2019-07-26, 22:03
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHaven
Det där är bara några som jag kom på rent spontant, lär finnas fler..

Bill Murray brukar dra upp i intervjuer att svenska polisen jagar honom efter han kört golfbil olagligt i Stockholm. Han verkar måttligt intresserad av att återvända: video

Polisen har väl varit på Snoop Dogg flera gånger?

Så ja, man undrar om det nu blir en sanning bland utländska artister och skådisar att man ska passa sig för Sverige?
Citera
2019-07-26, 22:06
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Bill Murray brukar dra upp i intervjuer att svenska polisen jagar honom efter han kört golfbil olagligt i Stockholm. Han verkar måttligt intresserad av att återvända: video

Polisen har väl varit på Snoop Dogg flera gånger?

Så ja, man undrar om det nu blir en sanning bland utländska artister och skådisar att man ska passa sig för Sverige?
Ja lite ringa brott bara .
Citera
2019-07-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonitaPietila
Det är ett jävla tjat i tråden om att BO borde ha testats för droger på sjukhuset.
Hur skulle det vara om de som utförde misshandeln testats istället? Enligt telefontömning diskuterades hur man skulle få tag på candy, står i FUPen. Det är inte osannolikt att de var påverkade vid tillfället.

Om jag inte minns fel så dröjde det en tid mellan brottet och gripandet av Rocky&co, då det skedde efter konserten. Med tanke på tidpunkten, platsen av misshandeln samt flaskan så förutsätter jag att Rocky&co var iaf minst alkoholpåverkade.

BO var dock på sjukhus med möjlighet till drogkontroll. Minns dock inte vad tjejerna/vittnena sa om BO och droger. Men en polis borde väl kunnat iaf ana om en person är drogpåverkad trots att personen blivit misshandlad? Att BO skulle varit alkohol och drogfri, utifrån videoklipp, går inte ihop i mitt huvud. Ingen vettig människa bråkar såpass mycket när man är spiknykter.
Citera
2019-07-26, 22:09
Medlem
FUP + åtal verkar ligga på tre filer men jag får bara två att funka. På den sistnämnda, aktbilaga 99 ( https://www.docdroid.net/OwIo3xB/stockholms-tr-b-9283-19-aktbil-99.pdf ) står det att filen är raderad. Någon som vill lägga upp den igen?
Citera
2019-07-26, 22:10
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Två pundarafghaner (meth som Rocky trodde) med nya moraknivar skulle t.o m försätta Goebbels i skräck

Är det den tyska tjejrapparen DJ Goebbels du tänker på? Hon uppträdde väl på musikfestivalen i Dachau nyligen? Tror hon intagit framförallt östeuropa med storm sedan hon släppte senaste plattan 22 juni.

Men ja, ska ASAP och kompisar få ned straffet måste de försöka hävda en story om att de var väldigt rädda för knivvåld, och inträngda på ett sätt som gjorde att man inte kunde vända ryggen till.
Citera
2019-07-26, 22:11
Medlem
Citat:
Visst, det är många som tycker att det är en viktig princip att rättsväsendet ska vara oberoende.

1. Enligt de bindande traktat som staten Sverige tecknat så ska varje person i Sverige ha rätt till en prövning av sina civila rättigheter eller brottsanklagelse inför en tribunal (domstol med särskilda egenskaper). En sådan tribunal ska bland annat vara oberoende av den exekutiva makten dvs. politiker och den exekutiva delen av staten och opartisk av och mot parterna i målet (lite problematiskt typ när trafikverket m.fl. myndigheter, kommuner och offentligt ägda bolag är i farten, liksom förstås alla myndighetsutövare - det är alltså väldigt höga krav på tribunalerna).

2. Uppfyller då Sverige traktaten. Nej knappast. Även om vanliga brottsmål med en tilltalad och en målsägare helt obundet mot staten vanligast men inte alltid innebär att domstolar och t.o.m. myndigheter kan anses uppfylla tribunalvillkoren *ifall* de sköter sig.

Citat:
Samtidigt finns det två säkerhetsventiler i grundlagen för att hantera speciella fall: nåd och abolition. Rent juridiskt står det regeringen helt fritt att använda dessa som man tycker är bäst.

