Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-26, 19:21
  #2473
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det inser nog Iran, vilket kan innebära att de vid ett anfall skjuter iväg allt de har på en gång innan det blir utbombat. Sen kan USA bomba de tomma förråden. Eller som i Kosovo där USA intensivt bombade alla plywoodmodeller av stridsvagnar och flygplan serberna byggt. Det var lite pinsamt efteråt när Serbien drog tillbaka mer eller mindre intakta styrkor som NATO påstådd att man utplånat. (NATO vann genom terrorbombning i Serbien)

Jo, det finns en hel del man kan göra med enkla medel. Sverige har ju alltid pysslat med den taktiken.

Men frågan är hur snabbt man kan brassa av missiler mor kartlagda mål. Det är ju inget nyårsfyrverkeri.

Det krävs nog ett överraskningsanfall.
Citera
2019-07-26, 19:24
  #2474
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
Inte Iran säger jag bara. USA kan inte avväpna Iran utan kärnvapen. Därför så går det helt enkelt inte. Afghanistan och Irak var i jämförelse mycket svaga nationer militärt. Seger över sådana länder ska inte bli garanti för vinst mot Iran, något många glömmer. Iran kan göra mycket.

Irak var verkligen ingen svag nation militärt, men kampviljan var enormt svag. De hade MiG-21, T-72, hyffsat modernt luftvärn för att vara sovjetiskt för tiden. Och de hade mycket.

USA tar luftherraväldet. De släcker elsystemet och telekommunikation. I värsta fall tar de vattnet också.

De behöver ju inte sätta boots on ground annat än runt strategiska platser för kärnanläggningar.
Citera
2019-07-26, 19:57
  #2475
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Irak var verkligen ingen svag nation militärt, men kampviljan var enormt svag. De hade MiG-21, T-72, hyffsat modernt luftvärn för att vara sovjetiskt för tiden. Och de hade mycket.

USA tar luftherraväldet. De släcker elsystemet och telekommunikation. I värsta fall tar de vattnet också.

De behöver ju inte sätta boots on ground annat än runt strategiska platser för kärnanläggningar.

Nu är jag lite osäker på dessa uppgifter men jag läste för långe sedan att i kriget mot Irak, om var första eller andra kriget låter jag vara osagt, så använde Britterna hela sin arsenal av HARM och USA ungefär tvåtredjedelar samt att man var tvungen att uppbåda all tillgängliga plan som kunde användas för elektronisk krigföring. Så man bombade bort allt var radar var i ett område innan man gick in med sitt stealthplan F117 och då var den radar som Irak förfogade över ganska så ålderstigen. Stämmer detta? Om det stämmer så vad innebär detta nu om man skulle anfalla Iran och hur många F-22 har man råd att undvara mot en fiende som kommer att försöka skjuta tillbaka
Citera
2019-07-26, 20:12
  #2476
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Irak var verkligen ingen svag nation militärt, men kampviljan var enormt svag. De hade MiG-21, T-72, hyffsat modernt luftvärn för att vara sovjetiskt för tiden. Och de hade mycket.

USA tar luftherraväldet. De släcker elsystemet och telekommunikation. I värsta fall tar de vattnet också.

De behöver ju inte sätta boots on ground annat än runt strategiska platser för kärnanläggningar.
Det var ju koalitionen som sålde allt till Irak mot Iran. Koalitionen gick till attack mot Irak. Ja, resultatet går ju att räkna ut. Jag menar att den versionen kommer inte funka på Iran. Misstänker Iran en koalition i Persiska Viken viken smida planer kommer Iran sänka krigsfartygen.
Citera
2019-07-26, 20:24
  #2477
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Nu är jag lite osäker på dessa uppgifter men jag läste för långe sedan att i kriget mot Irak, om var första eller andra kriget låter jag vara osagt, så använde Britterna hela sin arsenal av HARM och USA ungefär tvåtredjedelar samt att man var tvungen att uppbåda all tillgängliga plan som kunde användas för elektronisk krigföring. Så man bombade bort allt var radar var i ett område innan man gick in med sitt stealthplan F117 och då var den radar som Irak förfogade över ganska så ålderstigen. Stämmer detta? Om det stämmer så vad innebär detta nu om man skulle anfalla Iran och hur många F-22 har man råd att undvara mot en fiende som kommer att försöka skjuta tillbaka

