Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-07-26, 16:58
Medlem
CoZeCos avatar
Hej, har börjat fundera på ett så kallat "van life" pratar då om en extremt modifierad husbil som i princip är ett rullande hem, mina funderingar är, hur ser det ut med omkostnader? är det dyrare än både lägenhet (avg hyres) + bil? nackdelar? fördelar? vill helst ha svar från personer som faktiskt provat på detta eller vet något om det
Citera
2019-07-26, 17:49
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoZeCo
Hej, har börjat fundera på ett så kallat "van life" pratar då om en extremt modifierad husbil som i princip är ett rullande hem, mina funderingar är, hur ser det ut med omkostnader? är det dyrare än både lägenhet (avg hyres) + bil? nackdelar? fördelar? vill helst ha svar från personer som faktiskt provat på detta eller vet något om det

Kolla vad det kostar att stå på en camping billigt är det inte. Sen ska du isolera den för vintern.
Citera
2019-07-26, 18:00
Medlem
CoZeCos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Kolla vad det kostar att stå på en camping billigt är det inte. Sen ska du isolera den för vintern.
Isolering är såklart inräknat i bygget och vad gäller parkering tänkte jag utnyttja BETA parkeringen på arlanda som kostar 350/mån, arbetar ju ändå på SAS rampen.
Citera
2019-07-26, 18:13
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Isolering är såklart inräknat i bygget och vad gäller parkering tänkte jag utnyttja BETA parkeringen på arlanda som kostar 350/mån, arbetar ju ändå på SAS rampen.

Ok kolla då med Arlanda så detta är ok. Finns det el och vatten där?
Citera
2019-07-26, 18:20
Medlem
Pallestroms avatar
Ska du köra runt mkt eller ”bara” bo i den.
Dom drar väl rätt mkt bensin.
Tror det kostar mer än man tänker sig.
Citera
2019-07-26, 18:33
Medlem
Nicke08s avatar
Härligt!
Ett enda problem med att bo i husbil är parkering. Men det tycks du ju redan ha löst.
Tömma skittanken, dricksvatten, fukt, värme och ventilation är andra problem som bör funderas igenom ordentligt.
Ser fram mot bilder och liknande.
Lycka till!
Citera
2019-07-26, 19:26
Medlem
herrstorks avatar
Jag har gjort det i ett år..
Köpte en Ford transit en gammal skolskjuts. Sån där helglasad och hög i tak. 2005

Nr 1
Köpte frigolitskivor, masonit och nån filttyg på Ikea.. Skar till frigoliten så den passade för fönster, skruvade bort paneler i taket och skar dit frigolit i mellanrummen mellan balkarna. Sen tillbaka med de och Masoniten för fönstren. På sidorna bak. Sparade fönster i dörren samt mittemot.
Nr 2
Köpte en 90 säng på Ikea fyndhörna, samt ett överskåp hög från Ikea. Sängen ställde jag bara in på några 2"4 istället för ben, och överskåpet på golvet. Köpte en furu skiva som gick från dörrar bak till sidodörren. Den var 40vm djup och så skruvade jag den på överskåpet. Borrade in ett hål och la in en plast bytta från öob, så hade jag disk. Hängde en vatten dunk med kran från biltema över.
Nr 3
Bytte alla lampor till led, byte båda batterier som var under förar stolen. Köpte två kupévärmare från Jula, en med termostat andra utan.
Nr 4
Hyrde en p plats med el stolpe. För 150:- i månaden. Så det var allt. Hade skaffat årskort på badhuset, för toalett, simning samt duschen skull...

På vinter var det 24 grader inne och minus 20 ute. Fläkten gick hela tiden och den med termostaten hoppade till ibland.
Det fanns golvvärme som gick på motorvatten, och wallasvörmare, men det fanns inga behov.

Fråga på om nåt är oklart..

Just ja köpte såna där silvriga saker man har för rutorna fram och förar sido och passagerar sido fönster. De var kanon. Tonade rutor med tiden. Fungerade klockrent!
Citera
2019-07-26, 20:45
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
Jag har gjort det i ett år..
Köpte en Ford transit en gammal skolskjuts. Sån där helglasad och hög i tak. 2005

Nr 1
Köpte frigolitskivor, masonit och nån filttyg på Ikea.. Skar till frigoliten så den passade för fönster, skruvade bort paneler i taket och skar dit frigolit i mellanrummen mellan balkarna. Sen tillbaka med de och Masoniten för fönstren. På sidorna bak. Sparade fönster i dörren samt mittemot.
Nr 2
Köpte en 90 säng på Ikea fyndhörna, samt ett överskåp hög från Ikea. Sängen ställde jag bara in på några 2"4 istället för ben, och överskåpet på golvet. Köpte en furu skiva som gick från dörrar bak till sidodörren. Den var 40vm djup och så skruvade jag den på överskåpet. Borrade in ett hål och la in en plast bytta från öob, så hade jag disk. Hängde en vatten dunk med kran från biltema över.
Nr 3
Bytte alla lampor till led, byte båda batterier som var under förar stolen. Köpte två kupévärmare från Jula, en med termostat andra utan.
Nr 4
Hyrde en p plats med el stolpe. För 150:- i månaden. Så det var allt. Hade skaffat årskort på badhuset, för toalett, simning samt duschen skull...

