2019-07-26, 19:47
Medlem
Denoms avatar
En människas första födelsedag borde väl räknas som dagen då du föds och inte ett år senare?

På samma sätt som det är 21:a århundradet just nu, så varför säger vi att det är första födelsedagen året därpå det är ju helt fel i och med att det räknas som barnets andra födelsedag?
Citera
2019-07-26, 19:58
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
En människas första födelsedag borde väl räknas som dagen då du föds och inte ett år senare?

På samma sätt som det är 21:a århundradet just nu, så varför säger vi att det är första födelsedagen året därpå det är ju helt fel i och med att det räknas som barnets andra födelsedag?

På svenska säger vi väl inte det. Inte säger någon grattis på 20:e födelsedagen till någon som fyller 20? Man säger grattis på 20-årsdagen,vilket ju är helt korrekt eftersom det då är 20 år sedan födseln.

Däremot på engelska blir det ju lite fel om man tänker som du. Då heter det ju 20th Birthday för nån som fyller 20, vilket innebär att den första är då man fyller 1.

Edit: men det har väl att göra med att alla vill vara som Jesus och det startar en egen tideräkning först vid/efter födseln. Då blir det 1st birthday på ettårsdagen.
Senast redigerad av Beaver14 2019-07-26 kl. 20:01.
Citera
2019-07-26, 20:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det finns bara en födelsedag, nämligen den dagen man föds. När ett år har gått fyller man 1 år, det vill säga i bokstavlig mening fyller man den tid som förflutit från födelsedagen till samma dag nästa år. Att man sedan säger sig ha födelsedag handlar ju om själva datumet. När man föds är man 0 år och inte förrän året efter födelsen är man 1 år.

Citat:

Precis som ovan räknas ju från 0 till 99 som det första århundradet och sedan:

100-199 andra
200-299 tredje
300-399 fjärde
400-499 femte
500-599 sjätte

---
900-999 tionde
1000-1099 elfte

---
1800-1899 nittonde
1900-1999 tjugonde
2000-2099 tjugoförsta
Citera
2019-07-26, 20:15
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
På svenska säger vi väl inte det. Inte säger någon grattis på 20:e födelsedagen till någon som fyller 20? Man säger grattis på 20-årsdagen,vilket ju är helt korrekt eftersom det då är 20 år sedan födseln.

Däremot på engelska blir det ju lite fel om man tänker som du. Då heter det ju 20th Birthday för nån som fyller 20, vilket innebär att den första är då man fyller 1.

Edit: men det har väl att göra med att alla vill vara som Jesus och det startar en egen tideräkning först vid/efter födseln. Då blir det 1st birthday på ettårsdagen.
Vadå, om någon fyller år säger alla jag hört grattis på födelsedagen. Vilket är dagen du föds.
Citera
2019-07-26, 20:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Vadå, om någon fyller år säger alla jag hört grattis på födelsedagen. Vilket är dagen du föds.

Det är alltså datumet för födelsedagen [vilket jag skrev ovan] som firas. Det är samma sak med exempelvis bröllopsdag. Folk säger i allmänhet att det är deras bröllopsdag och menar då datum för den dag de gifte sig.
Senast redigerad av HerrGickhan 2019-07-26 kl. 20:27.
Citera
2019-07-26, 20:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Plus samma dag varenda år därefter.

Finns det bara en Juldagen också menar du?
Citera
2019-07-26, 20:51
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Plus samma dag varenda år därefter.

Finns det bara en Juldagen också menar du?
Då är första födelsedagen dagen förlossningen sker på och inte efter att ha levt ett år.

Som att jag säger "Grattis, nu fyller du ett år" i och med att barnet fyller det första året från och med idag (som en bägare).
Senast redigerad av Denom 2019-07-26 kl. 20:54.
Citera
2019-07-26, 20:55
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Ja. Så vad var din fråga? Det är ju ingen som säger "grattis på första födelsedagen" så son du skrev i TS. Så vad ska diskuteras?
Citera
2019-07-26, 21:01
Medlem
Citat:
Då är första födelsedagen dagen förlossningen sker på och inte efter att ha levt ett år.

Som att jag säger "Grattis, nu fyller du ett år" i och med att barnet fyller det första året från och med idag (som en bägare).

Ja det första levnadsåret börjar förstås med födelsen. När ett år har gått så firar man första årsdagen av födelsen, d v s 1-årsdagen.
Citera
2019-07-26, 21:05
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ja. Så vad var din fråga? Det är ju ingen som säger "grattis på första födelsedagen" så son du skrev i TS. Så vad ska diskuteras?
Om någon är 20 år gammal idag så fyller personen 21 år, varför folk inte tycks lägga märke till det rent språkligt är vad ämnet gäller.

Jag har aldrig hört någon säga "grattis på årsdagen", alltid "grattis på födelsedagen".
Citera
2019-07-26, 21:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Inte första, bara födelsedagen. Som varje år. Vad man fyller är en annan sak.

Obegripligt vad du är ute efter.

Om du spelar Monopol, räknar du då ett på rutan du står på när du ska flytta?
Senast redigerad av tempeZZt 2019-07-26 kl. 21:08.
Citera
2019-07-26, 21:08
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Inte första, bara födelsedagen. Som varje år. Vad man fyller är en annan sak.
Från födelsedagen fyller följande levnadsår, inte föregående.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in