Citat:
Ursprungligen postat av
HC47
Ingen har blivit frikänd. Processen kan mycket väl leda till en anmälan och eventuellt åtal av den andra parten. Sluta få det att låta som om hela rättsprocessen redan är avslutad.
Rättsprocessen är de facto avslutad eftersom åtalet är nedlagt.... du påstår att du vill diskutera detta strikt juridiskt men hävdar samtidigt att ett nedlagt åtal fortfarande är att betrakta som ett öppet brottsmål. Lägg ner trolleriet.
Citat:
Ursprungligen postat av
HC47
Och åter igen - det är inte nödvärn att slå någon som ligger ner. Det vet du.
Ingen har haft uppsåt att slå någon som ligger ner, det framkommer av FUP. Att man slagit någon på väg ner där vissa slag kan ha inträffat efter att slagmottagaren landat på marken är ovidkommande.
Man har inte använt mer våld än situationen kräver, punkt slut.
Citat:
Ursprungligen postat av
HC47
Jag är antiidealist så whatever.
Du är självuttalad antiidealist men hävdar samtidigt att det finns regler som t ex "man slår inte på någon som ligger ner". Vad ska jag kunna svara på det när du säger emot dig själv?
Det finns givetvis situationer där slag kommer att utdelas mot en liggande person som är att betrakta som lagliga. Din Bamseretorik fungerar inte i verkligheten då verkligheten tyvärr bjuder på många situationer som Bamse aldrig hamnade i. Han behövde t ex aldrig hantera urspårade påtända våldsverkare som bara ville skada andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
HC47
Jag diskuterar inte detta ur politisk synpunkt utan strikt juridiskt. Att du vill flumma in en massa annat får stå för dig, och vill du ha lite tantrum på internet över att någon vill diskutera mer sakligt så kör hårt.
Tantrum? Så bara för att jag bryr mig om ASAP Rocky med entourage är jag en kafferepskärring?
Din s k "strikt juridiska" nivå har visat sig innehålla regler som att man t ex inte får "sparka på någon som ligger ner" vilket inte finns formulerat i någon lag ö h t. Det om något är väl flum?
Citat:
Ursprungligen postat av
HC47
Du vet inte "exakt" hur samhället ser ut idag. Du får gärna intala dig själv att du vet det och försöka bekräfta din verklighetsuppfattning, som vilken Ersson eller Thunberg som helst som också "vet hur verkligheten ser ut".
Du vet inte vem jag har, och vem jag är spelar ingen roll i den här diskussionen.