Enligt Högsta Förvaltningsdomstolen:
"Bestämmelsen i 12 kap. 9 § andra stycket regeringsformen ger regeringen en fullständigt diskretionär rätt att avgöra om abolition ska beviljas (jfr RÅ 2001 ref. 63)" (källa)
RÅ 2001 ref. 63 (Regeringsrätten):
"Regeringsformens bestämmelse om nåd ger regeringen en fullständigt diskretionär rätt att avgöra om och i vilken utsträckning nåd skall ges. Att pröva rättsenligheten av ett regeringsbeslut i ett nådeärende låter sig i princip inte göras." (källa)
Högsta förvaltningsdomstolen och Regeringsrätten skriver alltså klart och tydligt att nåd och abolition kan utnyttjas helt fritt efter regeringens godtycke. Dessa beslut kan inte överprövas i domstol.

1.Högsta förvaltningsdomstolen är en Svensk sekundärdomstol där samtliga domare inte företräder staten utan politiska partier och särintressen. Domstolen är säkerligen nyttig på sitt sätt men uppsåtet med separationen mellan förvaltningsrätt och övrig rätt är intet annat än att just skapa rättsliga problem för medborgarna.
1.1. I ärendet som du pekar på har HFD faktiskt fel i sin skrift och sin tolkning av diskretionärsbegreppet (det där har de klippt och klistrat från 1960-talet, och det var lika fel då). Skulle en regering rätteligen medge nåd i fall där synnerliga skäl inte föreligger skulle två följdfall uppträda, dels att domstolarna skulle få rätt att replikera sådana nådebeslut och dels att klaganden under samma förutsättningar som nåd beviljats skulle kunna kräva ersättning för eventuella skador av att inte beviljas sådan nåd.

2. Även Regeringsrätten har gjort samma tabbe som HFD. Ifall jag inte minns fel så omorganiserades regeringsrätten efter att den bedömts vara en icketribunal av en högre internationell tribunal. Egentligen inte så konstigt tänk bara namnet. Regeringens domstol.

3. Helt fel. Ett nådebeslut där en parts rätt i någon icketrivial mening kränks kan mycket väl klaga på ett nåde beslut till förvaltningsrätterna och ifall de önskar (väldigt osannolikt) kan de de facto upphäva beslutet. Sedan är regeringsrättens beslut färgat av att just att den inte är en oberoende domstol utan regeringens egendom (precis som HFD, HD, MÖD m.fl. domstolar är regerings eller riksdagens egendom. HD anses väl nuförtiden tillhöra riksdagen). Regeringsrätten försöker förklara att Regeringen kan bevilja nåd när de legala förutsättningarna för nåd är uppfyllda (var tydligen väldigt otydligt på den tiden - men inte idag) och sedan att regeringsrätten inte på egen hand kan initiera ett nådeärende med vissa (som regeringsrätten ej gärna beskriver men som finns i detta inlägg) undantag.

3. Nu är det färdig flashbackat. Men likt cicero sade. Regeringen kan i samråd med sina myndighetschefer närhelst den önskar byta åklagare i Asap Rocky ärendet.
Senast redigerad av BehindRayban 2019-07-26 kl. 22:14.
Citera
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Ja alltså man får en faktura hem eller så får man betala på plats som i ASAPS fall . Vi säger att du vanlig knegare advokat + rättegång för typ rattfylla är kanske 6000kr då får du dega 2-3000 kr.

Det ei inga hundra tusen vi snackar om, vilket staten ligger ute med I tolk-pengar, förlåt, miljoner. 🤦🏽‍♀️
Citera
Medlem
Citat:
Edit: Jag är ingen professor i grundlagsrätt, så har du hårda källor som motsäger vad jag påstår är jag nyfiken på att läsa dessa.

Glöm inte heller att de kan införa undantagstillstånd, det kan du nog lägga ner mycket energi på när och hur det kan ske. Sedan kan fortsätta att konstruktivt bidra till tråden med din nya kunskap.
Citera
2019-07-26, 22:15
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Jag har sett dessa bilder men jag har inte sett Rocky faktiskt misshandla någon med dessa..

I TMZ filmen använder Rocky båda händerna när han kastar afghanen + att afghanens armar inte har något blod på sig då.

