspå framtida avkastning.
Citera
2019-07-26, 17:45
Medlem
Lite OT men en ännu viktigare grej som nybörjare förutom vilka fonder man ska ha är att fundera ut vilken TILLGÅNGSFÖRDELNING man ska ha, alltså fördelningen mellan aktier/räntor etc. Detta är det absolut viktigaste valet du gör och det absolut viktigaste att som nybörjare börja läsa på om innan du börjar investera.

Ett förslag är att börja med en vanlig 60/40 portfölj och sen utvärdera efter nästa stora börsnedgång ifall du vill ta mer eller mindre risk. Lycka till.
Citera
2019-07-26, 18:31
Medlem
Citat:
Du kan ju alltid kontakta din bank igen och säga att du vill placera i en globalfond, sverigefond och tillväxtfond så kan de hjälpa dig. Känns som att du behöver en spark i röven för att komma igång

Men "Öhman Global Hållbar A" är en riktigt bra globalfond som levererat starkt de senaste fem åren. Det är också en seriös aktör som funnits i över 100 år. En ännu bättre (men också dyrare ) fond är "MS INVF Global Opportunity A" som jag dessutom ser går att handla på SEBs fondtorg

Haha så är det verkligen, behöver en spark där bak annars lär jag vänta tills jag är död och begraven.

Tror rådgivaren nämnde någon av SEB:s egna Sverigefond, kan ha varit småbolag, som en jättebra fond men det vore väl konstigt om dem inte försökte sälja in sina egna fonder
Citera
2019-07-26, 18:40
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Lite OT men en ännu viktigare grej som nybörjare förutom vilka fonder man ska ha är att fundera ut vilken TILLGÅNGSFÖRDELNING man ska ha, alltså fördelningen mellan aktier/räntor etc. Detta är det absolut viktigaste valet du gör och det absolut viktigaste att som nybörjare börja läsa på om innan du börjar investera.

Ett förslag är att börja med en vanlig 60/40 portfölj och sen utvärdera efter nästa stora börsnedgång ifall du vill ta mer eller mindre risk. Lycka till.

Fördelningen mellan aktier/räntor handlar mer om placeringshorisont än nybörjarkunskap. 60/40 är en bra placering om man har en tidshorisont på kanske ca 10 år. Pensionssparar man och har 25-30 år till att man ska använda pengarna är det bara slöseri och ligga annat än 100% mot aktier.
Citera
2019-07-26, 18:44
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Haha så är det verkligen, behöver en spark där bak annars lär jag vänta tills jag är död och begraven.

Tror rådgivaren nämnde någon av SEB:s egna Sverigefond, kan ha varit småbolag, som en jättebra fond men det vore väl konstigt om dem inte försökte sälja in sina egna fonder

Men SEB:s småbolagsfond är jättebra
Citera
2019-07-26, 18:48
Medlem
Körde själv på Avanza Zero ett tag. En usel fond om du frågar mig! Är inte ens i närheten av index fonderna och kommer inte ge dig en toppen avkastning.

Flyttade övet allt till Swedbank robour ny teknik (elr vad den nu heter) som går betydligt bättre och dänger index.

Du har även en del fonder som fokuserar på små bolag som rullar på bra.

Även fonderna mot investmentbolag rullar på fint. Bra spridning också!

Själv kör jag hårt på utdelningsaktier.
Speciellt dom i USA & Kanada.

Får utdelning varje månad, snitt direktutdelning ligger på cirka 6%. Stora smörgåsbord där borta!

Plus en del svenska som ligger 27% upp än så länge i år. Mest tråkiga stora bolag men även en del mindre som FastPartner, ByggPartner med flera som går som tåget.
Citera
2019-07-26, 19:13
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Alla som tagit stora risker har gått bra senaste tio åren. Det säger inte så mycket, alla kan klå index när det bara går upp och upp. Men hur går det i en normalsvajig marknad?

Avanza Global är en passiv indexfond som följer MSCI World. Det är inte det minsta svårt att utvärdera den, finns hundratals sådana fonder. Larvargument från någon som tror att historisk avkastning kan förutspå framtida avkastning.

Vad är en "normalsvajig marknad"?

Här listar exempelvis Morningstar de bästa fonderna de senaste 15 åren: https://www.morningstar.se/Funds/Quickrank.aspx?sort=Year_15&ascdesc=Desc&view=hist ory. Inte en enda passiv fond i toppen.

Avanza Global är en passiv fond som placerar 85% av kapitalet i en annan fond som i sin tur "försöker" följa MSCI World, de andra 15% placeras "i likvida medel för fondens förvaltningskostnad". Så hur Avanza Global kommer leverera över tid går inte att säga, och inte heller kan man få en indikation på hur det gått tidigare. För det är just vad historisk avkastning är, en indikation. Och det finns ingenting de senaste 15 åren som indikerar att indexfonder ska vara bättre än aktivt förvaltade fonder, förutom då kanske din magkänsla?
Citera
2019-07-26, 19:37
Medlem
Pudersockers avatar
Mina globala indexfonder har gått upp 40% på några år när mina andra svenska företrädesvis gått upp 10-20%, globala är safe, välj några stycken. Men Sverige kan ju gå bra också så ha litegrann i svenska indexfonder det är ju kul man hejar ju på Sverige. Men ingen kan spå framtiden så därför bra sprida i många fonder. Och om några inte skulle gå så bra som de bästa så kommer även de sämsta slå bankkonton så ja investera i fonder det är nog det bästa å enklaste man kan göra.
Är man riktigt lat å bara vill ha en fond så ja då kanske Avanza Global är den bästa, som i säkrast, finns väl alltid några som är bättre, men där är väl risken så liten som möjligt.
Senast redigerad av Pudersocker 2019-07-26 kl. 19:40.
Citera
2019-07-26, 19:45
Medlem
Citat:
Vad är en "normalsvajig marknad"?

Här listar exempelvis Morningstar de bästa fonderna de senaste 15 åren: https://www.morningstar.se/Funds/Quickrank.aspx?sort=Year_15&ascdesc=Desc&view=hist ory. Inte en enda passiv fond i toppen.

Avanza Global är en passiv fond som placerar 85% av kapitalet i en annan fond som i sin tur "försöker" följa MSCI World, de andra 15% placeras "i likvida medel för fondens förvaltningskostnad". Så hur Avanza Global kommer leverera över tid går inte att säga, och inte heller kan man få en indikation på hur det gått tidigare. För det är just vad historisk avkastning är, en indikation. Och det finns ingenting de senaste 15 åren som indikerar att indexfonder ska vara bättre än aktivt förvaltade fonder, förutom då kanske din magkänsla?

Problemet är att veta idag vilka fonder som kommer ligga i toppen i framtiden. Det är helt enkelt irrelevant vilka fonder som gick bäst förra decenniet eftersom det inte gick att veta för ett decennium sedan. Majoriteten av aktiva fonder läggs dessutom ner om de får dålig historik så det är lite bökigt att jämföra i efterhand.

Avanza Global placerar MINST 85% i sitt index. I praktiken ligger de fullinvesterade hela tiden. Avanza själva skriver på denna sidan att de investerar 100%: https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-global.html
Min gissning är att skrivelsen om 85% är ett buffertutrymme så att de vid större insättningar kan göra investeringarna lite i sin egen takt istället för att fondbestämmelserna ska tvinga dem att göra en onödigt dyr affär.

Jag bryr mig i alla fall inte om att försöka slå något index. Följa index är tryggt och rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in