Citat:
Ursprungligen postat av
lajm
Trams. Höga avgifter beror på två saker: 1. Förvaltare som tror att de är hot shit, att bara de lägger ner en massa tid (=dina pengar) så kommer de välja bättre än vad marknaden gör. 2. Småsparare som inte kan denna sortens ekonomi och därför litar på den som säljer in den dyra fonden.
Du argumenterar för 1 där vi kanske aldrig kommer vara överrens. Men du ignorerar också 2, att det finns en uppsjö passiva indexfonder med höga avgifter som bankerna gärna säljer på oss. Genom att säga att avgift=kvalitet så tittar många på dessa fonder som har usel kvalitet.
Nästan alla fonder som klår ett globalt börsindex gör så på ren slump. Några gör det med hävstång (belåning) vilket funkar när börsen oftast går uppåt. Fonder som inte går lika bra stängs ner. Vilka det är som slår index vet man aldrig förrän efteråt. Som att kasta skit på väggen för att se vad som fastnar. Väljer jag ut 5-10 av dina dyra fonder så kommer jag sannolikt gå som index men mycket dyrare, eller så kommer jag sitta med övervikt i någon enstaka bransch eller enstaka länder och tokdyka när något av dem kraschar. IT-bubblan, fastighetskraschen, finanskrisen osv.
Vi kan ju göra en liten jämförelse för de senaste fem åren mellan "min dyra fondportfölj" och en passiv fondportfölj.
Placerade man 10,000 kr i min "dyra fondportfölj" enl 70% global, 15% Sverige och 15% tillväxtmarknader har man gjort följande avkastning efter fem år:
Öhman Global Hållbar A: avkastning 101,82%
SEB Sverigefond Småbolag: avkastning 128,86%
Handelsbanken Asien: avkastning 91%
Då har du alltså efter fem år totalt 20185,69 kr ((7000*2,0182)+(1500*2,12886)+(1500*1,91)) och har gjort en vinst på 10185,69 kr.
Jämför det med en billig passiv indexfondportfölj på exempelvis dessa tre fonder:
Länsförsäkringar Global Indexnära: avkastning 90,12%
SEB Sverige Indexfond: avkastning 57,87%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära: avkastning 46,93%
Om du placerar 10,000 kr enligt samma som i min "dyra portfölj" har du efter fem år totalt 17880,4 kr och en vinst på 7880,4 kr.
Det spelar ingen roll hur höga avgifterna är i min "dyra portfölj" - jag har ändå gjort ca 2305 kr mer i vinst.
Citat:
Ursprungligen postat av
lajm
Den följer nästan exakt den billiga fonden AMF Räntefond Lång på både kort och lång sikt. En superbillig fond är tydligen bättre!
Jag säger inte att billiga fonder inte kan leverera utan det jag säger är att avgiften inte är det som ska styra ens val, och att aktivt förvaltade fonder från erkända aktörer som exempelvis storbankerna generellt presterar bättre över tid än passiva indexfonder. AMF Räntefond Lång innehåller dock bara långa räntor och kommer ta duktigt med stryk när räntorna börjar stiga. Nordea Stratega Ränta är mycket bättre diversifierad med ett stort innehav också av korta räntor och som dessutom strategiskt har dumpat sina innehav av svenska statsobligationer eftersom de kommer förlora mest i värde när räntorna stiger.
Citat:
Ursprungligen postat av
lajm
Att Avanza Zero är dålig beror på att den följer en liten del av en den pyttelilla svenska marknaden. Den är kasst diversifierad. Helt med dig på att denna är meningslös. Men det beror inte på avgiften. Avanza Global är till exempel en utmärkt fond trots sin låga avgift.
Avanza Global är ju ganska ny så är egentligen helt omöjlig att utvärdera.