2019-07-09, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Att man inte gillar samarbete med (SD) behöver ju inte betyda att man är nöjd med evig (S)-regering. Snarast betyder det väl att ens egen ståndpunkt inte är särskilt genomtänkt...

Det är ju ungefär som med alla andra frågor. Väljarna tycker en massa utan att egentligen ha den minsta grund för sin ståndpunkt. Ungefär som folk som väljer bort nötkött av klimatskäl när just idisslare passar utmärkt in i ett långsiktigt hållbart jordbruk där åkrarna måste användas för klövervall var tredje eller fjärde år och då är ju just kor och får idealiska för att beta av den och gödsla jorden. Påpekar man något sådant blir folk snarast arga och vägrar lyssna då det vore ett för stort fiasko att ha uppoffrat sig till ingen nytta alls. Bättre då att lita på Miljöpartiet...

Det ska bli intressant att höra vad den kommitté som M har tillsatt för att klara ut hur M ska hantera den aktuella situationen kommer fram till. Tyvärr dröjer det ju länge än innan de kommer med några förslag, i alla fall vad jag förstår. Fram tills dess får vi nöja oss med att studera opinionssiffrorna.
2019-07-19, 17:44
Moderator
v50s avatar
Skop:s senaste opinionsmätning utförd mellan 25/6 - 16/7

S 25,6% (+0,3)
V 8,9% (-1,6)
MP 4,7% (+1,0)

C 9,5% (-0,1)
L 5,7% (+1,7)

SD 18,0% (+1,1)

M 17,0% (+0,6)
KD 9,2% (-3,6)

Övriga 1,4% (+0,5)

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2019/07/SKOPs-Valjarbarometer-19-juli-2019.pdf[/FONT]
2019-07-19, 18:24
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50

S 25,6% (+0,3)
V 8,9% (-1,6)
MP 4,7% (+1,0)

C 9,5% (-0,1)
L 5,7% (+1,7)

SD 18,0% (+1,1)

M 17,0% (+0,6)
KD 9,2% (-3,6)

Övriga 1,4% (+0,5)

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2019/07/SKOPs-Valjarbarometer-19-juli-2019.pdf[/FONT]
Så JÖK-regeringen fortsätter att öka i folklig populäritet, till 55/45, medan "konservativa blocket" kraschar. Vad kan det finnas för koppling mellan den opinionsbildande offensiv som SD har genomfört under våren, som fick den att misslyckas så katastrofalt? Eller genomförde SD överhuvudtaget inget försök till opinionsbildning under våren? Ledde inte samtalet om sjukvård med Ebba till ökat förtroende i väljarkåren? Den tafsande lastbilschaffisen och "den berörda kvinnan" kanske inte gjorde lika stor succé som Helan å Halvan.

Det skulle förklara detta nya förnedrande nederlag för SD, de kanske borde överväga att för första gången någonsin GÖRA nånting? Eller är samtliga SD:are för fega å dumma i huvet för att klara av att ens försöka det?
2019-07-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Så JÖK-regeringen fortsätter att öka i folklig populäritet, till 55/45, medan "konservativa blocket" kraschar. Vad kan det finnas för koppling mellan den opinionsbildande offensiv som SD har genomfört under våren, som fick den att misslyckas så katastrofalt? Eller genomförde SD överhuvudtaget inget försök till opinionsbildning under våren? Ledde inte samtalet om sjukvård med Ebba till ökat förtroende i väljarkåren? Den tafsande lastbilschaffisen och "den berörda kvinnan" kanske inte gjorde lika stor succé som Helan å Halvan.

Det skulle förklara detta nya förnedrande nederlag för SD, de kanske borde överväga att för första gången någonsin GÖRA nånting? Eller är samtliga SD:are för fega å dumma i huvet för att klara av att ens försöka det?
Fast SD har ju ökat, jag förstår inte riktigt ditt argument. Äntligen går KD ner. Samtal med SD och Skytterdal är orsakerna.
2019-07-19, 19:38
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Fast SD har ju ökat, jag förstår inte riktigt ditt argument. Äntligen går KD ner. Samtal med SD och Skytterdal är orsakerna.

Ja härligt att KD äntligen går ner, de går inte att lita på alls. Globalister hela högen.

Lite OT men måste fråga vad som hänt med Skyttedal som påverkat KD i opinionen? Är på semester så har inte kollat så mycket nyheter.
2019-07-19, 19:43
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Under de 9 år SD har suttit tyst och verkningslöst i Riksdagis har Sverige beviljat lika många uppehållstillstånd som SD fick väljare i höstas. SD:s ökning från 1/7 till 1/6 av väljarna var sista sucken. En irrelevant liten minoritet enkel att ignorera. Samtidigt som kontinentala partier som förespråkar EU-utträde och återvandring blev största partier och regeringsbildare i sina länder. Så vad funkar å vad felar?
2019-07-19, 20:52
Medlem
Citat:

S 25,6% (+0,3)
V 8,9% (-1,6)
MP 4,7% (+1,0)

C 9,5% (-0,1)
L 5,7% (+1,7)

SD 18,0% (+1,1)

