2019-07-26, 19:03
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men du! Nödvärnslagstiftningen är i grund och botten "en generös lag", "en undantagslag". Den ger dig rätt att använda våld, rent krasst allt från en ringa misshandel till "ett mord" för att skydda sig själv (trots att detta annars är totalt olagligt). Det kan vi vara överens om? Skall vi då utöka denna lag med att man har rätt att "gardera sig"? Typ "Oj, skum gubbe, han har säkert kniv, jag måste bruka våld!" eller "Oj en missbrukare, säkert kniv också, här är det jag soma nvänder min rätt till självförsvar!" Alltså det hade ju varit våld, misshandel, dödlig utgång överallt, hela tiden?
I den här tråden diskuteras parallellt och till stor förvirring, två olika sidor av nödvärn: den juridiska definitionen av vad nödvärn respektive brottsligt våld är och å andra sidan den moraliska rätten man har att försvara sig och hur långt den sträcker sig. Det är, kanske av nöd, inte samma sak.

I min mening är faktumet att en angripare är drogpåverkad något som bör, juridisk och moraliskt, utöka din nödvärnsrätt. Anledningarna är flera och innefattar ökad risk att personen är beväpnad, ökad risk att angriparen använder grövre våld, minskad risk att ringa våld räcker för att freda sig och så vidare. Det är en faktor jag tycker ska vägas in. Jag vet inte om det finns rättsfall där drogpåverkan vägts in som en faktor som ökat rätten till nödvärn för någon.
Citera
2019-07-26, 19:03
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Nämner faktiskt det ganska omgående i läkarundersökningen.

Ganska konstigt att man inte tog blodprov på honom där.

Borde inte läkaren märkt om han var drogad ?
Blev han mindre slagen om han så vore ?
Citera
2019-07-26, 19:04
Bannlyst
Citat:

Ja man var snabba med att göra husrannsakan hos asaps mamager. Men hbtq åklagaren var mindre intresserad av den som startade bråket. Varför gjorde inte husrannsakan där? Har hbtq åklagaren ett specielt mål?
Citera
2019-07-26, 19:04
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag förstår inte riktigt vad du menar, kan du förklara lite mer utförligt?

Det jag kan säga är att regeringen har stöd i grundlagen för att beordra åklagare eller domstol att lägga ner ett fall och släppa den misstänkte:
"Om det finns synnerliga skäl, får regeringen besluta att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas." (källa)
Detta innebär inte att "regeringen finner någon skyldig / oskyldig", utan bara att fallet läggs ned innan domstolen har dömt.

Har domstolen redan dömt kan regeringen inte längre använda denna paragrafen, då är det nåd som gäller istället.

"Synnerliga skäl" är helt upp till regeringen att avgöra från fall till fall, det finns inga formella krav eller praxis.
Det är din sista mening som du skall koncentrera dig på för att förstå vad jag menade. När det i lagtext står "synnerliga skäl" är det som regel specificerat i förarbeten vad som avses. För att få reda på, i varje enskilt fall, vad sådana "synnerliga skäl" är, måste man läsa förarbetena till den aktuella lagen.
Citera
2019-07-26, 19:05
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Har varit i USA tre gånger och jag upplever de amerikanska "kvarteren" som enorma jfrt med de svenska. Så för mig är fyra amerikanska kvarter typ halva Stockholms innerstad...

Ja du. Beror inte det på var i Amerika du befinner dig ?
Är ett snöre alltid lika långt i Amerika ?
Citera
2019-07-26, 19:08
Medlem
Noose..s avatar
Citat:

Ja, dom två såg rätt påtända ut
Citera
2019-07-26, 19:11
Medlem
Noose..s avatar
Citat:
Har varit i USA tre gånger och jag upplever de amerikanska "kvarteren" som enorma jfrt med de svenska. Så för mig är fyra amerikanska kvarter typ halva Stockholms innerstad...

Amerikanska "blocks" används mycket för att navigera sig i stan till skillnad från Sverige
Citera
2019-07-26, 19:12
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Borde inte läkaren märkt om han var drogad ?
Blev han mindre slagen om han så vore ?
Läkaren missade till exempel att han hade en fraktur på revbenen och skador på hjässan.

Nej, men det finns en naturlig orsak till upprinnelsen av bråket då. Dessutom ett bra tecken på att se hur sanningsenlig målsägande är. Men framförallt hur pass trovärdig hans upplevda historia av det hela är.

Tipsar alla om att hazarens kompis mobilnummer finns i FUP.
Citera
2019-07-26, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Noose..
Amerikanska "blocks" används mycket för att navigera sig i stan till skillnad från Sverige

På Manhattan är ett Block 80x275m.
Citera
2019-07-26, 19:16
Medlem
Noose..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
På Manhattan är ett Block 80x275m.

Är det ett fast mått som alltid används?
Citera
2019-07-26, 19:16
Medlem
Trodde hela squaden från I&I skulle spränga tråden... konstigt att så många stöder rocky på flash, mtp så många dödsnazister vi har här.

Jubla för svenska domstolar!!!!
Citera
2019-07-26, 19:17
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Med risk för irriterande svar (om det redan har framkommit i tråden)
-Hade denne afgan något sorts personligt agg mot ASAP? Eller var det bara en dumgrej i drogberusning att ge sig på följet?

Så som FUP:en framställer det så visste inte afghanen vem ASAP var (vilket inte förvånar någon då resten av Sverige verkar ligga på samma nivå innan detta) samt att bråket inte var mellan ASAP och afghanen utan egetnligen mellan livvakten och afghanen där han (afghanen) ville bli kompenserad för sina förstörda hörlurar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in