På vinter var det 24 grader inne och minus 20 ute. Fläkten gick hela tiden och den med termostaten hoppade till ibland.
Det fanns golvvärme som gick på motorvatten, och wallasvörmare, men det fanns inga behov.

Fråga på om nåt är oklart..

Just ja köpte såna där silvriga saker man har för rutorna fram och förar sido och passagerar sido fönster. De var kanon. Tonade rutor med tiden. Fungerade klockrent!

Hur var det att sova och bo i den under värmeböljan förra året?
Kan tänka mig att det kan blir fruktansvärt varmt om man står i solen.
Citera
2019-07-26, 21:17
Medlem
herrstorks avatar
Nja hade sån där liggstol liggande under sängen så det var bara att ta ut den. Eller så åkte man till sjön.
Jag hade en fläkt i taket (Orginal eller den satt där redan) så man kunde blåsa ut den varma luften.. Har för mig den sög ut luften. Men nej det var inte alls svettigt.

Blir det allt för olidligt så får du starta motor och dra igång AC.

Just ja.. Köpte en begagnad gasolkök som jag fäöde in i min furubänk.. Och vanlig glasflaska. Jag har inte besiktad bilen som husbil.

Sen var det skenor i golvet i den så det var lätt att skruva fast saker i den.

Kompis till mig hade en vw crafter Eller nåt.. Som var byggd som husbil. Riktigt fint av en snickare. Han trivdes också.han bodde ett år han med på samma parkering.

Jag har bot på en segelbåt också, men det var ingen hit på vinter. Bilen var 1000 gånger bättre.
Senast redigerad av herrstork 2019-07-26 kl. 21:22.
Citera
2019-07-26, 23:08
Medlem
Citat:

Kan du inte bara rulla in dig i bubbelplast o lägga dig under någon trapp?

Räkna lite på vad gasoluppvärmning kostar. Det är inte billigt att ha igång värmen under vintern.
Vad säger parkeringsreglerna? Vad händer om du blir påkommen med att bo där?
För något år sedan fanns det hotell som hyrde ut rum månadsvis. Tror det kostade runt 8000-9000 kr/månad.
Trevligare än att bo i en skruttig husbil. Inte direkt någon brudmagnet heller.
Citera
2019-07-26, 23:29
Medlem
Softis...s avatar
Vill du göra det så bör du satsa på en amerikansk RV. Du kanske till och med bör flytta till USA, fast då får nog ta och hitta någon att gänga dig med. Det blir smidigare om du köper påhängsvarianten, och har en dragtruck.

https://www.google.se/search?q=rv+wiki&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah UKEwiq3vuXw9PjAhVsoosKHTGkDvMQ_AUIESgB&biw=1096&bi h=904

Lite råd och tips:
https://wandrlymagazine.com/article/complete-guide-to-buying-rvs/

Separat truck:
https://imgur.com/a/pdfO8YR
Senast redigerad av Softis... 2019-07-26 kl. 23:37.
Citera
2019-07-27, 00:09
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:

En polare bor året runt i husbil vilket funkar skitbra och det är betydligt billigare än att sitta fast i en lägenhet. Han har iof ordnat med strömförsörjning genom arbetsgivare där den står uppställd på arbetsdagar.

Ett par positiva/negativa:

+
1- Kraftigt minskade utgifter i form av hyra, extraföraäkringar hit o dit, inköp av möbler och allt annat skit man behöver i ett hus/lgh, men även matkostanderna går ner rätt mycket. Med en stor kyl och frys är det jävligt mycket som slängs men bor man i husbil tänker många till lite extra, planerar bättre och äter på ett annat sätt.
2- Frihet, att kunna dra från en stad eller ett land till ett annat utan att planera. boendet är klart och det går att sova när man känner för det.

1- Pajjar motorn blir det ju rätt drygt, och under vintern gäller det att ha koll på el och värme så det flyter på.
2- Bekvämligheter. Även om det är ett fritt liv så tar det ibland på energin att bo på kompakt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in