Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Har varit en hel del expertdiskussioner på japansk tv. Ett tecken på att frågan tas betydligt mer seriöst än exempelvis det senaste handelsutspelet gentemot SK. Nu har ju Sovjetunionen/Ryssland en lång historia av konfrontationer gentemot Kina. Och jag är rätt övertygad om att ryssarna är rejält avundsjuka på Kinas ekonomiska framgångar. Det behövs endast en mindre gränskonflikt någonstans för att antända brasan. Nu tror jag inte Trump är smart nog att förstå det, men CIA är det säkert. Frågan är om de vågar agera utan sanktion från högsta ort. Intressant nog har Japan gjort en del positiva utspel mot Mongoliet på senare tid. Kanske finns det en baktanke?
Intressant - och mycket framsynt av Japansk TV - att ta upp och analysera frågan!
Relationerna mellan Japan/Mongoliet förbättras ständigt, och har så gjort ända sedan de Diplomatiska förbindelserna upprättades 1972.
Jag är övertygad om att Japan har en seriös och genomtänkt agenda avseende Mongoliet, vilken också gynnas av det faktum att underrättelsesamarbetet varit omfattande, (även avseende Nordkorea och inte bara i Kina/Rysslandsfrågan) framförallt sedan mitten av 1980 talet, då Mike Mansfield var US Ambassadör i Tokyo och genom sitt arbete bidrog mycket till att relationerna med Mongoliet blev goda.
Mansfields arbete på och via Tokyoambassaden, stötte på mycket ”Patrull”, från US Ambassaden i Peking, vilken tekniskt sett hade ansvar för alla frågor som rörde Kina/SovjetRysssland/Mongoliet, och även Nordkorea till vissa delar, då man inte ansåg att de rätta kunskaperna fanns hos personalen vid Tokyoambassaden.
Man såg inte med blida ögon på Mansfields arbete (och framgångar) och beordrade att även de dokument och rapporter som Mansfield sände direkt till Wahshington genom Ambassadens avdelning för ”State Classified Material”, länkades till Pekingambassaden.
Naturligtvis har de förbättrade relationerna mellan Japan-Mongoliet-USA aldrig medfört att Peking eller Moskva hoppat av glädje, framförallt inte då den Mongoliska underrättelsetjänsten har ett gott samarbete med både Japan pch USA.
Det ses inte med blida ögon av Nordkorea heller, då Mongoliet har mycket insyn och breda kunskaper om Nordkorea.
Det som nu inletts mellan Kina och Ryssland, avseende militärt samarbete och övningar, är något som Mongoliet oroas brutalt mycket av, det kan jag garantera!
———-
Det tragiska i sammanhanget nu, är att Trump inte förstår eller tar till sig all information han får ifrån underrättelsevärlden, då han i vissa avseenden anser sig ”Veta bättre” eller ”Analysera klokare än experterna”.
Detta faktum är katastrofalt, och jag önskar ibland, att vissa organisationer kunde agera på egen hand, utan mandat, i vissa frågor.