2019-07-27, 03:04
Medlem
Carl Bildt: "Trump is not known for bringing up individual cases like this. But if it is something he is known for so it is to turn a blind eye to things - even to murder. But in this case, you can see that he had very specific political motives for requiring these three people to be sent home."

Vad menar Carl med det här? Har han helt tappat det?
Citera
2019-07-27, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Så, vad du tycker du om vad Löfven sa till Trump:
"Den svenska regeringen varken kan eller kommer att försöka påverka åklagare eller domstolar." (källa)
Talar Löfven sanning när han säger att regeringen inte kan påverka åklagaren? Eller ljög han för Trump?
Tekniskt sett talar han väl sanning - regeringen kan, teoretiskt, lägga ner ärendet men det finns inget lagstöd för att de kan påverka åklagaren. Skulle de välja att använda den paragrafen så kopplas ju åklagaren bort - det är inte han eller hon som lägger ner ärendet (och några andra direktiv kan inte regeringen ge till åklagaren eller polisen).

Och på frågan om vad jag tycker, så tycker jag att han för en gångs skull sa precis det jag önskat att han skulle säga.
Senast redigerad av cjh 2019-07-27 kl. 03:09.
Citera
2019-07-27, 03:09
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Tekniskt sett talar han väl sanning - regeringen kan, teoretiskt, lägga ner ärendet men det finns inget lagstöd för att de kan påverka åklagaren. Skulle de välja att använda den paragrafen så kopplas ju åklagaren bort - det är inte han eller hon som lägger ner ärendet (och några andra direktiv kan inte regeringen ge till åklagaren eller polisen).

Ja, såna ordlekar kan man ju ägna sig åt.

Själv skulle jag definitivt säga att om åklagaren håller på med en utredning mot ASAP Rocky när regeringen beslutar om abolition, så har åklagaren definitivt påverkats av regeringen. Han får ju inte lov att fortsätta med utredningen.
Citera
2019-07-27, 03:14
Medlem
Citat:
Ja, såna ordlekar kan man ju ägna sig åt.

Själv skulle jag definitivt säga att om åklagaren håller på med en utredning mot ASAP Rocky när regeringen beslutar om abolition, så har åklagaren definitivt påverkats av regeringen. Han får ju inte lov att fortsätta med utredningen.
Det kan ju också vara så att regeringen (eller Löfven i det här skedet) gjort bedömningen att det saknas synnerliga skäl. Gör de den bedömningen, så kan de inte göra något. Om så är fallet eller ej får du fråga Löfven själv, då han mig veterligen inte lämnat information om det.
Citera
2019-07-27, 03:15
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Och på frågan om vad jag tycker, så tycker jag att han för en gångs skull sa precis det jag önskat att han skulle säga.

Vad gäller denna biten så tycker jag däremot att Löfven och svenska ambassaden uttrycker sig väldigt dåligt.

De poängterar väldigt hårt att rättsväsendet är oberoende enligt svensk grundlag och att regeringen absolut inte har någon som helst möjlighet att påverka en pågående utredning. Så är det ju inte, eller hur?

Istället tycker jag man helt skulle fokuserat på vad vi vill att våra principer ska vara, nämligen att vi inte vill att rättsväsendet ska påverkas av politiker. Då spelar inte undantagen i grundlagen nån roll.

När man felaktigt hårdnackat håller fast vid att det absolut inte går att göra en sak, så blir det sen svårare att hålla emot när det visar sig att det faktiskt går.
Citera
2019-07-27, 03:17
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Det kan ju också vara så att regeringen (eller Löfven i det här skedet) gjort bedömningen att det saknas synnerliga skäl. Gör de den bedömningen, så kan de inte göra något. Om så är fallet eller ej får du fråga Löfven själv, då han mig veterligen inte lämnat information om det.

