2019-07-20, 13:48
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Jag tänker på hennes okristliga utspel under EU-valet.

Tack! Ja och nu har Skyttedal och co (M och KD) öppet stöttat en globalist/federalist dvs Ursula i EU parlamentet och även röstat galet vilket inte lär gillas av många högerväljare som vill att EU ska ha mindre inflytande, de som har koll på detta vill säga. Ska bli intressant om det påverkar opinionen men är tveksam, vanliga Svensson förstår inte eller har koll på dessa saker.
2019-07-22, 11:48
Medlem
Enligt val.digital skulle det konservativa blocket få 161 mandat om det vore val idag. Det är en bra bit från de 175 mandat som krävs för att få egen majoritet i riksdagen.
Vad bör de konservativa partierna göra för att återfå de väljare som har försvunnit?
2019-07-23, 23:51
Medlem
Yatsys avatar
Om C, L och KD med kvinnliga partiledare skulle slå sig ihop så får dom ihop 24% just nu.
Det kan vara ett alternativ för dom kvinnor som önskar mer invandring till landet.
2019-07-26, 20:17
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Enligt val.digital skulle det konservativa blocket få 161 mandat om det vore val idag. Det är en bra bit från de 175 mandat som krävs för att få egen majoritet i riksdagen.
Vad bör de konservativa partierna göra för att återfå de väljare som har försvunnit?

Tror det kan räcka med att pusha tillbaka den demagogiska brunsmetningen så ett par mittenväljare hoppar block. Bli lite starkare i välfärds- och miljö-frågor också skulle inte skada.
2019-07-26, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
Tror det kan räcka med att pusha tillbaka den demagogiska brunsmetningen så ett par mittenväljare hoppar block. Bli lite starkare i välfärds- och miljö-frågor också skulle inte skada.

Frågan är om det blir plus eller minus om man försöker ta igen det man förlorar på gungorna genom att satsa på karusellerna. Jag håller med dig om att SD bör förbättra sin politik vad det gäller miljöfrågor, men de allra flesta röstar på SD p.g.a. invandrarfrågan. Genom att satsa på andra frågor kan invandrarfrågan komma bort, vilket kan innebära att man tappar fler röster än vad man vinner.
2019-07-27, 09:15
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Frågan är om det blir plus eller minus om man försöker ta igen det man förlorar på gungorna genom att satsa på karusellerna. Jag håller med dig om att SD bör förbättra sin politik vad det gäller miljöfrågor, men de allra flesta röstar på SD p.g.a. invandrarfrågan. Genom att satsa på andra frågor kan invandrarfrågan komma bort, vilket kan innebära att man tappar fler röster än vad man vinner.

Det är sant. Jag tänker dock att de bör kunna bredda sig, ha välgenomtänkt politik på fler områden, men ändå bibehålla hur de profilerat sig. Så länge de inte börjar prata om massa sjuka förbud eller satsar miljarder på el-cycklar, så kommer lär de inte skrämma några befintliga väljare med mer utvecklad miljöpolitik t.ex.

Dock tror jag det i första hand kommer vara M och Kd som kommer få väljare att hoppa mellan block. SDs huvudsakliga roll är att se till att resten av högerblocket inte slappar med sin invandringspolitik (vilket är den stora ödesfrågan inom överskådlig framtid).
2019-07-27, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
Det är sant. Jag tänker dock att de bör kunna bredda sig, ha välgenomtänkt politik på fler områden, men ändå bibehålla hur de profilerat sig. Så länge de inte börjar prata om massa sjuka förbud eller satsar miljarder på el-cycklar, så kommer lär de inte skrämma några befintliga väljare med mer utvecklad miljöpolitik t.ex.

Dock tror jag det i första hand kommer vara M och Kd som kommer få väljare att hoppa mellan block. SDs huvudsakliga roll är att se till att resten av högerblocket inte slappar med sin invandringspolitik (vilket är den stora ödesfrågan inom överskådlig framtid).

Min fetning.

Frågan är enbart hur M och KD ska bete sig för att få liberala väljare att flytta över till det konservativa blocket. Ju mer de närmar sig SD, desto svårare blir det att värva några röster från C och L.
Jag menar därför att det för tillfället är kört för det konservativa blocket att få egen majoritet i riksdagen om det vore val idag.
Så frågan är fortfarande hur de ska bete sig för att skapa denna majoritet. Det har varit flera här på denna tråd som trott att det skulle vara möjligt att bilda en M-KD-regering med stöd av SD. För tillfället ligger dessa personer dock väldigt lågt här.
Nu i slutet av månaden borde det komma nya OU, och då får vi se om det kan bli någon aktivitet här igen.
2019-07-27, 14:28
Medlem
Citat:
Min fetning.

Frågan är enbart hur M och KD ska bete sig för att få liberala väljare att flytta över till det konservativa blocket. Ju mer de närmar sig SD, desto svårare blir det att värva några röster från C och L.
Jag menar därför att det för tillfället är kört för det konservativa blocket att få egen majoritet i riksdagen om det vore val idag.
Så frågan är fortfarande hur de ska bete sig för att skapa denna majoritet. Det har varit flera här på denna tråd som trott att det skulle vara möjligt att bilda en M-KD-regering med stöd av SD. För tillfället ligger dessa personer dock väldigt lågt här.
Nu i slutet av månaden borde det komma nya OU, och då får vi se om det kan bli någon aktivitet här igen.
Förra året, ett valår, så presenterade varken Sifo, Inizio eller Ipsos några siffror i juli. Risken finns alltså, eftersom det är ett mellanvalsår, att det inte kommer några fler OU denna månaden.

Källa
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2018
2019-07-27, 14:36
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Förra året, ett valår, så presenterade varken Sifo, Inizio eller Ipsos några siffror i juli. Risken finns alltså, eftersom det är ett mellanvalsår, att det inte kommer några fler OU denna månaden.

Källa
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2018

Jag vill minnas att det en del år endast har kommit ett par opinionsundersökningar under juli månad, samt att det alla år har kommit avsevärt färre mätningar under juli månad än under alla andra månader.
Senast redigerad av Europe 2019-07-27 kl. 14:39.
2019-07-27, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola

Källa

Det var tråkigt att höra.
Men samntidigt har det ju inte heller hänt några stora saker inom svensk inrikespolitik under juli månad, trots Almedalsvecka och den nya partiledaren för L.
2019-07-28, 04:00
Medlem
Citat:
Det var tråkigt att höra.
Men samntidigt har det ju inte heller hänt några stora saker inom svensk inrikespolitik under juli månad, trots Almedalsvecka och den nya partiledaren för L.
Nej, det är minst sagt stiltje. Även Ebbas möte med Jimmie verkar ha gått in i glömskans dimma.

Det som nu debatteras i media är social dumpning och landsbygdens utarmning. Knappast något som lämnar avtryck i en OU.
2019-07-28, 04:11
Medlem
Citat:
Min fetning.

Det jag tror är att om bara (M) och (KD) utesluter framtida samarbete med (C) och (L) med motiveringen att de bägge är extremister, som (MP), och bildar ett eget regeringsalternativ för att utmana Stefan Löfven, då kommer det att räcka med missnöje med Sossarna för att driva tillräckligt många (L) väljare till (M) eller (KD) för att de skall åka ut. Jag tror även att (M) kan tappa väljare då. Särskilt om (S) lyckas driva igenom skattehöjningar för att satsa på mer bidrag.

Det (M) och (KD) absolut inte får göra är att hålla dörren öppen för Alliansen 2.0 eftersom då kan (L) väljare inbilla sig att de röstar för en borgerlig regering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in