Flashback bygger pepparkakshus!
2019-07-27, 02:02
Medlem
SergeantCortezs avatar
Kan man inte fråga en bonde eller liknande om man får stå på deras mark. Förstås får de betalt men det borde vara möjligt att förhandla fram ett bra deal om man har god utstrålning och är trevlig. Campingplatser är inte särskilt ekonomiska så detta är ett bättre alternativ. Tänk vilka stålar man kan spara upp istället att bränna pengarna på en hyresrätt eller överprisad bostadsrätt.
Citera
2019-07-27, 02:38
Medlem
Vitsen med husbil måste ju vara att man flyttar den dagligen. Parkerar på en gratisparkering och flyttar dagligen. Ska man stå på en åretruntcamping, eller annan fast plats, blir det bättre och billigare att ha en husvagn. Oavsett vilket kan det vara bra att ha ett förråd om man inte har bostad på annan ort. Avsaknad av tvättmaskin och ev diskmaskin är ett problem.
Citera
2019-07-27, 05:51
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Kolla vad det kostar att stå på en camping billigt är det inte. Sen ska du isolera den för vintern.

Behöver naturligtvis inte ställa den på en camping! Fördelen med att ha en husbil är att du kan flytta runt den så fort gnällsvensson klagar. Bara att ställa den på en parkering och sen flytta den till en ny parkering en vecka senare.
Citera
2019-07-27, 08:46
Medlem
Doubts avatar
Hur funkar det med mat i sådana? Har man fullstor kyl/frys eller? Tänker att det kan ju bli dyrt om man inte längre kan göra storkok för att det inte finns plats.
Sen är det väl tömning av septitank och hygien som kan bli lurigt. Men om du ska stå vid jobbet antar jag att du har tillgång till dusch och badrum där.
Citera
2019-07-27, 08:52
Medlem
zxcvb45s avatar
Finns oändligt med filmer om just detta på youtube, många från USA.
Citera
2019-07-27, 14:33
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Finns oändligt med filmer om just detta på youtube, många från USA.
Det har du verkligen rätt i. Smart att komma på det.

Fann t ex dessa på rv trailer: https://www.youtube.com/results?search_query=rv+trailer

Det är ju smutt att ha utskjutbara sektioner, så att det inte känns så trångt, och att det blir mer av bostadskänsla.
Citera
2019-07-27, 14:46
Medlem
På helgen kan man ha havsutsikt eller om man gillar skogen bättre kör man dit. Ska man festa parkerar man i närheten och har därmed även nära hem. Gillar man inte grannarna så är det bara att flytta till nästa ställe. När man handlar mat så hamnar den snabbt i kylen vilket inte är så dumt i sommarvärmen. Många fördelar med ett mobilt hem!
Citera
2019-07-27, 15:21
Medlem
yz44s avatar
Vore det inte billigare med en husvagn?
Citera
2019-08-17, 13:52
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Kolla vad det kostar att stå på en camping billigt är det inte. Sen ska du isolera den för vintern.

Säsongsplats är faktiskt billigt på campingar. På mindre orter kostar det kring tusenlappen per månad plus el.
Då har man tillgång till servicebyggnader med dusch, toalett, kök och tvättstuga.
Citera
2019-08-17, 13:54
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vitsen med husbil måste ju vara att man flyttar den dagligen. Parkerar på en gratisparkering och flyttar dagligen. Ska man stå på en åretruntcamping, eller annan fast plats, blir det bättre och billigare att ha en husvagn. Oavsett vilket kan det vara bra att ha ett förråd om man inte har bostad på annan ort. Avsaknad av tvättmaskin och ev diskmaskin är ett problem.

Man kan bo på camping ett par dagar i veckan där det finns tillgång till tvättstuga.
Diskmaskin är väl det sista man tänker på om man vill leva som nomad.
Citera
2020-05-04, 18:01
Medlem
Hoppas det är OK att jag svarar flera år senare, men undrar hur utgifterna ser ut på ett ungefär om man bor åretom i en campervan i Sverige. Är det någon som vet någon som gör det, eller någon som gör det själv som kan berätta? Hade varit enormt tacksamt med en lista på utgifterna VS en lägenhet.

Jag funderar på att göra något liknande, för jag får fan aldrig tag på en lgh.. Vill inte tappa min frihet till att vara i naturen/skogen som jag gör just nu då jag delvis bor hemma hos min pappa på landet när jag inte jobbar/min knäppa styvmamma är hemma.

Jag har funderat på att göra någon sorts attefallshus på hjul, men det kommer bli svårt att flytta på. Drömmen vore att ha ett treehouse-hus mitt i skogen hahaha. Men men, då verkar camper mycket friare och enklare. Vore supertacksam för hjälp!
Citera
2025-12-10, 15:36
Medlem
murder4hires avatar
bumpar. funderar lite på den här för att komma ifrån förorten. är också mkt för friluftsliv så ser charmen med att kunna tuta runt och göra lite vad man vill. är bra på att leva rätt billigt.

någon som gjort detta som har en ungefärlig budget? hajar att det är en jävligt bred o svår fråga, men tacksam för svar ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in