Det är bara sofisteri. Löfven har öppnat för att Trump kan kalla honom för en lögnare.
Citera
2019-07-27, 03:26
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
500 sidor för en misshandel av normalgraden? Grisarna är t.om. uppe på ett hustak och krälar efter ett par hörlurar. Det måste vars fullständigt unikt idag? Hade det varit en sketen svensk som råkat ut för ett gäng vilket händer varje dag hade det varit nedlagt dagen efter. Hela historien blir bara mer och mer bisarr och Liberaces efterträdare skall låtsas vara "obrydd" över uppmärksamheten. Mmm...

Det vore intressant att jämföra sidantal och resurser i denna FUP med någon annan FUP där en afghan misshandlat någon.
Citera
Medlem
Jinxess avatar
Citat:
Det är bara sofisteri. Löfven har öppnat för att Trump kan kalla honom för en lögnare.

Fast svetsministern och hans regering får inte påverka domstolar eller åklagare, helt i linje med vad han skrev på twitter. Att du väljer att tolka eventuell abolition eller nåd som en påverkan är att betrakta som kapning av betydelsen. Du väljer denna för att det passar den historia du vill dikta ihop, inget annat. Ditt argument håller inte utanför sandlådan och det vet du mycket väl själv. En indirekt påverkan i flera steg är inte ekvivalent med en direkt sådan, vilket uppenbarligen är vad Löfven talar om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic

Löfven är troligtvis i en loss loss situation, gör han inte vad Trump vill och det blir påföljder som drabbar företagsvärlden så förlorar han på det och gör han vad Trump säger så förlorar han tillit från befolkningen.

Lövet kommer inte göra nåt och skulle Trumpen göra nåt är det han som skulle förlora i anseende ,både hemma i USA och i resten av världen.

Trump är väldigt lättläst i sitt tweetande, tweeten har inget med Sverige att göra överhuvudtaget så han skiter egentligen i vad Löfven gör eller inte gör.
Citera
2019-07-27, 03:28
Medlem
Som jag förstår det är det ett vanligt slagsmål mellan två afghaner och den här rapparen och ett par av hans kompisar. USA kommer inte lägga sig det här och det är ingen Twitter storm bland amerikanska kändisar. Om den här rapparen hade varit viktig för USA hade han varit ute ur häktet på 24 timmar men det är han inte. Jag förstår inte varför Donald Trump lägger sig i en icke-fråga om en rätt obetydlig rappare som han säkert aldrig har hört talas om. Det trista med Donald Trump är att han inte gör något annat än att twittra. Han är som Silvio Berlusconi. Ledare som Victor Orban, Xi Jinping och Vladimir Putin snackar inte bara - de agerar.
Citera
2019-07-27, 03:54
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxes
Fast svetsministern och hans regering får inte påverka domstolar eller åklagare, helt i linje med vad han skrev på twitter. Att du väljer att tolka eventuell abolition eller nåd som en påverkan är att betrakta som kapning av betydelsen. Du väljer denna för att det passar den historia du vill dikta ihop, inget annat. Ditt argument håller inte utanför sandlådan och det vet du mycket väl själv. En indirekt påverkan i flera steg är inte ekvivalent med en direkt sådan, vilket uppenbarligen är vad Löfven talar om.

Bara så att vi är tydliga med vad du menar:

Låt säga att rättegången börjar som planerat på tisdag. Regeringen beslutar då oväntat att lagföringen ska avbrytas enligt RF 12:9. Domstolen måste då packa ihop och gå hem utan att avkunna en dom.

Här menar du alltså att regeringen inte har påverkat domstolen? Allvarligt?
Citera
2019-07-27, 03:56
Medlem
angeroves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
SVT påstod att det var 15 minuter

Enligt tidsangivelser i FUP:

21:40 första verbala kontakt, sedan händer det ingenting för grupperna är på var sitt håll, bråket har ännu inte börjat
21:44 andra verbala kontakten, bråket startar
21:44:04 första fysiska kontakten (vakten knuffar afghanen)
21:52 vittnen ringer SOS Alarm om misshandel och att gärningsmännen har avlägsnat sig i riktning mot Sveavägen.

Bråket pågick i 8-9 min. GM och BO förflyttade sig 60-80 meter under tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in