M 17,0% (+0,6)
KD 9,2% (-3,6)

Övriga 1,4% (+0,5)

Äntligen en ny OU. Nu har vi något att diskutera igen.
Jag har en fråga: Är det någon skillnad mellan att svara på frågan "Vilket parti tycker du är bäst" och "Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag"? Kan vi lita på de siffror som Skop presenterar här ovan?
Det som jag tycker är intressantast är att det är så många som tycker att L är det bästa partiet. Beror detta på den nya partiledaren eller på att L i och med partiledarvalet har synts mera i media? För det kan väl inte bero på den politik som partiet för numera?
När det gäller raset för KD är vi flera som bara har gått och väntat på detta.
2019-07-19, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ja härligt att KD äntligen går ner, de går inte att lita på alls. Globalister hela högen.

Lite OT men måste fråga vad som hänt med Skyttedal som påverkat KD i opinionen? Är på semester så har inte kollat så mycket nyheter.
Jag tänker på hennes okristliga utspel under EU-valet.
2019-07-20, 09:19
Medlem
Citat:

S 25,6% (+0,3)
V 8,9% (-1,6)
MP 4,7% (+1,0)

C 9,5% (-0,1)
L 5,7% (+1,7)

SD 18,0% (+1,1)

M 17,0% (+0,6)
KD 9,2% (-3,6)

Övriga 1,4% (+0,5)

Jag har funderat lite till sedan mitt senaste inlägg. Om vi tittar på plus/minus-siffrorna mellan Skops två senaste undersökningar ser vi följande:
S+V+MP: -0,3 %
C+L: +1,6 %
SD: +1,1 %
M: +0,6 %
KD: -3,6 %

De rödgröna partierna (S+V+MP) har enbart tappat 0,3 % under den senasrte månaden.
De liberala partierna (C+L) har ökat med 1,6 %.
De konservativa partierna (M+KD+SD) har tappat 1,9 %.

Det är väldigt tydligt att väljarströmmarna dels har gått inom respektive block, dels mellan KD och L. Det kan vara värt att fundera över varför det har varit så här. Att de SD-väljare, som är besvikna på KD på grund av anhöriginvandringen, inte längre tycker att KD är något bra parti är fullständigt klart, men det går också att dra slutsatsen att det finns andra väljare som lämnar KD för att de tycker att KD har närmat sig SD alltför mycket i invandrarfrågan.
Det ska bli intressant att se om denna trend ser likadan ut hos de andra OI.
2019-07-20, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Jag har funderat lite till sedan mitt senaste inlägg. Om vi tittar på plus/minus-siffrorna mellan Skops två senaste undersökningar ser vi följande:
S+V+MP: -0,3 %
C+L: +1,6 %
SD: +1,1 %
M: +0,6 %
KD: -3,6 %

De rödgröna partierna (S+V+MP) har enbart tappat 0,3 % under den senasrte månaden.
De liberala partierna (C+L) har ökat med 1,6 %.
De konservativa partierna (M+KD+SD) har tappat 1,9 %.

Nej det är bara ett konservativt parti som tappat, Kd 3,6%. Man kan alltså utgå ifrån att det är Kd som är det parti som både kan ta och förlora från de liberala.

Sedan är det nog Sabuni effekten vi ser Ebba mattas av Sabuni växer till, Annie ligger still. Fittstimmet har nu tre ledarfiskar att följa, det kan bli svårt att välja.
2019-07-20, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Nej det är bara ett konservativt parti som tappat, Kd 3,6%. Man kan alltså utgå ifrån att det är Kd som är det parti som både kan ta och förlora från de liberala.

Sedan är det nog Sabuni effekten vi ser Ebba mattas av Sabuni växer till, Annie ligger still. Fittstimmet har nu tre ledarfiskar att följa, det kan bli svårt att välja.

Det är en intressant analys som du gör. NS tar väljare från EBT, inte på grund av att KD flörtar med SD, utan för att det kommit in ännu en kvinna på partiledartronen, och att dessa kvinnor stjäl väljare från varandra. I så fall skulle vi kanske kalla konstellationen C+L+KD ett eget block, och i framtiden studera hur detta block förändras på grund av vad som händer i politiken.
2019-07-20, 11:38
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Det är en intressant analys som du gör. NS tar väljare från EBT, inte på grund av att KD flörtar med SD, utan för att det kommit in ännu en kvinna på partiledartronen, och att dessa kvinnor stjäl väljare från varandra. I så fall skulle vi kanske kalla konstellationen C+L+KD ett eget block, och i framtiden studera hur detta block förändras på grund av vad som händer i politiken.

Ja jag kan inte se var KD ska få nya väljare ifrån. Tappat är tappat tror jag. Tappad trovärdighet både åt vänster och åt höger. För höger för C-L-S-MP-väljare och för vänsterliberala för M-SD-väljare. Själv skulle jag kunna tänka mig KD men det är uteslutet nu. Den gamla frireligiösa kärnan i KD har gjort partiet en riktig björntjänst.
Senast redigerad av stevenstills 2019-07-20 kl. 11:47.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in