2019-07-26, 20:37
Medlem
Är det normalt för en bil att varvmätaren varvar runt 2000varv för att 15-20 sekunder senare sakta börja sjunka igen? Den gör det bara ibland och när det händer så är det endast när jag startar bilen för första gången inte när jag tex går till ica o handlar i 30 min. Tror att det är okej då jag hört att motorer särkilt på små bilar och äldre bilar att de gör så för att komma upp i optimal temperaturer men behöver nån med expertis som kan förklara om det är normalt. Bilen för övrigt är en 1998 VW Golf 3 1.8 CL
Citera
2019-07-26, 20:42
Medlem
zepofans avatar
https://www.youtube.com/watch?v=NutUzPNpY0E
Citera
2019-07-26, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
https://www.youtube.com/watch?v=NutUzPNpY0E

Klockren!!😂 Kanske inte sååå mkt då,var ju mer redline på den😅
Citera
2019-07-26, 20:52
Medlem
Är motorn kall så kan det ha med att den är inställd på att försöka värma upp sig lite snabbt, därav högre varvtal i början när motorn är kall.

Är inte expert på bilmotorer, utan fartygsmotorer, men varvtalet vid uppstart är i regel lite högre, för att undvika att motorn ska slockna pga låg temp och tryck.

Men ja, kan ju vara något elektroniskt fel osv, men gav en kvalificerad gissning.
Citera
2019-07-26, 21:00
Medlem
troligtvis spjällhuset.

rycker bilen när du kör ibland?

bra att veta att om bilen stannar pga av elektroniken i den, kan du gasa vidare om du gasar hårt, då går den bara mekanik.

köp en begagnad och låt en verkstad byta då de oftast är kodade.

Edit: Det är vad jag erfaret 3ggr , 2 Volvo V70 samt en SAAB.

Fick en "rengjord" istället för byte en gång, kostade inte mkt men visste att den måste bytas inom snar tid.
Senast redigerad av krysskrysskryss 2019-07-26 kl. 21:03.
Citera
2019-07-26, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krysskrysskryss
troligtvis spjällhuset.

rycker bilen när du kör ibland?

bra att veta att om bilen stannar pga av elektroniken i den, kan du gasa vidare om du gasar hårt, då går den bara mekanik.

köp en begagnad och låt en verkstad byta då de oftast är kodade.

Edit: Det är vad jag erfaret 3ggr , 2 Volvo V70 samt en SAAB.

Fick en "rengjord" istället för byte en gång, kostade inte mkt men visste att den måste bytas inom snar tid.

Är gasspjäll och spjällhus samma sak? Kostar de mkt att montera hos verkstad?
Citera
2019-07-26, 21:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Inte säkert att det är ett fel, moderna bilar kan ha tillfälligt förhöjd tomgång precis efter starten.
Citera
2019-07-26, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte säkert att det är ett fel, moderna bilar kan ha tillfälligt förhöjd tomgång precis efter starten.

Bilen är en 1998 golf läs trådstarten
Citera
2019-07-26, 22:34
Medlem
rückblendes avatar
man har högre varvtal samt senare tändning för att elda ut i katalysatorn så att den blir varm och tänder så fort som möjligt.
Det är såklart olika för olika märken, men jag minns att Volvo v70n behövde ca 15 sekunder sådan förbränning för att katalysatorn ska börja fungera helt
Citera
2019-07-27, 01:00
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
man har högre varvtal samt senare tändning för att elda ut i katalysatorn så att den blir varm och tänder så fort som möjligt.
Det är såklart olika för olika märken, men jag minns att Volvo v70n behövde ca 15 sekunder sådan förbränning för att katalysatorn ska börja fungera helt

Ja, de flesta bilar med katalysator gör så.
Citera
2019-07-27, 01:09
Medlem
2000 rpm låter lite högt, men det behöver ändå inte vara fel för det. Har det börjat nyligen ?

Är batteriet dåligt (eller urladdat) kompenserar moderna bilar för detta genom högre tomgångsvarv.

Så det behöver absolut inte vara något som är fel, kanske spelar batteriet på sista versen. Ladda det och se om problemet försvinner. Om inte annat är det enkelt att börja med.

PS - Många bilar har högre tomgång vid start för att få katalysatorn varm (ca 1400-1600 rpm) en stund efter start, likså kan en AC som går en varm sommardag göra att tomgången är något högre.

När du varit inne på ICA en halvtimme så är bilen varm när du startar den igen och då har du inget högt varv, så antagligen är allt i sin ordning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in