2019-07-26, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Fast han har sannolikt funnits. Även om inget går att till fullo bevisa. Tel Dan-stelen ger dock stöd för honom:

Hazael (or more accurately, the unnamed king) boasts of his victories over the king of Israel and his apparent ally[1] the king of the "House of David" (bytdwd). It is considered the earliest widely accepted reference to the name David as the founder of a Judahite polity outside of the Hebrew Bible,[2]

https://en.wikipedia.org/wiki/Tel_Dan_Stele
Då skola stenarna tala.
Citera
2019-07-26, 22:53
Bannlyst
Det är väl så att jesu moder maria skulle älska sina söner och döttrar vadhelst i livet dom fann lycka med det som alla religioner kallar för kärlek.

Att motsätta sig det tycker jag är anti-krist. En tanke mot det fina, mot kärlek som sådant.

Dessutom alla dessa katolska präster som blivit anklagade för övergrepp. Fuck you!

- - -

Med det negativa måste jag säga nåt positivt.

Jag kan vara hennes dotter, men det finns en tjej i en butik som verkar så glad närhelst jag dyker upp. Jag inser att hon redan har en pojkvän, men ändå är lite intresserad av mig i rollen som verserad äldre gentleman.

- - -

Som svar på din fråga är nog homosexualitet obotligt. Det är upp till dig, din religion att fundera på om dessa människor har en plats i din dröm?
Senast redigerad av Godisglad 2019-07-26 kl. 23:18.
Citera
2019-07-27, 02:00
Bannlyst
Att inte önska sin avkomma det allra bästa är anti-krist.

Det finns ingen kärlek med att börja skära i sina unga barns könsorgan.

Det är djävulens kultur ni har lockat hit till Sverige. Fast ingen vågar tala om det.

Man hävdar att det inte är en muslimsk sed.

Men låt mig då kontra med om huruvida den judiska seden att fimpa förhuden har något med religionen att göra?
Senast redigerad av Godisglad 2019-07-27 kl. 02:06.
Citera
2019-07-27, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Nej, eftersom traditionen ansåg att Messias var Davids son. Jesus ger själv en annan tolkning.

Trots det sjungs "Hosiannah, Davids son" i svenska kyrkan. Märkligt.

Hos Johanna Davidson sjunger man!!
Citera
2019-07-27, 15:22
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godisglad
Det är väl så att jesu moder maria skulle älska sina söner och döttrar vadhelst i livet dom fann lycka med det som alla religioner kallar för kärlek.

Att motsätta sig det tycker jag är anti-krist. En tanke mot det fina, mot kärlek som sådant.
Hur kan det vara anti-krist att följa Bibeln? Bibeln fördömer ju homosexualitet på flera ställen.
Citera
2019-07-27, 16:43
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godisglad
Att inte önska sin avkomma det allra bästa är anti-krist.

Det finns ingen kärlek med att börja skära i sina unga barns könsorgan.

Det är djävulens kultur ni har lockat hit till Sverige. Fast ingen vågar tala om det.

Man hävdar att det inte är en muslimsk sed.

Men låt mig då kontra med om huruvida den judiska seden att fimpa förhuden har något med religionen att göra?
Jag tycker ju inte heller om seden med omskärelse av barn, men... jag vet också att jag tycker så för att vi inte har den seden bland oss svenskar, så jag förstår den inte. Så jag vill inte kalla andra kulturer för "anti-krist".

Angående den judiska seden med omskärelse, så finns det ju absolut stöd för den på två olika ställen i Torahn: i 1 Mos 17: 9-14 och i 3 Mos 12:1-3:
Citat:
Vidare sade Gud till Abraham: ”Du å din sida skall hålla mitt förbund, du och dina ättlingar i släktled efter släktled. Förbundet mellan mig och er och dina ättlingar skall ni hålla på detta sätt: ni skall låta omskära alla av manligt kön. Ni skall skära bort förhuden, och detta skall vara tecknet på förbundet mellan mig och er. Alla av manligt kön bland er skall omskäras när de är åtta dagar gamla, i släktled efter släktled, också slavar som är födda hos dig och slavar som du har köpt av någon utlänning, sådana som inte är av din släkt. De skall omskäras, både slavar som är födda hos dig och slavar som du har köpt. Så skall ni ha mitt förbund på er kropp som ett evigt förbund. Men en oomskuren, en av manligt kön som inte har fått förhuden bortskuren, han skall utstötas ur sitt folk: han har brutit mitt förbund.”