Irak har aldrig haft den typen av vapen Iran har idag Ostyrda raketer skulle jag kalla dem som Irak hade. Räckvidden var ungefär 500km på några och en precision i stil med Kalle Ankas granat attacker. Inga problem och fixa det där för USA. Men Iran är mycket större land med en varierande geografi. De kan styra sina robotar och drönare på längre avstånd.
Jag såg en ballistisk robot mot sjömål häromdagen. Jävlar vad den här måste ha en hög precision.
https://www.youtube.com/watch?v=rZGVZszxUzI den farten och vinkeln är inte lätt och bekämpa.
Citera
2019-07-26, 21:02
  #2478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
Irak har aldrig haft den typen av vapen Iran har idag Ostyrda raketer skulle jag kalla dem som Irak hade. Räckvidden var ungefär 500km på några och en precision i stil med Kalle Ankas granat attacker. Inga problem och fixa det där för USA. Men Iran är mycket större land med en varierande geografi. De kan styra sina robotar och drönare på längre avstånd.
Jag såg en ballistisk robot mot sjömål häromdagen. Jävlar vad den här måste ha en hög precision.
https://www.youtube.com/watch?v=rZGVZszxUzI den farten och vinkeln är inte lätt och bekämpa.

Vad jag ville komma till var att USA och England trots det du skriver var tvungna att använda en så stor arsenal mot en fiende som i stort sett inte kunde skjuta tillbaka så vad innebär detta om vi ser på Irans kapacitet. Det blir inte så lätt som många tror kanske.
Citera
2019-07-26, 21:37
  #2479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
Det var ju koalitionen som sålde allt till Irak mot Iran. Koalitionen gick till attack mot Irak. Ja, resultatet går ju att räkna ut. Jag menar att den versionen kommer inte funka på Iran. Misstänker Iran en koalition i Persiska Viken viken smida planer kommer Iran sänka krigsfartygen.

Jag minns ju kuwaitkriget och att Irak hade sovjetiska vapen. Det är ett jädra snack om det men är helt enkelt inte sant. De hade inte mycket NATO-vapen oavsett vad du snackar om. Saddam och Irak hade en gammal försvarsallians med Sovjet. När mullorna tog över skrevs kartan om, men det är ett faktum.

Irak räknades som en militärmakt i klass med Turkiet men man överskattade två saker: dels sovjetvapnens slagkraft på 90-talets slagfält, dels irakiernas stridsmoral.

Irans vapens slagkraft är okända, vi vet inte vad de förmår.
Citera
2019-07-26, 21:39
  #2480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
Irak har aldrig haft den typen av vapen Iran har idag Ostyrda raketer skulle jag kalla dem som Irak hade. Räckvidden var ungefär 500km på några och en precision i stil med Kalle Ankas granat attacker. Inga problem och fixa det där för USA. Men Iran är mycket större land med en varierande geografi. De kan styra sina robotar och drönare på längre avstånd.
Jag såg en ballistisk robot mot sjömål häromdagen. Jävlar vad den här måste ha en hög precision.
https://www.youtube.com/watch?v=rZGVZszxUzI den farten och vinkeln är inte lätt och bekämpa.

Jag snackar inte SCUD. Jag snackar vapnen i övrigt.

Vi vet inte vilket motvärn Irans missiler kan penetrera.
Citera
2019-07-27, 10:36
  #2481
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Iran kommer att backa ur frågan senast fredag. De kommer inte göra något annat.
Det är nu lördag och Iran har inte backat. Lär dig göra mer diffusa profetior.
Citera
2019-07-27, 11:24
  #2482
Medlem
kralgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är nu lördag och Iran har inte backat. Lär dig göra mer diffusa profetior.
då fartyget inte är av brittisk ägo utan svensk så är det ingen panik att agera kraftfullt från deras håll då dom ändå inte har förlorat något av värde

UK-iran (1-0)
sverige-iran (0-1)
Citera
2019-07-27, 11:35
  #2483
Medlem
Draken55s avatar
Iran har redan börjat reträtten, man försöker nu rädda ansiktet.

https://edition.cnn.com/2019/07/26/m...hnk/index.html
Citera
2019-07-27, 12:39
  #2484
Medlem
Lång planering tydligen av UKs kidnappande av den irakiska tankern. Pompeo har pressat hårt UK för att få dem att bli ombud för USAs kampanj mot Iran. Nu avslöjar The Times att Gibraltar ändrade sina lagar bara 36 timmar innan britterna äntrade den iranska tankern. Snacka om beställningsjobb. Kampanj pågår även här i Sverige, framför allt i Bonnier-pressen, som nu tycker att det brådskar att få Sverige in i NATO och därigenom med i USAs krig mot Iran. Fast det sistnämnda säger de inte.

https://www.thetimes.co.uk/article/g...ship-lc5vm59bh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback