2019-07-27, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Man behöver inte vara från det lite efterblivna Iran för att veta nåt om situationen som utspelar sig nu framför oss.

Det är ju alldeles tydligt speciellt när man läser dina inlägg, du verkar vara därifrån men är mest i nåt fantasiland, mentalt sett.
Den här regimen är smart.. säger du om de efterblivna prästerna, och jämför att det passerat flera amerikanska presidenter, som om det vore samma folk i Iran som det var 1980?? Är du dum i huvet på riktigt?

Är det värsta en iranier kan göra att backa? ok, jag trodde det värst en iranier kunde göra var att sluta låtsas att vi lever i medeltiden och sluta slå på kvinnor med batong för att de inta täcker huvet??
eller sluta hänga folk från lyftkranar.

Du svarade aldrig på frågan, såklart, vad tror du Iran kommer att göra?, de har i princip 2 alternativ.
Iran är inte efterblivet. Annars skulle inte Israel/Netanyahu ylat varg i UN varje år. Det är Sverige som är efterblivet. Och du som inte har koll på läget.

Iran är ett stort land, mäktigt regionalt, med ambitioner och kommer slå till mot alla fronter från alla posteringar om det skulle bli en konfrontation mellan USA och Iran. Dom har påverkar på Syrien, Yemen, Libanon, Yemen. Att försöka förvärra situationen med Iran genom att ta deras skepp i beslag kan regionen vara utan.

Det är du som är låst i ditt fantasiland om att Iran kommer enkelt förlora mot USA. Vet du hur Iran terräng ser ut? Landskap?

Att prästerna är efterblivna är en sak, men inte hur dom känner till USA och deras misstag genom historien, prästerna styr inte armén.

Samma folk, ja det är samma folk, det finns generationer som lever från 30-40 talet i Iran, hur menar du?

Stick ut från den här tråden, det är du som verkligen skämmer ut dig och är dum i huvudet på riktigt.

Det är inte iranier som slår sina kvinnor för att dom vägrar bära slöja, det är moralpolisen i Iran, dom är religiösa och det är som som styr mitt land. Det är roligt dock att du gör red herring här för att spela bort den verkliga diskussionen.

Jag har redan tidigare svarat på vad Iran kommer att göra.

Men återigen.

De kommer inte backa undan gällande avtalet och kommer att fortsätta att öka varannan månad till Européerna gör det dom lovade.

De kommer inte sätta sig vid förhandlingsbordet och gå med på dom 12 stegen som Mike Pompeo presenterade fram. Jag tror inte jag vet. Avtalet skulle lugna Israel, men nu blev det värre när Trump lämnade, och Israel kommer med tiden återigen göra aktioner genom Mossad i Iran, många misslyckades tidigare och det kommer bli väldigt riskabelt.

Ryssarna och Kineserna står bakom Iran.

Att sätta sig vid förhandlingsbordet kan endast ske om USA stoppar alla sanktioner.

Citat:
Iran har redan börjat reträtten, man försöker nu rädda ansiktet.

https://edition.cnn.com/2019/07/26/middleeast/iran-releases-indian-crew-tanker-intl-hnk/index.html
Det är inte att rädda ansiktet, eftersom man fortfarande behåller fartyget. Iran har inget emot Indien. Iran behöver inte rädda ansiktet.
Citera
2019-07-27, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Saddams arsenal bestod till största delen av sovjetiska vapen. Det kan vara värt att beakta. Flyg, pansar, luftvärn... bulken var sovjetisk.

Det är lite märkligt hur både öst och väst stödde den lille tyrannen, men man var lite sura på mullorna överlag.

Iran kan säkert ställa till med skada, men knappast hindra Tomahawk och F-22 i längden. Elen slås ut och missilerna är kanske väl gömda, men jag gissar att en en hel del trots allt redan är kartlagt. Eller kartläggs i detta nu....

Irak är inget mot det Iran står mot nu. Nu står man mot de krigskrafter som blåste Irak rent på en vecka, glöm inte det.

Nu tror jag säkert stridsviljan är högre i Iran, många vill nog slåss för sitt islam. Men det hindrar inte att USA vet hur man avväpnar en fiende.
Men missilerna kom från USA till mångt och mycket, hjälpen, de planupplagda taktikerna mellan Washington och Bagdad.

Nej, det stämmer, i (längden) går det inte att förhindra Tomahawk och F-22. Fast Iran kommer överraska, det är mycket dom inte vet.

En vecka? Hur menar du? shock & awe iraq tog 3 månader, innan man började den storskaliga invasionen.

Du menar att Iran står mot svårare och tyngre makter än vad Irak gjorde? Fast nu är inte britterna eniga.

USA kan inte avväpna Iran, omöjligt dom vet redan om det. Det är därför dom vill ha en koalition.

Det hjälpte inte att bomba sönder Iran när dom inte ens var starka. Och det kommer inte gå denna gången nu heller.
Citera
2019-07-27, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medlemskap
Iran är inte efterblivet. Annars skulle inte Israel/Netanyahu ylat varg i UN varje år. Det är Sverige som är efterblivet. Och du som inte har koll på läget.

Iran är ett stort land, mäktigt regionalt, med ambitioner och kommer slå till mot alla fronter från alla posteringar om det skulle bli en konfrontation mellan USA och Iran. Dom har påverkar på Syrien, Yemen, Libanon, Yemen. Att försöka förvärra situationen med Iran genom att ta deras skepp i beslag kan regionen vara utan.

Det är du som är låst i ditt fantasiland om att Iran kommer enkelt förlora mot USA. Vet du hur Iran terräng ser ut? Landskap?

Att prästerna är efterblivna är en sak, men inte hur dom känner till USA och deras misstag genom historien, prästerna styr inte armén.

Samma folk, ja det är samma folk, det finns generationer som lever från 30-40 talet i Iran, hur menar du?

Stick ut från den här tråden, det är du som verkligen skämmer ut dig och är dum i huvudet på riktigt.

Det är inte iranier som slår sina kvinnor för att dom vägrar bära slöja, det är moralpolisen i Iran, dom är religiösa och det är som som styr mitt land. Det är roligt dock att du gör red herring här för att spela bort den verkliga diskussionen.

Jag har redan tidigare svarat på vad Iran kommer att göra.

Men återigen.

De kommer inte backa undan gällande avtalet och kommer att fortsätta att öka varannan månad till Européerna gör det dom lovade.

De kommer inte sätta sig vid förhandlingsbordet och gå med på dom 12 stegen som Mike Pompeo presenterade fram. Jag tror inte jag vet. Avtalet skulle lugna Israel, men nu blev det värre när Trump lämnade, och Israel kommer med tiden återigen göra aktioner genom Mossad i Iran, många misslyckades tidigare och det kommer bli väldigt riskabelt.

Ryssarna och Kineserna står bakom Iran.

Att sätta sig vid förhandlingsbordet kan endast ske om USA stoppar alla sanktioner.

Det är inte att rädda ansiktet, eftersom man fortfarande behåller fartyget. Iran har inget emot Indien. Iran behöver inte rädda ansiktet.

Jag tror knappast Iran skulle börja släppa besättningen om de såg ett slut på detta i närtid eftersom besättningen kommer ju att behövas den dagen de släpper fartyget. Det är så jag ser det i alla fall.
Citera
2019-07-27, 15:01
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är nu lördag och Iran har inte backat. Lär dig göra mer diffusa profetior.

Däremot har dom lyckats sänka sitt eget containerfartyg de jävla klantarslena. Iranier har ingenting på sjön att göra öht

Iranian cargo ship sinks in Caspian Sea

https://www.cnn.com/2019/07/26/middleeast/iran-cargo-ship-sinks-intl/index.html
Citera
2019-07-27, 15:18
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag snackar inte SCUD. Jag snackar vapnen i övrigt.

Vi vet inte vilket motvärn Irans missiler kan penetrera.

Det vet vi. Iran har genomfört attacker på mål i Syrien och Irak med drönare och robotar med en hög precision. Du får räkna med vilka teknologier som möjliggör denna precision. Besitter Iran dessa så är det kört. Har de det? JA

De kan manövrera sina robotar efter avfyrningen. Titta in den här-ttps://missiledefenseadvocacy.org/missile-threat-and-proliferation/todays-missile-threat/iran/emad/
The increase in precision of the Emad is partially due to the use of a maneuverable re-entry vehicle
Citat:
(MaRV). MaRV’s increase the accuracy of missiles by compensating for reentry errors and containing sensors that allow the missile to hone in on specific coordinates or target signatures. [3] In addition to accuracy, MaRV’s also increase the survivability of ballistic missiles because the flight path of the missile can be changed after it is launched, making it more difficult for ballistic missile defense (BMD) systems to intercept. [4]

Hur kan man skjuta ner ett sådant? Det är svårt. Om man inte gör det innan de avfyras förstås.

