2019-07-26, 21:09
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Inte första, bara födelsedagen. Som varje år. Vad man fyller är en annan sak.

Obegripligt vad du är ute efter.

Om du spelar Monopol, räknar du då ett på rutan du står på när du ska flytta?
Finns det en nollte ruta i monopol? Nej.
Citera
2019-07-26, 21:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Från födelsedagen fyller följande levnadsår, inte föregående.

Läs min edit ovan om Monopol och svara på den.
Citera
2019-07-26, 21:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Finns det en nollte ruta i monopol? Nej.

Du räknar alltså ett på rutan du står på?

Godnatt. Du är odiskutabelt korkad.
Citera
2019-07-26, 21:18
Medlem
Denoms avatar
Citat:

Svara på min fråga istället för att projicera, finns det ett nollte steg i monopol?

Enligt mig själv? Nej! Att räkna ett från rutan jag står på medför mer än så du uppenbarligen aldrig funderat på.

Om jag står i fängelset och slår ett på tärningen blir jag kvar där, på första rutan får jag inkassera ytterligare pengar, chans innebär att jag får dra ett kort till och någon fastighet får jag en ny bedömning om skuld/köp etc.

Det går även att låta ett räknas som ett straffslag och därmed att spelaren inte får lämna rutan.

Ovanstående två gäller alltså endast om spelare slår ett med tärningen, i övrigt gäller vanliga spelregler alternativ kombination.

Det har jag som erfaren spelare av monopol insikt i om hur det medför nöje med ett specifikare svårighetsmoment.

Så det jag beskrev i min trådstart bör för allmän läsning vara plättlätt att förstå. Jag är 25 år gammal, därav fyller jag 26 år från och med min senaste födelsedag.
Senast redigerad av Denom 2019-07-26 kl. 21:21.
Citera
2019-07-26, 21:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

TS förstår inte, men vad värre är: vill inte förstå.

Citat:
Jag är 25 år gammal, därav fyller jag 26 år från och med min senaste födelsedag.

Egentligen är en person 25 år bara en enda dag och det är 25 år efter datumet för födelsen. Nästa dag är personen 25 år och en dag. Fattar du inte det?
Senast redigerad av HerrGickhan 2019-07-26 kl. 21:26.
Citera
2019-07-26, 21:28
Medlem
Snobben06s avatar
Matematik kan inte ha varit din starka sida. Kan du klockan?
Citera
2019-07-26, 21:37
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Om någon är 20 år gammal idag så fyller personen 21 år, varför folk inte tycks lägga märke till det rent språkligt är vad ämnet gäller.

Jag har aldrig hört någon säga "grattis på årsdagen", alltid "grattis på födelsedagen".
Öh? Så när en människa har levt i 365 dagar (1 år) så fyller man inte ett år utan 2 år?

Man kan gott säga att dagen man föds är den (första) födelsedagen men efter 1 år är man 1 år, inte något annat.
Citera
2019-07-26, 21:38
Medlem
Citat:
Vadå, om någon fyller år säger alla jag hört grattis på födelsedagen. Vilket är dagen du föds.

Eftersom ordet ”dag” är synonym med ordet ”datum” så gissar jag att innebörden egentligen är ”grattis på födelsedatumet”
Citera
2019-07-26, 21:51
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Öh? Så när en människa har levt i 365 dagar (1 år) så fyller man inte ett år utan 2 år?

Man kan gott säga att dagen man föds är den (första) födelsedagen men efter 1 år är man 1 år, inte något annat.
Ja eftersom människan redan fyllt ett år och fyller det andra året som ett kärl från och med födelsedagen.

Vad skulle annars fyller år betyda?
Citera
2019-07-26, 22:03
Medlem
Spelar alla i den här tråden förutom TS dumma eller? Förstår precis vad TS menar, men i dagligt tal betyder väl födelsedag snarare årsjubileet av en födelse. Då blir det inte så konstigt att säga "21st birthday" om 21-årsjubileet av någons födelse i alla fall. På engelska används ju begreppet "date of birth" flitigt så det blir en klar distinktion mellan detta och "birthday".
Citera
2019-07-26, 22:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja eftersom människan redan fyllt ett år och fyller det andra året som ett kärl från och med födelsedagen.

Vad skulle annars fyller år betyda?

Är du så korkad så du tror att »fylla år« är ett diskret tillfälle? När en människa föds är har den den dagen och ytterligare de följande 364 dagarna innan den »fyller år«, ett år.

»Fylla år« betyder att ha levt ett år sedan det senaste datum som är detsamma som ens födelsedag. Det är således en process, inte en enstaka händelse.
Citera
2019-07-26, 23:35
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Är du så korkad så du tror att »fylla år« är ett diskret tillfälle? När en människa föds är har den den dagen och ytterligare de följande 364 dagarna innan den »fyller år«, ett år.

»Fylla år« betyder att ha levt ett år sedan det senaste datum som är detsamma som ens födelsedag. Det är således en process, inte en enstaka händelse.
Ett år fylls likt ett kärl med tidens gång, är det oklart för dig att förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in