Citat:
Herren talade till Mose: "Säg till israeliterna: När en kvinna får barn och föder en pojke, är hon oren i sju dagar, lika länge som när hon har menstruation. Den åttonde dagen skall pojkens förhud skäras bort."
Senast redigerad av Furienna 2019-07-27 kl. 17:05.
Citera
2019-07-27, 20:19
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Hur kan det vara anti-krist att följa Bibeln? Bibeln fördömer ju homosexualitet på flera ställen.

Varnar om sexuell synd för det förbannade väsen var så svår att bli av med.

Säg mig; Vad sker när synden har fått fotfäste?
Citera
2019-07-27, 20:41
Medlem
Religion, oavsett vilken, är att tro på gamla sagor och har inget med verkligheten eller naturvetenskapen att göra. Lika lite som att homosexualitet skulle vara något naturligt fenomen. Det är varken gud eller jesus som skapat människan, men vi har utvecklats för att kunna föröka oss på ett naturligt sätt. Slutsatsen är att homosexualitet är ett fenomen som gränsar till mental störning.
Citera
2019-07-27, 23:08
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Det är varken gud eller jesus som skapat människan, men vi har utvecklats för att kunna föröka oss på ett naturligt sätt. Slutsatsen är att homosexualitet är ett fenomen som gränsar till mental störning.

Jo, så kan du väl få se det, men det stämmer inte eftersom det är genetiskt, inte mentalt.
Och det går heller inte att framföra argumentet att det inte är för rasens överlevnad eftersom man i många kulturer ärar de homosexuella eftersom de väljer omvårdnadsyrken eller är estetiska och kreativa.
Särskilt i vissa latinamerikanska kulturer var en homosexuell son det mest älskade barnet eftersom hen kom att fungera som föräldrarnas vårdgivare när de blev äldre och som även hjälpte till att vara barnvakt och "sömmerska" och liknande för hela familjen.
Senast redigerad av Smeso 2019-07-27 kl. 23:11.
Citera
2019-07-27, 23:35
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och det går heller inte att framföra argumentet att det inte är för rasens överlevnad eftersom man i många kulturer ärar de homosexuella eftersom de väljer omvårdnadsyrken eller är estetiska och kreativa.
Särskilt i vissa latinamerikanska kulturer var en homosexuell son det mest älskade barnet eftersom hen kom att fungera som föräldrarnas vårdgivare när de blev äldre och som även hjälpte till att vara barnvakt och "sömmerska" och liknande för hela familjen.
Va? Det var i alla fall nyheter för mig.
Citera
2019-07-28, 00:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Va? Det var i alla fall nyheter för mig.

Här har du en liten artikel om ett mexikanskt exempel på det. Det finns liknande tradition i andra latinamerikanska länder. Även om texten verkar vara en maskinöversättning av en engelsk artikel så är det i alla fall en gammal tradition från innan spanjorerna kom, men som under de senaste 50 åren eller så har börjat att förändras så att "muxes" (som de kallas i det här fallet) har börjat att bilda par, i stället för att ta hand om föräldrarna (även om det nämns att många ändå fortfarande gör just det).
https://sv.yourtripagent.com/4358-brief-history-of-muxe-mexico-s-third-gender

Och bara därför att artikeln nämner Juchitán de Zaragoza så bifogar jag en länk son visar den stadens intressanta klädstil. Jag menar, om en person var homosexuell och ville klä sig som kvinna, så varför inte slå på stort och välja den klädstilen?
https://liberal.com.mx/muxes-son-el-orgullo-de-juchitan/

Skulle visserligen se lite konstigt ut i Sverige ...
Citera
2019-07-28, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, så kan du väl få se det, men det stämmer inte eftersom det är genetiskt, inte mentalt.

Det där är lite intressant. När jag backpackade i sydamerika ca 1991 så var jag på en flodbåt i Ecuador, tanken var att ta mig till Manaus den vägen. Det hela blev väldigt försenat, men där var ett homosexuellt kärlekspar som var kompisar med besättningen (som var strajta vad jag förstod). De förklarade att man inte var lika homofoba i deras kultur som vi var i vår. Något liknande hade inte förekommit i Sverige 1991, kanske idag.

I sydamerika var det, vad jag förstår, vanligt att behålla en del av den gamla religionen jämsides med den kristna. De flesta är ju mestiser i anderna. Bara eliten kan räknas ha europeiskt ursprung och bara djupt i djungeln finns urinvånare. De flesta räknar sig som mestiser.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2019-07-28 kl. 14:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in