Mindre varianter kan användas mot sjömål. Tänk bara vilken radie deras MRV täcker och tänk hur koalitionens krigsfartyg ska klara detta. Omöjligt.
Citera
2019-07-27, 15:21
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Däremot har dom lyckats sänka sitt eget containerfartyg de jävla klantarslena. Iranier har ingenting på sjön att göra öht

Iranian cargo ship sinks in Caspian Sea

https://www.cnn.com/2019/07/26/middleeast/iran-cargo-ship-sinks-intl/index.html

Sånt händer. Det händer Sverige med. Händer jätte mycket i sydöstra Asien. Vad säger det?Har ingenting med saken att göra.
Citera
2019-07-27, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medlemskap
Men missilerna kom från USA till mångt och mycket, hjälpen, de planupplagda taktikerna mellan Washington och Bagdad.

Nej, det stämmer, i (längden) går det inte att förhindra Tomahawk och F-22. Fast Iran kommer överraska, det är mycket dom inte vet.

En vecka? Hur menar du? shock & awe iraq tog 3 månader, innan man började den storskaliga invasionen.

Du menar att Iran står mot svårare och tyngre makter än vad Irak gjorde? Fast nu är inte britterna eniga.

USA kan inte avväpna Iran, omöjligt dom vet redan om det. Det är därför dom vill ha en koalition.

Det hjälpte inte att bomba sönder Iran när dom inte ens var starka. Och det kommer inte gå denna gången nu heller.

Iran har inte blivit sönderbombat.

Gör NATO något så blir det begränsad insats mot vad som behövs för att hålla sundet öppet och kärnvapenprogrammet lamslaget.

Resten skiter man i. Någon storskalig invasion blir det inte, det skall mycket till.

Irans missiler kan vara knepiga, men jag tvivlar på att de inte går att bekämpa.

Skulle Iran trappa upp med missiler kors och tvärs, terrorattacker osv... ja då blir det kanske fullt krig.
Citera
2019-07-27, 15:35
Avstängd
Citat:
Iran har redan börjat reträtten, man försöker nu rädda ansiktet.
Det här handlar om att man släpper besättningen från Riah, den mindre båt som togs omhand tidigare för smuggling och vars ägare fortfarande tycks oklar.
Citera
2019-07-27, 15:39
Medlem
Sverige ska nu skicka fartyg till persiska viken. Någon som vet varför?
Citera
2019-07-27, 15:50
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det här handlar om att man släpper besättningen från Riah, den mindre båt som togs omhand tidigare för smuggling och vars ägare fortfarande tycks oklar.

Är du den nye BagdadBob, om du minns den reliken från Irak-kriget?
Citera
2019-07-27, 15:54
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impox
Sverige ska nu skicka fartyg till persiska viken. Någon som vet varför?

Ja du, kan det månne ha att göra med att en svensk tanker är sjörövad av skitlandet Iran? Har du nyss vaknat ur en koma?
Citera
2019-07-27, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
Det vet vi. Iran har genomfört attacker på mål i Syrien och Irak med drönare och robotar med en hög precision. Du får räkna med vilka teknologier som möjliggör denna precision. Besitter Iran dessa så är det kört. Har de det? JA

De kan manövrera sina robotar efter avfyrningen. Titta in den här-ttps://missiledefenseadvocacy.org/missile-threat-and-proliferation/todays-missile-threat/iran/emad/
The increase in precision of the Emad is partially due to the use of a maneuverable re-entry vehicle

Hur kan man skjuta ner ett sådant? Det är svårt. Om man inte gör det innan de avfyras förstås.

Mindre varianter kan användas mot sjömål. Tänk bara vilken radie deras MRV täcker och tänk hur koalitionens krigsfartyg ska klara detta. Omöjligt.

Jag skall ärligt säga att jag inte vet hur effektiva dagens system är. Men den typen av missiler har ju funnits sedan 60-70-talet och man utvecklar ny teknik idag, förbättrade missiler. Både USA och ryssarna plöjer ner mycket pengar på det.

Så det är ju 50 år gammal teknik menar jag.

Så rent logiskt är de inte 100% längre?

Men man slår ju mot Irans förmåga att få iväg dem först och främst.

Skulle Iran börja använda dem mot sina grannar så är det ajöss. För att träffa ett fartyg måste man veta var det är. Skulle tro man håller sig på lagom avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in