Inte jag heller. Väger man ca 30 kg mer än sin antagonist går det nog bra att slänga denne i backen, trots en flaska i ärmen.. Det påstods även i bildtexten att asaps dna fanns på skärvorna.
Citera
2019-07-26, 22:18
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Det ei inga hundra tusen vi snackar om, vilket staten ligger ute med I tolk-pengar, förlåt, miljoner. 🤦🏽‍♀️
Ja men då får han bekosta utifrån hans inkomst .
Citera
2019-07-26, 22:20
Medlem
Jag tycker detta är årets mest intressanta fall, även underhållande fast jag har naturligtvis medlidande till Rakim Mayers, inget alls för afghanerna för dom har inget på våra gator att göra överhuvudtaget. Underhållande för det sätter griller i huvudet på både höger och vänster.

Även om det tydligen var en del övervåld så får offret inga sympatier av mig. Så här går det då rättsapparaten börjar fallera och människor på gatan måste uppfostra människor i brist på poliser och efterlevnad av lagar och sociala regler. I ett bra samhälle ska man kunna ta sig via gatorna till arbete, möten eller hemmet utan att bli trakaserade eller förföljda. Det är så mycket som är fel i detta fall som nu får lite belysning om nu människor inte är helt blinda. Häktningar och brist på sunt förnuft, vårt lands långa häktningstider trots att rättvisan i detta fall skyndats på. Att flyktingar som begått grova brott kan vandra omkring och inte skickas hem direkt utan förlåts av någon underlig anledning så dom får möjlighet att våldta, skada eller mörda några fler är helt otroligt. Detta och mycket annat hade inte hänt om vi hade fler poliser med tydliga direktiv och lagar. Dags att införa lösdriverilagar igen trots att vi har lagar om störande av allmän ordning, vi har helt enkelt en annan typ av befolkning nu som tar över stadsbilden. Sen måste polisen få bättre rätt att visitera människor som dessa för då kan dom snabbt avvisas eller buras in för det är ofta dom bär på narkotika, vapen eller annat olämpligt. Nu läggs allt ansvar på enskilda svaga svenskar och det är få som kan uppfostra eller freda sig mot påtända lösdrivare på det sätt som detta amerikanska gäng nu gjorde. Jag vet, jag är själv en motståndare av övervakning och ett polissamhälle men vad fan ska man göra då utvecklingen blint bara rusar åt ett håll.

Ja, det var fegt övervåld i grupp som förtjänar en fällande dom för det kunde ha gjorts snyggare. Men man kan ändå inte låta bli att uppskatta det hela. Fler svenskar borde göra samma sak naturligtvis fast inte så blodigt. Nu har svenskar för mycket att förlora på sådana här handlingar, det skulle ses som rasism och fan vet vad om vi sa ifrån på ett våldsammt sätt, ett sätt som är det enda denna typen av människor förstår. Nu rekomenderar makten istället barnen att undvika konfrontation och lämna över värdesakerna. Man får anta att en kille från Harlem känner igen typen och gör vad som brukar göras där för att freda sig tidigt innan man får kniven i ryggen och sen bestulen på allt.

Rakim Mayers och gänget förtjänar villkorligt staff och lite böter av lagen men dom får en klapp i ryggen av mig även om det hjälper lite då man är i pk-landets klor. Lite uppmärksammhet fick dom ändå som kanske kan kompensera ett stort ekonomiskt bortfall. Synd att inte åklagarna kunde ha varit smart och låtit bli att häkta då så mycket bevisning ändå fanns så detta inte blivit så stort. Uppmärksammheten är inte så nyttig för landet så att säga även om skiten vi har med alla ointegrerbara invandrare någon gång måste spruta i ansiktet på folket som hejar på utvecklingen. Trist ändå att behöva skylta med det utomlands, man skäms. Åklagaren hade väl kanske inte så många val trots allt, att släppa Rakim Mayers hade väl fått flyktingkramarna att se rött istället även om dessa "offer" nu är grovt krimminella.
Citera
2019-07-26, 22:20
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youholic
Glöm inte heller att de kan införa undantagstillstånd, det kan du nog lägga ner mycket energi på när och hur det kan ske. Sedan kan fortsätta att konstruktivt bidra till tråden med din nya kunskap.

Tja, du kanske tycker det är trivialt att Löfven ljuger både oss svenskar och Trump rakt upp i ansiktet ("regeringen kan inte påverka")?

Och det känns säkert lite jobbigt för de som först hånar Trump för hur korkad han är som inte fattar att Sverige är en rättsstat där regeringen inte har någon som helst möjlighet att påverka, och sen får inse att det är de själva som är korkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in